Vem avlade Gustav IV Adolf?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Vem avlade Gustav IV Adolf?
Ett litet inslag i TV idag handlade om Gustav III's pinsamma brist på kunnande och erfarenhet vid avlandet av det första barnet, och om hovstallmästarens så ofta omtalade behjälplighet. Detta väckte åter en fråga hos mig: Har det alls varit aktuellt att med modern DNA-teknik utröna släktskapet mellan de två Gustav?
Förvisso vinner väl ingen något på att saken utreds, men ändå.
Edit: Jag ändrar rubriken.
Förvisso vinner väl ingen något på att saken utreds, men ändå.
Edit: Jag ändrar rubriken.
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 20 gånger.
Jag tror du menar Gustav IV Adolf, Gustav VI Adolf var son till Gustav V och drottning Victoria (född av Baden-Baden) vilket för övrigt är blodslänken mellan famlijen Bernadotte och familjen Holstein-Gottorp, men även familjen Vasa. Dvs Gustaf IV Adolfs dotter Sofia var gift med drottning Victorias farfar. Gustav IV Adolf är i sin tur släkt till Gustav Vasa via farfar Adolf Fredrik som på spinnsidan är släkt med Karl IX.
Nej jag tror inte man ens funderat på att undersöka det, och varför rota.
Nej jag tror inte man ens funderat på att undersöka det, och varför rota.
Dessutom är det så att i samma äktenskap föddes ytterligare ett barn, sonen Karl Gustav (f. 1782). Hans börd har mig veterligt aldrig ifrågasatts, vare sig av samtid eller av eftervärld. Så om Gustav III kunde vara far till ett barn fött 1782, kunde han då inte också vara far till ett barn fött 1778?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jo, det hade sannerligen uppstått tvivel utan dem. Det hade rentav sannolikt uppstått betydligt mer tvivel utan dem, eftersom de ju faktiskt innehåller en redogörelse för vad Munck gjorde (och inte gjorde).
Gustav IV Adolfs börd skvallrades det flitigt om redan i samtiden och det ledde bl.a. till ett våldsamt uppträde mellan Gustav III och hans mor.
Gustav IV Adolfs börd skvallrades det flitigt om redan i samtiden och det ledde bl.a. till ett våldsamt uppträde mellan Gustav III och hans mor.
-
HedMunkfors
- Medlem
I så fall en ovanligt väldokumenterad myt eftersom berättelsen är tryckt i utdrag i "Ögonvittnen om Gustav III" utifrån en av riksdrotsen och riksmarskalken bevittnad avskriftsabo skrev:Det finns väl inga. Vad som finns är en myt om att Munck skrev en rapport om saken, men den har nog ingen sett röken av.
Edit: (tillägg) och så finns det en (samtida väl) teckning av Ehrensvärd där tillfället förevigats i inte direkt subtila toner.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Herman Lindqvist skriver utförligare i sin senaste bok om denna händelse än i boken som behandlar Gustav den tredje. Att Gustav inte var intresserad av sex med frugan betyder inte att han var homo el bisexuell som en del historier utmålat honom som utan att han helt enkelt hade handikapp som gjorde att han inte kunde ha sex. Eller så var det så att han OCH Sofia Magdalena var ganska blyga och inte hade stor erfarenhet av det andra könet. Gustav hade nog även en bit Oidipuskomplex då han var hårt hållen av sin mor. Munck kan helt enkelt agerat som en sexrådgivare åt kungaparet och haft undervisning för dem i sexkonsten, en teoretisk såklart.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt: