EU:s Utvigning utåt
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Uppenbarligen tycker EU att de har det och jag är böjd att hålla med. Många av de nya länderna har fått kritik för sin brist på mänskliga rättigheter. Det som mest har uppmärksammats är respekten, eller bristen på respekt, för minoriteterna i de olika länderna.Bedrettin skrev:Har dem nya europa länderna bättre koll på mänskliga rättigheter än Turkiet?
Sök på google så hittar du säkert mer. Här är exempel från Human Rights watch. Det är bara att klicka dig runt på för de olika länderna. Jag försökte hitta en sida över EU-kommissonens bedömning, men misslyckades.
/Martin
-
pandersson
- Medlem
I samband med förhandlingarna inför EU-inträdet så får de ansökande länderna påpekanden på det som anses behöva förändras för att ett medlemskap skall bli aktuellt. De åtgärder som görs efter anmärkningarna rapporteras och det får väl förutsättas att de blivit godkända eftersom medlemskap accepterats. Självklart så finns det olika uppfattningar om vad som är rimliga åtgärder, men alla medlemsländer får väl förutsättas hålla sig inom det som anses vara rimligt. De äldre medlemsländerna borde nästan ha flera "fläckar" eftersom det är längre tid som gått sedan deras granskning.
På nedanstående länk kan man jämföra EU:s bedömningar av de nya medlemmarna samt de som är nuvarande kandidater. Förhoppningsvis står det även något om de mänskliga rättigheterna.
http://europa.eu.int/comm/enlargement/candidate.htm
På nedanstående länk kan man jämföra EU:s bedömningar av de nya medlemmarna samt de som är nuvarande kandidater. Förhoppningsvis står det även något om de mänskliga rättigheterna.
http://europa.eu.int/comm/enlargement/candidate.htm
- Niedzwiadek
- Medlem
Vad tycker ni med "facit" i hand? Det verkar ha gått ganska smärtfritt eller hur? Förresten, det var någojn som kommenterade den fd boxaren i Ryssland? Jag har nöjet att informera er att Zjirinovskij själv fortfarande är aktiv boxare med en imponerande meritlist över antal knock-outs. (dvs i duman och tv-debatter då)