ClassiColor - farven i antik skulptur

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

ClassiColor - farven i antik skulptur

Inlägg av Marcus » 2 maj 2004, 16:56

På Ny Carlsberg Glyptotek i Köpenhamn visas just nu utställningen "ClassiColor - farven i antik skulptur" som behandlar färgläggningen av antikens skulpturer i Grekland och Rom, framtagen i samarbete med museum i München och Vatikanen.
Jag var och såg den häromdagen och fann den mycket intressant även för den som, likt jag, inte kan något speciellt om ämnet antikens kultur.

I övrigt kan sägas att de håller på med en del ombyggnation och renovering på Glyptoteket inför hundra års firandet 2006 och alla hallar var inte öppna men det är trots detta väl värt ett besök, speciellt som inträdet bara kostar 20kr.

http://www.glyptoteket.dk/

/Marcus

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Re: ClassiColor - farven i antik skulptur

Inlägg av Leonidas » 3 maj 2004, 13:41

Marcus Wendel skrev:På Ny Carlsberg Glyptotek i Köpenhamn visas just nu utställningen "ClassiColor - farven i antik skulptur" som behandlar färgläggningen av antikens skulpturer i Grekland och Rom, framtagen i samarbete med museum i München och Vatikanen.
Jag var och såg den häromdagen och fann den mycket intressant även för den som, likt jag, inte kan något speciellt om ämnet antikens kultur.

I övrigt kan sägas att de håller på med en del ombyggnation och renovering på Glyptoteket inför hundra års firandet 2006 och alla hallar var inte öppna men det är trots detta väl värt ett besök, speciellt som inträdet bara kostar 20kr.

http://www.glyptoteket.dk/

/Marcus
Intressant utställning och konstigt att ingen kommit på detta tema tidigare. Det är alltid kul när man ser filmatiseringar av Antiken och statyerna ser likadana ut som på nutidens muséer.

Glypoteket är f.ö. mitt favoritmuseum i Norden.

20 kr? Tidigare var det gratis inträde... Carlsberg sponsrade...

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 4 maj 2004, 18:07

Carlsberg sponsrar fortfarande, de har lagt en ansenlig mängd miljoner på de pågående ombyggnaden.

/Marcus

Medea
Medlem

Inlägg av Medea » 19 juni 2004, 15:50

I egenskap av studerande på Antikens Kultur och Samhällsliv i Stockholm gjorde vår grupp en exkursion till antiksamlingarna i Köpenhamn i maj, inklusive Glyptoteket. Hela samlingen är slående, jag funderar på att åka dit igen i sommar i mån av tid.

Skriv svar