Krigsfångar i Sverige
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Krigsfångar i Sverige
Man hör ju ofta om hur få svenska krigsfångar som överlevde fångenskapen i Ryssland. Men hur behandlades egentligen utländska krigsfångar i Sverige under kriget? Var dödligheten här lika hög som i Ryssland? Behandlades danska och ryska krigsfångar på samma sätt eller fick de förra en mer human fångenskap?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Om du har tid eller lust så kanske du kan undersöka detta arkiv, mycket möjligen om du hittar nånting där.
Och
Det verkar som att dessa generaler blev fångna och överförda till Sverige.
Det är flera arkiv i ett stort och allting finns på Riksarkivet,
bl a ryska fångar i Sverige.
KATEGORI: Riksarkivets ämnessamlingar. Militaria
Extra länk: http://www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/ar ... 02440207BB}
Stefan
Länk: http://www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/ar ... 9027B0FCE9}KRIGSARKIVET . Samlingen är tillskapad i krigsarkivet och innehåller handlingar av växlande proveniens, varav huvuddelen torde komma från krigskollegium. Kärnan i samlingen utgörs av de fåtaligt bevarade resterna av de olika svenska arméernas fältarkiv. Av samlingens 19 avdelningar finns på mikrokort avd 14 Krigsfångar. Uppgifter om krigsfångar under Stora Nordiska kriget kan sökas i SVARs kata- log även under Riksarkivet 1.1.2 "Mili- tära ämnessamlingar. Svenska fångar i Ryssland". KrA fört nr 388.
Arkiv(motsv): Riksarkivets ämnessamlingar. Militaria
Serie Karl XII:s krig. Stora Nordiska kriget
Referenskod: SE/RA/754/2/XXIII
Datering: 1700 - 1720
Och
Dossier-akt De fångna generalerna
Referenskod: SE/RA/754/2/XXIII/9/2
Datering:
Anmärkning: Prins Alexander av Imeretien, J. Dolgorukoj, I. Trubelskoj, J. Buturlin och A. Weyde.
Det verkar som att dessa generaler blev fångna och överförda till Sverige.
Det är flera arkiv i ett stort och allting finns på Riksarkivet,
bl a ryska fångar i Sverige.
KATEGORI: Riksarkivets ämnessamlingar. Militaria
Extra länk: http://www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/ar ... 02440207BB}
Stefan
Visingsborgs slott på Visingsö härbärgerade krigsfångar under stora nordiska kriget:
http://www.visingso.net/turokul/sevardh ... gsborg.htmUnder Karl XII:s tid - mellan åren 1716 och 1718 - hyste slottet uppåt 2 000 krigsfångar, den större delen av dem var ryssar, många av dem avled under vistelsen av svält och umbäranden och begravdes på den s k rysskyrkogården ett par kilometer in på ön. Vid juletid 1718, då budet om kung Karls död nått Visingsö, ödelades slottet av en eldsvåda, enligt traditionen anlagd av krigsfångarna.
Huvudelen av arbetet ufördes av svenska indelta soldater, men ett kompani ryska krigsfångar användes i början av grävandet (inleddes 1810)Stefan skrev:Göta kanal byggdes till stora delar mha medverkan av ryska krigsfångar. Så den krigsfångeskapen blev lång - pågick länge efter det att alla krigshandlingar upphört...
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Prinsen dog i Sverige, Buturlin, Weide och Trubelskoj utväxlades. Dolgorukij rymde.Stefan Lundgren skrev:Men de ryska generalerna som står i mitt förra inlägget, vet någon vad som hände med dessa herrar? Det kanske krigsarkivet kan ge svar på, jag förmodar att dom hölls fångna iallafall tills krigsslutet.
Stefan
Re: Krigsfångar i Sverige
Inte särskilt väl, det berättas om hur fångar svalt ihjäl här också.Lord Havelock Vetinari skrev:Man hör ju ofta om hur få svenska krigsfångar som överlevde fångenskapen i Ryssland. Men hur behandlades egentligen utländska krigsfångar i Sverige under kriget? Var dödligheten här lika hög som i Ryssland? Behandlades danska och ryska krigsfångar på samma sätt eller fick de förra en mer human fångenskap?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
För tio år sen läste jag Åbergs bok om skånska kriget och han sa att båda sidor behandlade krigsfångar som skit. Englund säger om nåt av krigen mot Danmark att när en dansk-tysk trupp fångades så sortera man ut danskarna och slog ihjäl dom. Jag vill komma ihåg att efter något av Karl XIIs slag i Polen slog man ihjäl de ryska krigsfångarna. Vi var nog inte värst, men vi var nog inte bäst heller.Stefan Lundgren skrev:Var låg ett sådant läger då bl a?
Stefan
Det är väl Fraustadt som spökar. Om vad som hände där finns det en rad divergerande uppgifter om, men när det gäller "fångar" ska man komma ihåg att fånge blev man, enkelt uttryckt, när motståndaren sade: "OK, du är min fånge." Om du ropade "Jag ger mig" och kastade dina vapen kunde motståndaren, under vissa förutsättningar, dock istället svara: "Nej du, gubbe lilla. Det skulle du ha tänkt på innan du blev soldat" och hugga ihjäl dig.agamemmon skrev:För tio år sen läste jag Åbergs bok om skånska kriget och han sa att båda sidor behandlade krigsfångar som skit. Englund säger om nåt av krigen mot Danmark att när en dansk-tysk trupp fångades så sortera man ut danskarna och slog ihjäl dom. Jag vill komma ihåg att efter något av Karl XIIs slag i Polen slog man ihjäl de ryska krigsfångarna. Vi var nog inte värst, men vi var nog inte bäst heller.Stefan Lundgren skrev:Var låg ett sådant läger då bl a?
Stefan
Hur var det, var det inte något händelse i samband med Gustav X Adolf krigståg upp genom Danmark, att försvararna utav en fästning blev kallblodigt mördade efteråt med officerarnas goda minne? Iofs de andra skansarna tenderade att antingen fly eller kapitulera direkt, så den "investeringen" gav ju ett rikligt utbyte... 
- Kapten_Gars
- Medlem
Det Englund avhandlar är stormningen av Fredricksrodde där en hel del av besättnignen nedslaktades under stormningen och plundrignen av fästningen. Det intressanta i en mening så hävdar Englund att man lät danskarna springa över klingan men sparade tyskarna då dessa gick att bruka i egna led bara för att några meningar seanre beskriva hur en stor mängd danska bönder som skrivits ut till att strida mot svenskarna skonas och skickas hem. Hur skall han ha det??
Jag tror nog mer på att Dahlberg har rätt när han säger att de flesta stacks ner i stridens hetta sanre än att man under fullstormning bedrev någon form av selketion mellan danskar och tyskar. Jag undrar verkligen vilekt källmaterial Engludn stödjer sig på i den frågan. Det vore inte första gången som Englund tagit genvägar eller slarvat med att följa upp sina källor.
Jag tror nog mer på att Dahlberg har rätt när han säger att de flesta stacks ner i stridens hetta sanre än att man under fullstormning bedrev någon form av selketion mellan danskar och tyskar. Jag undrar verkligen vilekt källmaterial Engludn stödjer sig på i den frågan. Det vore inte första gången som Englund tagit genvägar eller slarvat med att följa upp sina källor.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Vad jag har förstått på svaren på min fråga så verkar inte ett svensk fångläger ligga i det egentliga Sverige utan nånstans på en svensk besittning runt Östersjön. Vad diskussionen har gått ut på så tog Sverige bl a ryska generaler som fångar, men det måste vara ett ställe där man kunde "sätta in" dem. Var Fraustadt ett sådant läger? Eller satte fångarna i svenska fängelser?
Stefan
Stefan
Krigsfångarna fördelades på städerna runt om i landet. De förnämsta ryska fångarna hölls länge i Stockholm, men sedermera (1716) beslöts att samla särskilt de ryska fångarna på Visingsö.Stefan Lundgren skrev:Vad jag har förstått på svaren på min fråga så verkar inte ett svensk fångläger ligga i det egentliga Sverige utan nånstans på en svensk besittning runt Östersjön. Vad diskussionen har gått ut på så tog Sverige bl a ryska generaler som fångar, men det måste vara ett ställe där man kunde "sätta in" dem. Var Fraustadt ett sådant läger? Eller satte fångarna i svenska fängelser?
Stefan