Bokrekommendation

Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Bokrekommendation

Inlägg av Pirre » 29 maj 2002, 22:45

Jag antar att de som tillbringar tid här på Skalman har läst åtskilliga hyllmeter litteratur om andra världskriget (åtminstone framstår det så).
MEN, om ni, var och en, fick välja EN bok ni tycker är den bästa, den som "betytt mest för er" (vilken kliché det låter som, men jag hoppas ni förstår vad jag menar...) vilket verk skulle det då vara? Motivera gärna också!
Kom ihåg, det finns inget rätt eller fel, allt handlar bara om ens egna värderingar! ;)

Den bok som först dyker upp för mig personligen, är Peter Englunds "Brev från nollpunkten". Den är verkligen ingen extrem djupdykning som avslöjar spektakulära ting, men den mix av essäer (visserligen är inte alla direkt knutna till WWII) som berör så pass många skilda händelser, anser jag är mycket intressant, fängslande och framförallt gör en illa till mods. Kan knappast föreställa mig att någon skulle kunna läsa den och förbli oberörd.
Sedan blir inte saken bättre av att Peter Englund dessutom är medlem av Akademin... `;)

Mvh,
Pirre -som väntar spänt på boktips

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 30 maj 2002, 00:09

Alistair Hornes 'To lose a Battle' om Frankrikes fall 1940, berättad ur tysk och fransk synvinkel. Även hans 'The Price of Glory' om Verdun 1916 är mycket läsvärd.

Massies 'Dreadnought', om den ökande spänningen mellan Kejsartyskland och Storbritannien.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 30 maj 2002, 00:52

The Road to Stalingrad och The Road to Berlin av John Erickson. Två klassiker som står sig länge.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem

Inlägg av Magnus O » 30 maj 2002, 01:38

Kanske aldrig mer av Leon Uris & Das Boot av Buchiem ( nu stavade jag säkert fel ) , På västfronten intet nytt ( fast det är ju ww1 :) )

Och kanske den där andra boken..............
Blev svårt det där att bara välja en :?

MvH
Magnus

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 30 maj 2002, 01:58

Min senaste favorit är "Förintelsen i perspektiv" av Yehuda Bauer. Klockan är för mycket för att jag ska orka skriva en motivering (zzz...), så jag citerar en som jag skrivit tidigare:
Är man det minsta intresserad av Förintelsen bör man se till att läsa "Förintelsen i perspektiv" av Yehuda Bauer (2001). Den består av tio essäer, som bl a systematiskt går igenom de ledande förintelseforskarnas skiftande teser, kritiserar de flesta och berömmer de bästa. Bl a är han kritisk till forskare som hävdar att Förintelsen är "obegriplig". Går den inte att förstå, kan den heller inte hindras från att upprepas - och har den hänt en gång, kan den därmed hända igen. Vidare kritiserar han forskare som anser den ha berott uteslutande på s k eliminatorisk anti-semitism (det var lika mycket antisemitism i t ex Ryssland, Polen och Ungern), liksom dem som anser att den bara berott på sociala frågor, etc, och inte berodde på anti-semitism ... Vidare, åter, kritiserar han forskare som anser att alla tyskar var monster (t ex den mycket lästa och populära Goldhagen: "Hitler's willing executioners"). I stället rekommenderar han författare som nyanserar bilden av antisemitismen, såsom den märkligt bortglömda Weiss: "Ideology of Death", som bl a visar att antisemitismen var "mycket bistrare" i Österrike än i Tyskland. Osv, osv.

Dessutom är Bauer en av världens främsta folkmordskännare, så han har fullkomligt grepp på ämnet när han djupgående analyserar frågan huruvida Förintelsen var en "unik" händelse, och vad som skiljer Förintelsen från andra folkmord. Hans slutsats är att Förintelsen inte är unik, dvs inte nödvändigtvis en engångshändelse (i så fall hade vi inte behövt lära oss något av den för att undvika upprepning), men att den däremot saknar förebild (och hittills efterföljare), dvs att den är den, åtminstone hittills, enda i sitt slag. Däremot kräver den att vi lär oss av den.

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem

Inlägg av Hans Rosenberg » 30 maj 2002, 02:12

Albert Speer och sanningen av Gitta Sereny är en av kandidaterna för min del. Inte heller jag orkar skriva någon motivering nu, mer än att jag fascinerades både av Speers personlighet och Serenys förmåga att se igenom den.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 30 maj 2002, 02:25

Vill man ha en översikt, håller jag på Churchills mastodontverk "Andra Världskriget", som har varit ett viktigt standardverk om kriget det senaste halvseklet (han skrev ett om första världskriget också, för övrigt). Naturligtvis vinklad från hans egen horisont, men det är ju inte direkt en oviktig horisont, och ger en bra närvarokänsla. Och med massor av relevanta direktcitat av vad den ene och den andre (t ex han själv) sade eller skrev vid ena eller andra tillfället. Dessutom är han en utmärkt berättare (nobelpristagare i litteratur, som bekant), så även om det är långt är det inte "långdraget" ...

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

McLean

Inlägg av Mats » 30 maj 2002, 05:15

Tredje Rikets upgång och Fall av William Shirer. Han var på plats då det hände!

En annan författare som jag läste oerhört mycket när jag var yngre var Alistair McLean. Örnästeten är och förblir en klassiker. 8) Gillade hans upplägg på böckerna - det var (nästan) alltid en spion eller förrädare med (oftast en ryss) i hans böcker.
Senast redigerad av 1 Mats, redigerad totalt 30 gånger.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 30 maj 2002, 06:25

Mats skrev:Tredje Rikets upgång och Fall av William Shirer. Han var på plats då det hände!
Jo, den är bra, men jag gillar nog mest mannen i ledet eller någon av cornelius ryans böcker.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 maj 2002, 08:20

Det var faktiskt två böcker som fick mig att riktigt intressa mig för andra världskriget och det var Cornelius Ryans "En bro för mycket" och William Shirers "Det tredje rikets uppgång och fall".

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 30 maj 2002, 10:35

Liddel Harts Andra Världskrigets historia var den boken som fick mig
att på allvar fördjupa mig i WW2,
hans på andra sidan kullen är även den ett mästerverk

liljekonvalj
Medlem

Inlägg av liljekonvalj » 30 maj 2002, 11:05

"Stalins hämnd" tycker jag är en helt okej bok som beskriver röda armens övergrepp på tysk mark. Läs den!

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 30 maj 2002, 11:23

Örnen har landat är en bra andra världskrig roman, som handlar om en tysk operation där de ska ta Churchill genom luftlandsättning i England.

Molnfri bombnatt är också en bra bok, som handlar om en tysk kvinna i Tyskland under andra världskriget.

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem

Inlägg av robert nordin » 30 maj 2002, 12:42

Avgörandets ögonblick av Zetterling "& enfigurtill"

Handlar om invasionen i Normandie. Torde vara bland de bättre
böckerna jag läst i ämnet. Kan återkomma med exakt titel och
författare om så önskas.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Min Bok

Inlägg av Relay » 30 maj 2002, 12:52

En bok som betytt oerhört mycket för mig på senare år är Michael Chrichtons Jurrasic Park 508 sidor med allt som man kan behöva av spänning.
Nu ska ingen rynka på näsan här för detta är boken som alla tre filmerna bygger på.

Ni som sett filmerna minns kanske flickan som blir angripen av dessa små dinosaurer på stranden i film nummer två. Detta är redan i början av boken. Scenen i den första filmen där Tyrranosaurus Rex sliter sönder en av dessa elbilar är också med i boken med den lilla ändringen att i boken är dom två. I boken förekommer det oerhört många fler arter är det någonsin gör i filmerna. Boken är helt underbar och har nästan fått mig att förakta filmerna.

Ofta släpper man böcker som bygger på filmmanuset men detta är boken som alla tre filmerna bygger på. jag kan verkligen rekomendera boken tll alla på forumet.

Skriv svar