Röda Korset

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Röda Korset

Inlägg av Fiskebat » 1 januari 2005, 19:22

Nu när Röda Korset är på tapeten, i och med den enorma tragedin i sydost Asien, kom jag att tänka på vad för kopplingar den organisation har med kristendomen att göra.

När man läser på RK:s hemsia så står de att de vill hjälpa så mkt som möjligt och därför är helt opolitiska samt "oreligiösa" (alltså obereroende av någon kyrka) vilket är väldigt smart, men organisationen heter ju fortfarande Röda Korset. Någon sa att de hade något med Schwiez kors att göra. RK "bildades" ju i Geneve. Har någon koll på hur det verkligen ligger till, vad korset samt de "röda" står för?

Samt hur religiös är röda halvmånen?

Från röda Korsets ungdomsförbunds hemsida:
Solferino 1859
Krig får människor att göra avskyvärda saker mot varandra. Det var när den unge schweizaren Henry Dunant en junikväll år 1859 fick se ett fält av lemlästade soldater som Röda Korsets verksamhetsidé föddes.
Bankiren Dunant hade begivit sig till Solferino för att träffa Napoleon III i ett ärende. När han anlände möttes han av ett kaos. Slaget mellan fransk-sardinska och österrikiska styrkor var över men kvar på slagplatsen låg tusentals döda och sårade soldater. Henry Dunant påbörjade tillsammans med bygdens kvinnor det mödosamma arbetet med att organisera hjälpen till de tusentals sårade.

Upplevelserna på slagfältet fick honom att oförtrutet verka för att fasorna från Solferino inte skulle upprepas. Henry Dunant tog initiativ till en internationell konferens i sin hemstad Genève. Där antogs år 1864 den första Genèvekonventionen som lade grunden till den internationella humanitära rätten. Dunant tog också initiativ till att en förening, Röda Korset, skulle bildas i varje land. Syftet var att utbilda frivilliga som kunde ta hand om sårade och sjuka i krig.

Genom goda kontakter och ett ihärdigt agiterande för sin idé, lyckas han få till stånd en konferens i Genève där 14 regeringar var representerade. Konferensen ledde till att den första Internationella rödakorskommittén bildades 1863, vilket även räknas som året för Röda Korsets födelse.
/Max

Mats W
Medlem

Inlägg av Mats W » 1 januari 2005, 19:26

http://www.redcross.fi/frk/bakgrund/sym ... /index.php
Förutom att det röda korset är ett internationellt skyddstecken är det också symbolen för organisationen Röda Korset. Då talar man om indikativ användning av emblemet. Röda korset kan användas indikativt av nationella rödakors- och rödahalvmåneföreningar samt av internationella Röda Korset.

När emblemet används som organisationssymbol är det frågan om ett rätt litet kors eller en rätt liten halvmåne. Tillsammans med emblemet används då organisationens namn. Någon text eller annan teckning får inte förekomma i själva korset eller halvmånen.

Under en väpnad konflikt kan en nationell rödakorsförening fortsätta att använda emblemet som indikativ symbol för organisationens verksamhet. Då måste man i alla fall tydligt skilja mellan indikativ användning och användning av emblemet som skyddstecken.

Det röda korset eller den röda halvmånen som organisationssymbol illustrerar att de olika delarna av Rödakorsrörelsen fungerar i samklang med organisationens principer. Det röda korset är därmed också en symbol för humanitet, opartiskhet, neutralitet, självständighet, frivillighet, enhet och universalitet.

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 1 januari 2005, 20:44

Tack Mats för informationen :) men ja har kikat rätt mycket där (hemsidan) utan att ha fått svar på mina frågor...

/Max

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 1 januari 2005, 21:05

Rätt svårt att komma fram för att skänka pengar, har försökt förgäves.....

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 1 januari 2005, 22:21

KA skrev:Rätt svårt att komma fram för att skänka pengar, har försökt förgäves.....
Jag kunde utan problem gå in och donera pengar, men det var ju i onsdags eller torsdags...
Det är nog så många som går in för att donera pengar nu att sidan är överbelastad. Det är ju bra i sig, kanske... :)

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 1 januari 2005, 22:23

tryggve skrev:
KA skrev:Rätt svårt att komma fram för att skänka pengar, har försökt förgäves.....
Jag kunde utan problem gå in och donera pengar, men det var ju i onsdags eller torsdags...
Det är nog så många som går in för att donera pengar nu att sidan är överbelastad. Det är ju bra i sig, kanske... :)
Jag kommer aldrig fram när jag ringer för fasta belopp......

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 januari 2005, 22:38

KA skrev:
tryggve skrev:
Sätt in på postgiro då. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 2 januari 2005, 07:50

Det visade sig att man inte kunde ringa på hjälpnummren om man inte hade Telia som telefonoperatör, jag har min telefoni hos Bredbandsbolaget. Får köra med Postgirot istället.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 2 januari 2005, 12:02

KA skrev:
tryggve skrev:
Aha, ja, jag gick in på hemsidan och körde direktöverföring från min bank.
Ledsen om jag var lite oklar på den punkten... :wink:

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 2 januari 2005, 14:38

Kan någon förklara vilken relationen mellan Röda Korset och Röda Halvmånen är. Enligt min syster är det samma organisation som flaggar med olika fanor i olika delar av världen. Anledning ska vara att man i muslimska länder inte vill få hjälp från Röda Korset som kan ses som en kristen symbol.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 2 januari 2005, 15:10

Anton Severin skrev:Kan någon förklara vilken relationen mellan Röda Korset och Röda Halvmånen är. Enligt min syster är det samma organisation som flaggar med olika fanor i olika delar av världen. Anledning ska vara att man i muslimska länder inte vill få hjälp från Röda Korset som kan ses som en kristen symbol.
Det röda korset är i det här fallet ingen kristen symbol men kan uppfattas som en sådan. Därför använder i muslimska länder en röd halvmåne istället, det är alltså samma organisation.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 januari 2005, 09:44

Gutekrigaren skrev: Det röda korset är i det här fallet ingen kristen symbol men kan uppfattas som en sådan. Därför använder i muslimska länder en röd halvmåne istället, det är alltså samma organisation.

Mvh Petter
I Israel används en röd Davidsstjärna på samma sätt även om jag tror det är några problem med att få den erkänd av Röda Korset.

MVH

Hans

Bild

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 4 januari 2005, 09:51

Röda Halvmånen blockerar Röd Davidsstjärnas inträde och samarbete med Röd Korset.
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 5 januari 2005, 09:38

Det har funnits ytterligare en symbol. I shahens Iran brukade landets motsvarighet till Röda korset en symbol med ett lejon hållande ett svärd och stående framför en sol allt i rött på vit duk. Lejonsymbolen uppfattades särskilt som en monarkistisk symbol och ersattes 1980 med den röda halvmånen.

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

Inlägg av Ubbe » 10 januari 2005, 15:55

Om jag kommer ihåg det hela rätt så 'ägs' rättigheterna till symbolen av den lokala nationen om den är medlem i internationella röda korset/halvmånen federationen med högkvarter i Schweitz och nationen avgör även hur verksamheten ska organiseras och vilken inriktningen den ska ha. Det behöver inte vara enbart vara hjälparbete, utan tex i USA är röda korsets verksamhet tillstor del civilförsvars inriktad, i Sverige och Spanien delvis 'semi-militär' då de stöder de väpnade styrkorna med sjukvårdare. Röda korset i USA drog ett tungt last i samband med attacken på WTC.

För att det lokalt ska få finnas en legitim röda korset organisation måste 2 saker uppfyllas. Först måste nationen/staten ha en internationellt erkänd regering som är medlem i internationella röda korset/halvmånen federationen och för det andra måste organisationen använda någon av de tre officiella symbolerna, röda korset, röda halvmånen eller röda lejonet. Alltså finns inte någon legitim lokal röda korset organisation representerad i konflikten mellan Israel och Palestina, Israliterna faller på att de envisas att använda en röd Davidsstjärna och Palestinerna faller på inte har en internationelt erkänd regering.

Det är de nationella rödakorset organisationerna som sköter katostrofinsatser och räddningaktioner. Om de är internationella leds de av värdlandets nationella rödakorset organisation med bistånd från andra rödakorset organisationer. Internationella röda korset/halvmånen federationen är inte inblandad i denna typen av aktivitet utan förvaltar Genevekonversionerna och kontrolerar att de efterlevs.

Röda korset symbolen är ett 'negativ' av den Schweitziska flaggan, det har inget Kristendom att göra. För att en symbol ska bli accepterad som officiell röda korset symbol måste den bli gokänd av samtliga medlems nationer i internatinella röda korset/halvmånen federationen, vilket gör att Davidsstjärnan tillsammans med andra aktuella symboler som Svastikan och 'Hindu-hjulet' aldrig kommer att godkännas.

Skriv svar