Remarque, en lika stor bluff som Sven Hassel?

jofredes
Medlem

Remarque, en lika stor bluff som Sven Hassel?

Inlägg av jofredes » 17 september 2003, 20:53

Många får ju intrycket av att remarque delade erfarenheterna med huvudpersonen i "På västfronten intet nytt", men vad jag fattat så såg han två veckors strid(vilket kanske inte är bara) och sårades, men sen hade han skrivbordstjänst resten av kriget. De krigserfarenheter han beskriver fick han kunskap om när han pratade med sårade på sjukhuset.
Han var väl igentligen aldrig någon motståndare till kriget, efter kriget klädde han ut sig till officer.
Dessutom skall det finnas 7 eller 8 versioner av hans roman, vilken version är det som man får läsa i skolorna igentligen?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 september 2003, 01:00

Remarque gjorde fronttjänst under en månad sommaren 1917, innan han sårades, men han var i armén 1916-18. Romanen innehåller självbiografiska inslag, men till skillnad från bokens huvudperson, Paul Bäumer, så dog ju inte Remarque...

Att han bar uniform efter kriget kan nog snarare ses som ett uttryck för rotlöshet i det oroliga Tyskland, än att han skulle gillat kriget.

Den översättning vi har i Sverige ska tydligen ligga den tyska originaltexten väldigt nära, men den engelska översättningen är drabbad av viss censur.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 18 september 2003, 16:43

Remarque är i så fall inte den förste som ändrat åsikt om krig efter dess slut.
Günter Grass (nobelpristagare i litteratur 1999) var med i Hitlerjugend och sårades i strid 1945. Som författare efter kriget blev var/är han starkt antinazistisk.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 september 2003, 20:23

Solitaire skrev:Remarque är i så fall inte den förste som ändrat åsikt om krig efter dess slut.
Günter Grass (nobelpristagare i litteratur 1999) var med i Hitlerjugend och sårades i strid 1945. Som författare efter kriget blev var/är han starkt antinazistisk.
Grass föddes 1927, och var m.a.o. sex år när Hitler tog över, och 18 när kriget slutade. Hans valmöjligheter som barn och tonåring var rätt så begränsade...

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 18 september 2003, 21:09

B Hellqvist skrev:
Solitaire skrev:Remarque är i så fall inte den förste som ändrat åsikt om krig efter dess slut.
Grass föddes 1927, och var m.a.o. sex år när Hitler tog över, och 18 när kriget slutade. Hans valmöjligheter som barn och tonåring var rätt så begränsade...
Remarque hade inte heller så stora valmöjligheter då han var 16 när kriget bröt ut. Han var inte tillräckligt övertygad motståndare till kriget medan det pågick för att desertera eller fly landet, men det har inget att göra med hans åsikter om kriget.
Ej heller att Günter Grass bytte åsikt om nazismen efter kriget betyder något för hans kritik av den.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 18 september 2003, 23:04

B Hellqvist skrev:Remarque gjorde fronttjänst under en månad sommaren 1917, innan han sårades, men han var i armén 1916-18. Romanen innehåller självbiografiska inslag, men till skillnad från bokens huvudperson, Paul Bäumer, så dog ju inte Remarque...
Tack för att du just förstörde en bök för mig! Bra jobbat!

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 18 september 2003, 23:06

tobbe skrev:
B Hellqvist skrev:Remarque gjorde fronttjänst under en månad sommaren 1917, innan han sårades, men han var i armén 1916-18. Romanen innehåller självbiografiska inslag, men till skillnad från bokens huvudperson, Paul Bäumer, så dog ju inte Remarque...
Om du ger dig in i ett diskussionsforum om böcker och öppnar en tråd som handlar om en författare till en bok du läser/planerar att läsa så får du faktiskt skylla dig själv tycker jag.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 19 september 2003, 00:18

Björn E skrev:
tobbe skrev:Tack för att du just förstörde en bök för mig! Bra jobbat!
Om du ger dig in i ett diskussionsforum om böcker och öppnar en tråd som handlar om en författare till en bok du läser/planerar att läsa så får du faktiskt skylla dig själv tycker jag.
Det var inte min mening att leverera en spoiler, men som Björn E påpekar, så är det en risk man tar om man öppnar en tråd om en viss bok eller författare. Tobbe, läs boken i alla fall. Du kommer att gripas av slutet även om du vet att Paul dör på slutet. Jag visste, och blev ändå tagen av hur allt föll på plats.

Stege
Medlem

Inlägg av Stege » 19 september 2003, 00:52

tobbe skrev:
Boken har ju en del andra kvalliteer, Även om han dör i slutet. Hett tips, Läs den :wink:

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 19 september 2003, 19:44

Tobbe har faktiskt en poäng, nämligen att man bör (så långt det är praktiskt möjligt) undvika att avslöja slutet på skönlitterära böcker och motsvarande.

/Marcus

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 19 september 2003, 23:48

Stege skrev:
Boken har ju en del andra kvalliteer, Även om han dör i slutet. Hett tips, Läs den :wink:
Ja men det känns ju ändså lite menningslöst. Hade ju planerat att läsa boken nån gång. Nu har jag fått en film och en bok förstörd här på skalman pågrund av att några har berättat slutet.

Tycker att det är dags att införa en regel där man måste varna andra medlemmar att man kommer att skriva en "spoiler" dvs att man kanske skriver slutet på en bok eller film.

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem

Inlägg av Kapitän zur See » 20 september 2003, 12:11

Iallafall i de fall där man diskuterar skönlitterära böcker som man kan anta att många här på forumet har intresse av att läsa, samt även filmer.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 20 september 2003, 16:51

Förresten öppnade jag den här tråden för att jag vill läsa om Remarque och inte bokslut i hans böcker.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 september 2003, 16:59

tobbe skrev:Förresten öppnade jag den här tråden för att jag vill läsa om Remarque och inte bokslut i hans böcker.
Jag var tanklös i min replik till jofredes, när jag ville peka på att boken inte var självbiografisk, men kan du vara snäll och sluta gnälla nu? Läs boken istället!

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 20 september 2003, 19:35

Jag svarade på det inlägg. Gnälligt eller ej.

Skriv svar