Tunnlar i mellanöstern!

Skriv svar
Flink
Medlem

Tunnlar i mellanöstern!

Inlägg av Flink » 27 juni 2004, 23:00

Tunnlar i mellanöstern!

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_7709105.asp

Vad jag förstår så gräver palestinierna ideligen och nitiskt ”tunnlar” från Egypten som de använder för vapeninförsel in till Israel/Palestina? Men som denna artikel eventuellt påstår så har man nu kanske grävt sig under en israelisk armépostering och sedan sprängt den i smulor, således har man använt en tunnel som ett ”vapen” finns det mer exempel??

Varför kan inte judarna lyssna med avancerad teknik efter dessa grävande män, eller gör man det?

Dessa tunnlar väcker mitt intresse då det är ganska ”gammalmodigt” men tydligen en effektiv metod ännu, så jag efterlyser information om tunnlar i olika konflikter "efter krigstid", särkilt i Israel men även dem i Vietnam.

Mvh Flink

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 27 juni 2004, 23:31

Israel använder sig av många metoder, köra med tunga bulldozers så att tunnlar faller samman, vatten används ibland.
Dock finns det så många att det är svårt att kunna gardera sig emot alla.
IDF planerar en vatten-grav emellan Gaza-remsan och Egypten, för att
tvinga tunnlarna djupare och ge dom problem med grund-vattnet.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 27 juni 2004, 23:47

Länk http://www.israelnn.com/news.php3?id=64257
Blir 4 km lång och över 10 m djup...

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 27 juni 2004, 23:58

Flink, det ser inte bra ut när du refererar till Israels medborgare som "judarna". Det finns andra reliogioner än judendom i Israel.

/Robert Sköld

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 28 juni 2004, 00:58

Robert_Kropotkin skrev:Flink, det ser inte bra ut när du refererar till Israels medborgare som "judarna". Det finns andra reliogioner än judendom i Israel. /Robert Sköld
Ack så sant! Så klingar det illa, vilket förbryllar mig! -israelerna bör det ju vara då mången israelisk medborgare också är araber etc.

Sedan har jag gjort samma fel när det gäller palestinierna, faktum är ju att det behöver inte bara vara palestinska medborgare som smyger i och gräver tunnlarna, det kan ju lika gärna vara egypter med. Men det felet ser man inte lika lätt för det ordet är inte lika laddat, jag såg faktiskt inte varken det ena eller andra förens Du påminde mig, och Du regerade bara på ”judarna” eller hur?

Men det är ju samma syftnings fel det med men ser inte lika illa ut?

Nåväl mina ursäkter för mina fadäser!

Frogman! Mina uppskattningar!

Övriga förmågor! God natt!

Mvh Flink

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 28 juni 2004, 19:07

Sedan kanske man ska komma ihåg att det är inte vapen som är den huvudsakliga smuggelvaran utan livsmedel , det är trots allt så att efter den nuvarande intifadans utbrott har priset på livsmedel ökat rejält och många ser chansen till att tjäna en slant på smuggelgods.
Robert_Kropotkin
Flink, det ser inte bra ut när du refererar till Israels medborgare som "judarna". Det finns andra reliogioner än judendom i Israel.
i detta fallet är det väl ganska befogat eftersom dom enda ickejudarna som utför får utföra militärtjänst är berberna såvitt jag vet och att samtliga regimer som styrt landet sedan självständigheten har bestått av uteslutande judar.

Om någon kritiserade tyskarnas illdåd under WW2 hade du då påpekat att Hitler var österrikare?

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 28 juni 2004, 19:11

Man smugglar som sagt inte bara vapen i tunnlarna, utan allt ifrån cigaretter osv..
IDF har beduiner som "trackers" och dessutom gör druser militärtjänst,
Berber vet jag inget om.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 28 juni 2004, 20:30

Hehe , i hastigheten blandade jag ihop druser och berber , sorry...

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 29 juni 2004, 02:22

Visserligen kanske befogat om man ser det ur det perspektivet Wrezig, men du förstår min poäng?

Flink, Ingen skada skedd!

/Robert Sköld

hazze9999
Medlem

Inlägg av hazze9999 » 29 juni 2004, 12:29

Sök på Cu Chi så får du hur många svar som helst och info om tunnelsytemet som nyttjades av Gerillan i södra Viet Nam.
Imponerande system, har varot där. Det fanns/finns också ett mindre tunnelsystem runt 17 breddgraden i VietNam

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 2 juli 2004, 19:44

Robert_Kropotkin
Visserligen kanske befogat om man ser det ur det perspektivet Wrezig, men du förstår min poäng?
Japp , denna konflikten kan man dock se ur ett ovanligt stort antal olika perspektiv p.g.a bl.a den tvåtusenåriga historiska kopplingen och den omdebatterade etniska tillhörigheten hos folket där.
För enkelhetens skull kallar man därför Israelerna gärna för judar och palestinierna för araber.

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 4 juli 2004, 22:14

wreezig skrev: För enkelhetens skull kallar man därför Israelerna gärna för judar och palestinierna för araber.
Jo precis som judarna säger att det är palistiner i tunnlarna! Nåväl nog om detta! Men smuggelvarorna av livsmedel är det av "nöd" man nödgas att ta in detta eller är det tullar som besvärar dem! Eller är det så illa att israelerna sätter stop?

Mvh Flink

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 4 juli 2004, 22:20

Flink
Men smuggelvarorna av livsmedel är det av "nöd" man nödgas att ta in detta eller är det tullar som besvärar dem! Eller är det så illa att israelerna sätter stop?
Med tanke på att FNs organ för Palestinafrågan säger att det råder svält i stora delar av dom palestinska flyktinglägren så är det nog nöd.
Det finns trots allt ytterst få jobb för palestinierna iom intifadan så dom kan inte skaffa pengar att köpa mat utan får förlita sig på FNs matsändningar eller smuggling och hjälp från små hjälporganisationer m.m.

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 4 juli 2004, 22:27

wreezig skrev: Med tanke på att FNs organ för Palestinafrågan säger att det råder svält i stora delar av dom palestinska flyktinglägren så är det nog nöd.
Det finns trots allt ytterst få jobb för palestinierna iom intifadan så dom kan inte skaffa pengar att köpa mat utan får förlita sig på FNs matsändningar eller smuggling och hjälp från små hjälporganisationer m.m.
Okej jag hörde av en kollega att FN på så vis hjälper till med isolera palestinerna genom sin nödhjälp man legitimerar "murarna" , men man har inget val. Lite som pest eller kolera tycker jag då.

Mvh Flink

Skriv svar