Kriget i Pommern

Skriv svar
Magnus
Ny medlem

Kriget i Pommern

Inlägg av Magnus » 6 juli 2005, 23:00

Vet någon eller har någon bra beskrivningar och helst kartor över de små skärmytslingarna svenska armén hade mot Preussen under Sju åriga kriget? Jag håller på med miniatyr fältslag och skulle behöva sån information, har hittat lite på internet men inte mycket, även OOB's skulle jag vara extremt tacksam om någon hade.

Har ni en bra beskrivning av några slag så skulle jag själv kunna göra en karta utav det. Finns det någon bok ni kan rekommendera på biblioteket eller att köpa som innehåller information om skärmytslingar under det här kriget.

/Magnus

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 7 juli 2005, 19:51

Teofron Säve skrev i början av 1900-talet den enda översikten över kriget, "Sveriges deltagande i Sjuåriga kriget" som borde finnas på t.ex. http://www.antikvariat.net. Sedan brukar regementshistorikerna kunna innehålla en del detaljuppgifter.

Magnus
Ny medlem

Inlägg av Magnus » 8 juli 2005, 00:56

Har du den här boken CRS? Jag beställde den i alla fall men jag undrar om den har information om de få slag som utspelades?

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 10 juli 2005, 00:36

Magnus skrev:Har du den här boken CRS? Jag beställde den i alla fall men jag undrar om den har information om de få slag som utspelades?
Vad bra att du hittade den! Den är otroligt informativ och detaljrik, om än lite föråldrad i språk och analysförmåga. En självklar bok i varje militärintresserad svensks bibliotek. Det var ett tag sedan jag läste den men har för mig att redogörelserna för striderna inte bara är lätta att hitta i texten utan också är ganska detaljerat beskrivna.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 10 juli 2005, 00:50

Vanligtvis brukar man ange tre "slag" under kriget: Tarnow 1758, Fehrbellin 1758, Neu Kahlen 1762 (samt en mindre sjödrabbning på Frisches Haff 1759). I sin tid var dessa sammandrabbningar små och betydelselösa, små blodiga paranteser i ett annars lågintensivt krig. Fast det förekom en lång rad smådrabbningar och operationer som ofta inte nämns i de korta översikterna. Kriget i sig handlade, för de stridande arméerna, om två saker: från svensk sida att marschera in på preussisk mark och försörja sig där till och slå alla eventuella motståndsförsök; från preussisk sida att skära av den svenska armén från sin försörjningsbas i Svenska Pommern. Det var preussarnas strategi som lyckades, mest p.g.a. att den svenska armén var obotligt obsolet i organisation, administration och utrustning. Så de många krigssässongerna brukade upprepa sig efter följande mönster: svenskarna blir försenade när krigssässongen kommer igång, de snubblar in över den preussiska gränsen, utkämpar ett par mindre strider, går mot ett strategiskt viktigt mål, kommer nästan fram, måste vända om p.g.a. risk att avskäras genom snabba preussiska förflyttningar norröver, marsch tillbaka, försent att påbörja en ny operation, vinterläger i det redan av krigsbördor tyngda Pommern.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Re: Kriget i Pommern

Inlägg av CRS » 10 juli 2005, 00:53

Magnus skrev:Vet någon eller har någon bra beskrivningar och helst kartor över de små skärmytslingarna svenska armén hade mot Preussen under Sju åriga kriget? Jag håller på med miniatyr fältslag och skulle behöva sån information, har hittat lite på internet men inte mycket, även OOB's skulle jag vara extremt tacksam om någon hade.

/Magnus
Jag har sett att det finns mycket material på Krigsarkivet i Sthlm. Du kanske kan beställa fram kartor, Ordre de Batailles och annat fiffigt genom dem.

Magnus
Ny medlem

Inlägg av Magnus » 10 juli 2005, 01:34

Tackar CRS, mycket informativrikt måste jag säga. Du är duktig på att förklara och verkar rejält insatt i svensk historia. Har även läst andra svar av dig angående enväldet.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 9 augusti 2005, 21:55

Magnus skrev:Tackar CRS, mycket informativrikt måste jag säga. Du är duktig på att förklara och verkar rejält insatt i svensk historia. Har även läst andra svar av dig angående enväldet.
Vad tyckte du om boken?

Magnus
Ny medlem

Inlägg av Magnus » 9 augusti 2005, 22:08

Den var kanon. Skulle ha varit lite mer kartor dock. Men jag samlar samman en massa skärmytslingar och ska sen ha med dem i ett kommande datorspel. Kartorna får jag basera på texten, skulle dock ha varit rätt bra om det fanns någon bra karta med vilken sorts terräng som finns.

Skriv svar