Vad livnärde sig folket på under Antiken? Hjälp till arbete.

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
eLik^
Ny medlem
Kontakt:

Vad livnärde sig folket på under Antiken? Hjälp till arbete.

Inlägg av eLik^ » 7 december 2004, 11:12

Hej!
Först och främst vill jag bara tacka för förmånen att få surfa runt här, har hjälpt en hel del och jag har lärt mig mycket genom läsning.

Men nu är det så att jag skulle behöva lite hjälp med ett projektarbete jag skriver. Jag skriver om de alla tillvägagångssätten att livanära sig på under Antiken, och har kört fast lite.

Skulle inte ni kunna köra en Brainstorm och tipsa mig ? Ge gärna exempel på hemsidor där information om detta finns..

Tack på förhand! // Björn

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 7 december 2004, 11:23

Menar du exempel på yrken eller exempel på kosthållning?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Vad livnärde sig folket på under Antiken? Hjälp till arb

Inlägg av Hans » 7 december 2004, 11:25

eLik^ skrev:Hej!
Först och främst vill jag bara tacka för förmånen att få surfa runt här, har hjälpt en hel del och jag har lärt mig mycket genom läsning.

Men nu är det så att jag skulle behöva lite hjälp med ett projektarbete jag skriver. Jag skriver om de alla tillvägagångssätten att livanära sig på under Antiken, och har kört fast lite.

Skulle inte ni kunna köra en Brainstorm och tipsa mig ? Ge gärna exempel på hemsidor där information om detta finns..

Tack på förhand! // Björn
Välkommen till forumet!

Så frågan är alltså vad åt folk under antiken? Tja, börja med att ta reda på när var antiken, från när till när, då kan du kanske hitta några kända stora civilisationer. Sen kan du söka på namnet på den civilisationen och "mat" eller "livsmedel" - gör du det på engelska ökar sannolikheten att du skall hitta något.

Du får gärna posta vad du hittar här så får du säkert några nyttiga :lol: kommentarer.

MVH

Hans

eLik^
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av eLik^ » 7 december 2004, 14:34

Jag syftade mer på yrken, vart inkomsten kom ifrån! Har skrivit en hel del om jord/lantbruk nu, det var väl vad majoriteten sysslade med ? Sedan har jag nämnt att många levde på arv och hade rika släktingar, vilka plundrat och liknande..

Ni får hjälpa till med mer!

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 7 december 2004, 15:02

Jag tror det finns en särskild biblioteksklassificering om antikens samhällsliv, kolla ditt stadsbibliotek. Huruvida skolbiblioteket har något beror på hur bra det är, det är inte säkert.

I övrigt så hade man väl mer eller mindre alla de yrken som medeltiden kände till - jordbruk, vin och olivodling, fiske, boskapsuppfödning, getter och hästar, läder och garveriverksamhet, smide och krukmakeri, transportnäring, koppleri och scenkonst, bryggerier, glasblåsare, guldsmeder, slaktare, snickare, stenhuggare och byggare och ... tja. Militära yrken bör ha varit rätt så betydande. Programmerare. Nej kanske inte det. Präster och religiösa sysslor, både före och efter kristendomens entré. Livsmedelsproduktion lär väl ha varit vanligast. Att några större antal (räknat i procent) medborgare faktiskt levde på arv har jag svårt att tro.

Men kolla en riktig bok istället, det är nog bättre än både skalman och nätet. I princip all den kunskap man med lite tur får av andra här på skalman kommer i sin tur från böcker.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 december 2004, 15:21

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 16 december 2004, 23:30

Viss förekom det en viss industri under antiken, speciellt i Rom? Alltså inte mekaniserad industri i stil med 1700- och 1800-talet men ändå produktion i industriell drift, till skillnad från medeltidens system där individuella hantverkare var grundenheten. Eller är jag helt fel ute?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 17 december 2004, 12:06

Ja, det hade man faktiskt. Vanligen använde man kanske nåt hundratal eller fler talande maskiner* eller så och hade serieproduktion i stort antal på det sättet.

* I vår tid benämns dessa romerska maskiner vanligen för slavar.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 december 2004, 12:15

Exempel på masstillverkning är vapen, bruksföremål som amforor och krukor, oljelampor.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 17 december 2004, 18:11

Kläder då? Massproducerades dessa?

Sen så var ju lång ifrån alla arbetare slavar, vad tror ni egentligen att suburana och esquilinas hundratusentals invånare gjorde?

Slaveri innebar också något annat i Rom än de innebär i dagens samhälle. Slavar, speciellt i städerna, fick ju i regel betalt, kunde köpa sig fria efter ett tag och levde i lägenhetsblocken som alla andra.
Många greker sålde ju sig själva i slaveri för att få en bättre framtid (med romerskt medborgarskap och saftig pension som mål).

Sen var det ju inte så för alla, en gruvslav i Spanien hade det säkert förjävligt, och att arbeta på en latifundia kan inte alltid ha varit så kul.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 7 januari 2005, 15:06

Läser just nu en intressant bok om Salt. Där framkommer att det längs medelhavets kuster bedrevs en omfattande saltindustri med inte bara tillverkning av själva saltet utan även förädlingsindustri. Tillverkningen av fisksåsen Garum var en sådan, vidare användes salt i tillverkningen av purpurfärg.

fyffes
Medlem

Inlägg av fyffes » 10 januari 2005, 21:29

De rika fick väl ändå sina kläder skräddarsydda?

Skriv svar