En skojig bild jag tog idag - votivskepp heter det tror jag?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

En skojig bild jag tog idag - votivskepp heter det tror jag?

Inlägg av Olof Ekström » 29 juni 2004, 01:02

Bild från Himmelstalund.

Stannade till i Himmelstalund på vägen genom Norrköping - för den som har det allra minsta intresse av nordisk forntid är det ett otroligt fint ställe. Kör in gamla E4 genomfarten, parkera vid Himmelstalundsbadet. Det närmaste hällristningsområdet ligger i den stora öppna parken intill, ett par hundra meter bort, två stora bergknallar eller öar i gräset med hundratals ristningar, många väldigt fina. Precis på andra sidan gamla E4 ligger ett hällristningsmuseum (gratis inträde, finansieras av fiket tror jag) där det också finns lite informationsmaterial och kartor som leder en till alla de andra platserna med hällristningar. Platserna ligger inom någon kilometer från varandra men det är nog drygt jobb att försöka täcka in allihop samma dag, speciellt om man som vi hade en tid att passa och barn i sällskapet.

Nåväl, varmt rekommenderat. Jag har inte förrän nu börjat förstå hur varierade och uttrycksfulla våra hällristningar är. Björnspåren är läckra, massor med suggestiva scener och symboler finns spridda runt omkring.

Någon som kan massor om votivskepp? Är det vad bilden visar?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 29 juni 2004, 08:47

Nja. Med votivskepp brukar man visst mena såna där modellskepp som man ställer ut i kyrkorna. Som ställdes ut t.ex. efter att ett skepp har överlevt en svår storm tack vare brinnande böner till Gud och eller utvalda helgon.

De fattiga kunde kanske lova ett ljus, de mera besuttna donerade ett votivskepp, de riktigt rika lät bygga en hel kyrka.

Det är iofs möjligt att dessa hällristningar kallas också för votivskepp, jag vet inte.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 29 juni 2004, 09:28

Det är klurigare än så. Här ett citat från uppsatsen "Mälaren runt - en konstodyssé" av Göran Pettersson med vänner:
Brandskogsskeppet
Hela Enköpingstrakten är mycket rik på hällristningar. Vid Boglösa kyrka fann vi hällristningsgården som den specialintresserade resenären, på väg att fördjupa sig i ämnet, kan besöka. Ett av landets absolut förnämsta sevärdheter Brandskogsskeppet finner vi en bit in i skogen. Parkerar gör man vid vägen Enköping-Veckholm, 1 km väster om Boglösa kyrka. Brandskogs-skeppet (bronsålder 1500-500f.Kr.) ligger på en slät berghäll ovanför ett åkerlandskap.Denna hällristning mäter 4,2 meter och är utförd med stor konstnärlig skicklighet. Det stora skeppet bärs på bara armar upp av en mansfigur. Vem var han? Är bilden en hyllning till ägaren av skeppet och ett bevis på hans mannakraft? Eller har syftet en mer religiös-magisk innebörd, guden själv för över skeppet på ett säkert och tryggt sätt över havet. De som varit tvungna att resa är i guds händer. Experter har tolkat det på så sätt att ristningen avbildar ett votivskepp som bars omkring vid högtidliga tillfällen. I båten sitter 6 paddlande män, två djurhuvudstävar, förmodligen föreställande älgar är utformade för och akter ut. Den som orkar promenera den ca 800 meter långa slingriga stigen genom skogen fram till skeppet får också en stämningsfull upplevelse, man passerar bland annat ett stenröse som ligger mitt i det vilda. Att besöka skeppet under vintertid är dock inte att rekommendera då det ligger osynligt under snön ifall ingen bemödat sig att putsa fram det. Framme vid platsen finns också en bronsåldersgrav. Ha en trevlig promenad!
Just detta motiv har alltså tolkats som avbildande ett slags votivskepp.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 29 juni 2004, 12:56

Oh ja - alltså, ett votivskepp är en modell eller liknande, en fysisk gåva. En bild av ett skepp är inte ett votivskepp i sig utan just en bild av det. Det jag menade var alltså "är detta en bild av ett votivskepp". Eller kanske "är detta fotografi en bild av en bild av ett votivskepp".

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 juli 2004, 15:35

Votiv kommer från lat. votum = löfte. När det krisat till sig så har någon sagt att "Klarar jag mig ur det här så skall jag..." och därefter klarat sig ur det. Resultaten är bl.a. båtarna som hänger i våra kyrkor.

Bronsålderns fartyg, vare sig det är på hällristningar eller som modeller, har kanske (möjligen (måhända)) en likartad förklaring, men det är väl snarare gissandets värld än vetandets; min Teori i det här fallet är att någon helt enkelt blandat ihop begreppen.

(Sen har det ju lite varstans varit brukligt att efter en sjukdom lämna en replik i stor skala av den aktuella kroppsdelen; hette inte det också votivgåva?)

Användarvisningsbild
Hugin
Medlem

Inlägg av Hugin » 12 juli 2004, 13:43

Jag tycker att det ser ut som en snubbe som spelar fotboll sammtidigt som han bär omkring på en grekisk galär.... :D

Skriv svar