Huliganismen

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 23 mars 2005, 12:15

Donkeyman, på vilket sätt är detta nytt inom idrotten ? Mig veterligen har "huligan" problem funnits i alla tider som fotboll spelats. Har själv sett journalfilmer ifrån 1900 då herrar i hatt slår på varandra. På ljudspåret kommenterar en mycket hurtig man med "käcka gossar" som gör upp. Nej, problemet är allt annat än nytt. Inte ens här i sverige.

Micke

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 23 mars 2005, 13:34

Mikael Eklund skrev:Donkeyman, på vilket sätt är detta nytt inom idrotten ?
Donkeyman säger väl att det inte är en ny företeelse?
Donkeyman skrev:Sett som ett historiskt fenomen så är den här typen av pöbelfasoner inte något nytt.
Min fetstil.

/Johan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 mars 2005, 15:25

Huliganismen har mer eller mindre alltid funnits och det har alltid förekommit trubbelmakare på eller i anslutande till matcher. Men själva huliganismen som organiserad bråk på arenor började under 1970-talet. Det var då ett antal fotbollsanalytiker hävdade att läktarvåldet blev organiserad, innan var det bara dispyter som blev när exempelvis två personer som tyckte olika eller tyckte att domaren gjorde fel.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 23 mars 2005, 16:00

Jag skall förtydliga mig lite grann. Visst har fotbollssupporters i alla tider rykt ihop om olika ting. Men det har varit konflikter av mer oförgarglig natur. Det nya är att man överfaller helt oskyldiga människor och klår upp dem. Och att man organiserar stora interna gängslagsmål och skadegörelse. Hur många sjapp har inte blivit mer eller mindre rivna av missnöjda huliganer.

Men själva fenomenet är inte nytt. Organiserade gängslagsmål, skadegörelse och överfall på oskyldiga har förekommit i alla tider. Det som är nytt är att den gemensamma tillhörigheten är ett fotbollslag. Tidigare var det helt andra saker som huliganerna hade som grund för sin gruppgemenskap.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 mars 2005, 16:07

Donkeyman skrev:
Men själva fenomenet är inte nytt. Organiserade gängslagsmål, skadegörelse och överfall på oskyldiga har förekommit i alla tider. Det som är nytt är att den gemensamma tillhörigheten är ett fotbollslag. Tidigare var det helt andra saker som huliganerna hade som grund för sin gruppgemenskap.
Donkeyman har rätt att huliganismen är inte ett nytt fenomen, det nya kanske är den organiserade brottsligheten anslutande till matchdagar. Den organiserade huliganismen är nog ett ganska så nytt dilemma, men trubbelmakare har alltid funnits.

Några exemplen

Lima 1964, 300 döda i ett våldsam bråk.
1906 England, fick matchen avbrytas och spelas om sedan några åskådare hade smitit in på planen.
I Sevilla 1980? Vad det ett tillfälle som de engelska supportrarna blev angripna av såväl polis som åskådare. Det är ett tillfälle som engelska supportrarna bara blivit angripna av andra lagets supportrar, samtidigt angrep också polisen på de spanska fansens sida.

Englands supportrar förknippas ju med den organiserade huliganismen, men det finns numera öststater som är ännu värre och ännu grymmare nu.

Stefan

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 24 mars 2005, 09:17

Sett som ett historiskt fenomen så är den här typen av pöbelfasoner inte något nytt. Gängslagsmål har funnits i alla tider. Det nya är att det anknyts till fotboll eller annan idrott
.

Det var detta jag menade Johan. Men jag har fått in bra förklaring av Donkeyman, så just detta är slut diskuterat.

Jag såg filmen Fotball factory igår igen. En lite rolig underhållnings film. Ganska kul oxå att statisterna till stora delar är kända huliganer. Jag kände igen ett par otrevliga ansikten.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

20 års-jubleum eller 20-årig hämnd

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 april 2005, 14:47

Snart är matchen mellan Juventus-Liverpool i Turin och det är också 20 år sedan när tradegin på Heyselstadion inträffade. Den tifo som Liverpoolfansen gjorde i samband med matchen på Anfield Road togs inte emot av alla Juvefans, men de flesta gjorde det. Det som hände i en majkväll för snart 20 år sedan skall man också komma ihåg att de flesta som greps av polisen i Bryssel var ett endast ett fåtal från Liverpoolområdet. Polisen grep huliganer som kom från Skottland, Wales, London och övriga landet.

Efter matchen på Heyselstadion så startade engelska polisen en klappjakt i såväl England som utlandet. Jag minns en artikel i Expressen där det stod, "Hjälp den engelska polisen att gripa dessa män". Det var en grupp på ca 200 huliganer som rusade igenom den hål som blev sedan fansen hade brutit sig igenom stängslet. Man kan också skriva i dagsläget och med facit i hand, att belgiska polisen borde har lagt upp det annorlunda. Det var bara ett tunt litet stängsel som skiljde de båda läktarsektionerna och vaktades endast av fem poliser, vars uppgift blev lite för svår när flera huliganer angrep dom.

Enligt en artikel i SVD bl a.

http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_9470784.asp

Står det bl a om Ian Rush som var Liverpools notoriske målskytt under 1980-talet och spelade i Juventus i slutet av årstiondet. Han var ordinarie och gjorde några mål för Juventus, nånting som borde komma ihåg av Juventusfansen. Nu är förhållandet bättre än innan, men det finns en grupp italienare som tänker hämnas.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Huliganismen

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 april 2026, 21:26

Det finns egentligen tre trådar om fotbollsvåld och den där tråden om huliganismen har jag upptäckt i samband med sökning och skriver i den tråd som innehåller flest inlägg.

Får inleda med att min favoritklubb Sirius håller på med att få huliganfirma, det finns tendenser till det även om jag tycker att det är en tråkig utveckling. Har en granne som är uppvuxen i Kalmar och han har bl a sagt att supportrarna till Kalmar FF har blivit tillsagda att inte har matchtröjorna på sig om de går stan under matchdagen. Förra året blev en ung kille med Djurgårdströja jagat av en liten klick Siriusanhängare.

När Sirius spelade i division 1 (Norra) fram till 2013 så bestod klacken av mest ett par hundra personer och numera fylls en hel kortsida. Tyvärr när en klack växer ”så sipprar det alltid in något eller några våldsamma element”. Det är en liten klick Siriusanhängare (15-25 år gamla) som visar tendens att utveckla till en huliganfirma tyvärr. Vet inte hur många det där, men det är iallafall ett litet antal.

Stefan

Skriv svar