Bokrekommendation

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 1 juli 2003, 17:14

Helt klart Väinö Linnas "Okänd soldat", de finns få böcker som man kan leva sig in i som den.

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 1 juli 2003, 21:21

Det finns många bra böcker..
Den som jag mest gillar är den som många gillar på detta forum, Tredje Rikets uppgång och fall av William L. Shirer (Forum).
Förutom priset (jag gav 130 kr för den) så är den väldigt överskådllig, detaljerad men ändå inte för svårförstådd. Med dom maffigt antal sidor (ca 1400 väll?) så ger den en bra och detaljerad bild av kriget i tysk vinkel, med många politiska inslag. Att den som skrev den var där och såg det hela med egna ögon stärker det hela mycket, med hans egna iaktagelser. Dock så innehåller den minst ett fel, det polska kavalleriet, som den säger anföll stridsvagnarna, mer info här på skalman.

En annan bra bok är Stalingrad av Antony Beevor. Den är väldigt detaljerad, till exempel när den tar upp saker som en officer som gjorde om sin bunker till målarrum, detaljer som inte altför ofta tas upp i böcker. Den är väldigt lätt att leva sig in i.

Slutligen Stalins Hämnd av Niclas Sennerteg. Beskriver den Röda Arméns vistelse i tyskland på ett mycket intressant sätt. Beskriver i vissa fall samma historie i flera olika berättelser (ex. Nemmersdorf) vilket inte ger samma slutresultat, varierande grymhet osv.

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem

Inlägg av Kapitän zur See » 13 juli 2003, 19:55

Jag kan inte komma på någon bästa bok så här på rak arm, men jag tycker att Voices of D-Day av Ronald J Drez är en ytterst intressant bok om man vill ha en lite bättre förståelse för hur soldaterna på båda sidor upplevde landstigningen i Normandie.
Om någon vill läsa ett par av berättelserna ur boken så finns detta att läsa här under rubriken PERSONAL HISTORIES.

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 13 juli 2003, 22:18

Dödens Minister: Adolf Eichmann

en bra bok som alla bör läsa

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 14 juli 2003, 10:56

Jag sitter och läser boken "Hitlers frontsoldaten - Der erzählte Krieg" av Stephen G. Fritz, förlag Henschel 1995, ISBN 3-894887-301-9.

Stephen G. Fritz tar och sammanfattar de tyska soldaternas vardag och upplevelser, som de skrev ned i sina brev pa de olika fronterna (främst östfronten). Man kan säga att boken "ryggrad" bestar av nagra hundratals olika brev som man har hittat i arkiv, i döda soldaters fickor och hos anhöriga. Även vissa av Guy Sajers minnen är nedtecknade.

Detta är mycket intressanta och skaknde förstahandskällor, som gör att man förflyttas tillbaka pa slagfältet och upplever deras, rent ut sagt, helvete.

Rekomenderas varmt. Jag skall senare lägga in nagra rader pa vad de skriver...

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 14 juli 2003, 21:35

Finns det inget liknande från allierade soldater?

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem

Inlägg av Kapitän zur See » 15 juli 2003, 16:31

Tobbe:
Voices of D-day som jag skrev om här ovanför är väl liknande på sätt och vis. Den består av en massa berättelser skrivna av soldater som var med under dagen d. Om du kollar länken i mitt inlägg här ovanför så hittar du till en sida med några av berättelserna samlade. Ett tips är att läsa dom som det står "Dog Green Sector" bredvid. Du förstår säkert varför..

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 15 juli 2003, 16:38

Tack för tipset ska läsa de snart.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 15 juli 2003, 16:49

en som inte nämnt
Siege Malta av Ernle (eller Enrie) Bradford

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 20 juli 2003, 13:56

Englunds böcker överlag håller yppersta klass och brev från nollpunkten är ett mästerverk.

Min personliga favorit är dock Eric Hobsbawm "extremismens tidsålder". Kanske lite akademisk i sin natur men Hobsbawm belyser ändå 1900-talets sociala, ekonomiska och politiska historia från ett intresseväckane och tankvärt sett. Många aha upplevelser och han utmanar en hel del ingrodda föreställningar!

/greger

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 21 juli 2003, 22:38

Andreas Wien skrev:Jag sitter och läser boken "Hitlers frontsoldaten - Der erzählte Krieg" av Stephen G. Fritz, förlag Henschel 1995, ISBN 3-894887-301-9.

Stephen G. Fritz tar och sammanfattar de tyska soldaternas vardag och upplevelser, som de skrev ned i sina brev pa de olika fronterna (främst östfronten). Man kan säga att boken "ryggrad" bestar av nagra hundratals olika brev som man har hittat i arkiv, i döda soldaters fickor och hos anhöriga. Även vissa av Guy Sajers minnen är nedtecknade.

Detta är mycket intressanta och skaknde förstahandskällor, som gör att man förflyttas tillbaka pa slagfältet och upplever deras, rent ut sagt, helvete.

Rekomenderas varmt. Jag skall senare lägga in nagra rader pa vad de skriver...

Mvh Andreas Wien
En mkt bra bok om man vill nå ned till gräsrötterna, men också varför den tyska soldaten hade så hög kvalité.

Skriv svar