Vad läser du just nu?
Håller på att läsa Beevors Kreta och kan så här långt säga att det är hans sämsta bok. Dock ska man ha i minnet att det är en av han första böcker, tidigare än Stalingrad och Berlin. Boken är alltför ensidigt upplagd och tonvikten ligger mestadels på de allierade trupperna. Detta kan vara förståeligt med tanke på att det är en engelsman som skrivit boken och att även är riktad till en anglosaxisk publik, men det får även en effekt för förståelsen hur slaget fick sin utgång. Utgången av av slaget blir underlig då de inledande kapitlen ängnas åt försvararnas bristfälliga förberedelser och undermåliga brittiska taktik, för att sedan i slagets inledning beskriva den slakt som förekom av de tyska fallskärmssoldaterna. Här får man nästan för sig att försvararna skall vinna slaget, men ett par kapitel sedan genomförs reträtten och evakueringen. Det vore mer förståeligt om man fick en klarare bild av den tyska uppbyggnaden och taktiken vid Maleme. Istället nämns bara att den tyska skytteltrafiken pågick.
Vidare förekommer författarens egna åsikter lite väl mkt, speciellt gällande Freybergs genomförande av befälet. Dessutom förekommer en del irriterande antaganden. T.ex. så är det en av de allierade soldaterna som nämner att han hört skottlossning i slagets slutskede, vilket föranleder författaren att tro att det gällde tyska hämndaktioner mot partisaner...
Vidare förekommer författarens egna åsikter lite väl mkt, speciellt gällande Freybergs genomförande av befälet. Dessutom förekommer en del irriterande antaganden. T.ex. så är det en av de allierade soldaterna som nämner att han hört skottlossning i slagets slutskede, vilket föranleder författaren att tro att det gällde tyska hämndaktioner mot partisaner...
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Panzerschreck
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hehe, påminner mig om när jag hittade F Scot Fitzgeralds The Great Gatsby i majorens 1112 när jag gjorde lumpen och den stod parkerad i den förutom mig (för tillfället ledig signalist), den andre signalisten och kockarna folktomma förläggningen. Det visade sig vara kapten kompanichefs exemplar (borde jag gissat då han är betydligt mer intellektuellt lagd än majoren...) och han gnällde sedan över att jag läst klart den före honom.Johan Rapping skrev:Harrison Dicks, I skuggan av Cathay. Gömde mig i lastutrymmet i min elvabil i lumpen för att få tid att läsa den. Alltså rätt bra.
Mvh Petter