För ett tag sedan så gick det en tv serie om filosofi på kanal två. Jag råkade se ett inslag om en grekisk filosof som utvecklade och efterlevde ett levnadsmönster för att vara lycklig. Hans tes var att lycka uppnås genom att man är oberoende, har och umgås med sina vänner och att man har tid för reflektion.
I praktiken slutade det med att han och hans vänner flyttade ut på landet och skötte sitt eget lantbruk tillsammans. De var noga med att alltid äta tillsammans och ta tillvara måltidens sociala uppgift. Utflytten var för att göra sig oberoende andra för sin försörjning, dvs uppnå frihet, bättre kunna umgås med folk man ser som sina vänner och att ute på landet lättare få tid för reflektion och självransakan.
Min fråga är om någon vet vad den här filosofen heter? Jag kan bara inte komma på det och det är störande.
Med vänliga hälsningar
Johan
En grekisk filosof om Lycka
- Dûrion Annûndil
- Medlem
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Jag såg ett liknande program på discovery! Jag såg iaf om lycka där och då flyttade denna filosof från nuvarande grekland till nuvarande Turkiet och bosatte sig med vänner på ett berg och sedan blev det eller kanske det var en stad där redan... och på väggarna där ristade man in en massa texter om lycka tror jag som man målade rött så att det lyste överallt. Så oklart men det var verkligen längesen jag såg programmet, är det samma tror du? Och är det Epikuros? Någon annan som sett programmet, gick på discovery och där är det repris rätt ofta.