Remarque, en lika stor bluff som Sven Hassel?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Gnällerignällerignäll... Den här tråden handlar ju om boken, vilket jofredes nämner redan i den första meningen i sin inledande post.tobbe skrev:Så du tycker det är helt rätt att avslöja slutet i en bok även om tråden inte ens handlade om den boken?QM skrev:Och hur kan man i en tråd som heter "Historisk Litteratur" klaga över att någon avslöjar slutet???
Jag tycker vi borde införa en regel för att förhindra sånt.
- SuperPalle
- Medlem
Problemet är kanske att vi antar att alla faktiskt läst boken i fråga. Det var åtminstone obligatorisk läsning i svenskan då jag gick på högstadiet...för en herrans massa år sedan.SuperPalle skrev:Visst, tråden handlade om boken. Det skall dock inte innebära att man inte ska kunna läsa tråden utan att få vissa mycket avgörande detaljer i den aktuella boken avslöjade. Det är ok att prata om sånt men varna då innan i erat medelande så att man vet det.
Eder
- Palle
Men...det torde stå klart för var och en att det är omöjligt att diskutera en boks innehåll utan att avslöja det.
Och bokens kvaliteer ligger faktiskt inte i om huruvida huvudpersonen avlider i slutet eller inte. Du vet faktiskt inte hur han dör...du kan inte med hjälp av den information som framlagts i denna tråd avgöra om det sker under kriget eller av ålderdom långt efteråt...
- SuperPalle
- Medlem
Jag bryr mig inte nämvärt, att han dör har gjort mig mer eggad till att läsa den. Du kan dock inte anta att alla vill veta detta eller att alla har läst boken. Det är kanske inte boligatoriskt längre och sedan finns det debattörer av ett yngre märke. Det enda jag begär är att ni "editar" fram en lite spoiler varning. Man kan disskutera en bok utan att avslöja allt för viktiga detaljer. Man kan diskustera trovärdighet, fakta eller vad folk tyckte eller kanske om saker runt boken (om författaren). Om det dock skulle smyga sig inte något avslöjande så är inte det någon katastrof. Sätt bara ut en spoilervarning.
Eder
- Palle
Eder
- Palle
- SuperPalle
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt: