Remarque, en lika stor bluff som Sven Hassel?
Remarque, en lika stor bluff som Sven Hassel?
Många får ju intrycket av att remarque delade erfarenheterna med huvudpersonen i "På västfronten intet nytt", men vad jag fattat så såg han två veckors strid(vilket kanske inte är bara) och sårades, men sen hade han skrivbordstjänst resten av kriget. De krigserfarenheter han beskriver fick han kunskap om när han pratade med sårade på sjukhuset.
Han var väl igentligen aldrig någon motståndare till kriget, efter kriget klädde han ut sig till officer.
Dessutom skall det finnas 7 eller 8 versioner av hans roman, vilken version är det som man får läsa i skolorna igentligen?
Han var väl igentligen aldrig någon motståndare till kriget, efter kriget klädde han ut sig till officer.
Dessutom skall det finnas 7 eller 8 versioner av hans roman, vilken version är det som man får läsa i skolorna igentligen?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Remarque gjorde fronttjänst under en månad sommaren 1917, innan han sårades, men han var i armén 1916-18. Romanen innehåller självbiografiska inslag, men till skillnad från bokens huvudperson, Paul Bäumer, så dog ju inte Remarque...
Att han bar uniform efter kriget kan nog snarare ses som ett uttryck för rotlöshet i det oroliga Tyskland, än att han skulle gillat kriget.
Den översättning vi har i Sverige ska tydligen ligga den tyska originaltexten väldigt nära, men den engelska översättningen är drabbad av viss censur.
Att han bar uniform efter kriget kan nog snarare ses som ett uttryck för rotlöshet i det oroliga Tyskland, än att han skulle gillat kriget.
Den översättning vi har i Sverige ska tydligen ligga den tyska originaltexten väldigt nära, men den engelska översättningen är drabbad av viss censur.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Grass föddes 1927, och var m.a.o. sex år när Hitler tog över, och 18 när kriget slutade. Hans valmöjligheter som barn och tonåring var rätt så begränsade...Solitaire skrev:Remarque är i så fall inte den förste som ändrat åsikt om krig efter dess slut.
Günter Grass (nobelpristagare i litteratur 1999) var med i Hitlerjugend och sårades i strid 1945. Som författare efter kriget blev var/är han starkt antinazistisk.
Remarque hade inte heller så stora valmöjligheter då han var 16 när kriget bröt ut. Han var inte tillräckligt övertygad motståndare till kriget medan det pågick för att desertera eller fly landet, men det har inget att göra med hans åsikter om kriget.B Hellqvist skrev:Grass föddes 1927, och var m.a.o. sex år när Hitler tog över, och 18 när kriget slutade. Hans valmöjligheter som barn och tonåring var rätt så begränsade...Solitaire skrev:Remarque är i så fall inte den förste som ändrat åsikt om krig efter dess slut.
Günter Grass (nobelpristagare i litteratur 1999) var med i Hitlerjugend och sårades i strid 1945. Som författare efter kriget blev var/är han starkt antinazistisk.
Ej heller att Günter Grass bytte åsikt om nazismen efter kriget betyder något för hans kritik av den.
Tack för att du just förstörde en bök för mig! Bra jobbat!B Hellqvist skrev:Remarque gjorde fronttjänst under en månad sommaren 1917, innan han sårades, men han var i armén 1916-18. Romanen innehåller självbiografiska inslag, men till skillnad från bokens huvudperson, Paul Bäumer, så dog ju inte Remarque...
Om du ger dig in i ett diskussionsforum om böcker och öppnar en tråd som handlar om en författare till en bok du läser/planerar att läsa så får du faktiskt skylla dig själv tycker jag.tobbe skrev:Tack för att du just förstörde en bök för mig! Bra jobbat!B Hellqvist skrev:Remarque gjorde fronttjänst under en månad sommaren 1917, innan han sårades, men han var i armén 1916-18. Romanen innehåller självbiografiska inslag, men till skillnad från bokens huvudperson, Paul Bäumer, så dog ju inte Remarque...
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Det var inte min mening att leverera en spoiler, men som Björn E påpekar, så är det en risk man tar om man öppnar en tråd om en viss bok eller författare. Tobbe, läs boken i alla fall. Du kommer att gripas av slutet även om du vet att Paul dör på slutet. Jag visste, och blev ändå tagen av hur allt föll på plats.Björn E skrev:Om du ger dig in i ett diskussionsforum om böcker och öppnar en tråd som handlar om en författare till en bok du läser/planerar att läsa så får du faktiskt skylla dig själv tycker jag.tobbe skrev:Tack för att du just förstörde en bök för mig! Bra jobbat!
Boken har ju en del andra kvalliteer, Även om han dör i slutet. Hett tips, Läs dentobbe skrev:Tack för att du just förstörde en bök för mig! Bra jobbat!B Hellqvist skrev:Remarque gjorde fronttjänst under en månad sommaren 1917, innan han sårades, men han var i armén 1916-18. Romanen innehåller självbiografiska inslag, men till skillnad från bokens huvudperson, Paul Bäumer, så dog ju inte Remarque...
Ja men det känns ju ändså lite menningslöst. Hade ju planerat att läsa boken nån gång. Nu har jag fått en film och en bok förstörd här på skalman pågrund av att några har berättat slutet.Boken har ju en del andra kvalliteer, Även om han dör i slutet. Hett tips, Läs denStege skrev:
Tack för att du just förstörde en bök för mig! Bra jobbat!
Tycker att det är dags att införa en regel där man måste varna andra medlemmar att man kommer att skriva en "spoiler" dvs att man kanske skriver slutet på en bok eller film.
- Kapitän zur See
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt: