Remarque, en lika stor bluff som Sven Hassel?

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Re: Remarque, en lika stor bluff som Sven Hassel?

Inlägg av jj » 26 november 2003, 16:00

jofredes skrev:Många får ju intrycket av att remarque delade erfarenheterna med huvudpersonen i "På västfronten intet nytt", men vad jag fattat så såg han två veckors strid(vilket kanske inte är bara) och sårades, men sen hade han skrivbordstjänst resten av kriget. De krigserfarenheter han beskriver fick han kunskap om när han pratade med sårade på sjukhuset.
Han var väl igentligen aldrig någon motståndare till kriget, efter kriget klädde han ut sig till officer.
Dessutom skall det finnas 7 eller 8 versioner av hans roman, vilken version är det som man får läsa i skolorna igentligen?
Gäller detta allmänt eller bara för EMR?
Heidenstam var inte med Karolinerna vad jag vet?
Fogelström var inte med i Stockholm under större delen av "Stad".
Vad är det du försöker säga, att det inte fanns några skyttegavar? Att ingen dog i första världskriget? Att EMR inte har rätt att skriva om sådant som han inte sett själv? Var inte en vecka vid fronten en ganska lång tid?

Ber förövrigt få intstämma med Albert (för övrigt en av huvudpersonerna i uppföljaren "Vägen tillbaka" den är bättre). Värdet i i På västfronten intet nytt ligger inte i att vi undrar hur det skall "gå" för Paul Bäumer.

Appropå tyska författare och krig är det någon som har läst Heinrich Böll?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 november 2003, 23:07

Ja77 skrev:
B Hellqvist skrev: Den översättning vi har i Sverige ska tydligen ligga den tyska originaltexten väldigt nära, men den engelska översättningen är drabbad av viss censur.
Vad är det för typ av berättelsen som drabbats av engelsk censur? allt för blodiga detaljer? beskrivning av engelsmän? vad?
Svordomar och referenser till homosexualitet (bland ryska krigsfångar), bl.a.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 27 november 2003, 14:52

är det verkligen så? De har alltså behållit skkilldringar av krigets verklighet, som man kan tänka den brittiska överheten skulle reagera mot också. Bara för att ta bort "svordomma och referenser till homosexuallitet". Förlåt mitt tvivel men det låter som en karrikatyr av "engelsmannen".

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 27 november 2003, 17:14

En annan 1vk roman är Verdun av Edgar Maass.
Tyckte själv att den var bättre än På Västfronten intet nytt

Hittade den här sidan http://home7.swipnet.se/~w-77833/MaassEd.htm när jag sökte på google.

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 27 november 2003, 20:32

Ett sent inlägg i "spoiler" debatten:På ett annat forum jag besöker så brukar de skriva "spoiler" på rubriken men det ser skitfult ut och då skulle vi behöva lägga till det ordet ganska mycket,om någon nu trots allt försöker vara snäll och skriva en varning så tycker jag ni kan skriva "förstörare" eller "sköljare" eftersom det kanske finns ej engelsk-språkiga här och för att göra en insats för att hålla svengelskan ute från forumet! :wink:

Men vad f-n tobbe "hade ju planerat att läsa boken någon gång"
du kan ju försöka förtränga att du vet,om du bara väntar länge nog så kanske du glömmer?

Skriv svar