Tyska vrak längs västkusten

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem

Inlägg av Johan S » 15 september 2003, 18:21

Tjena Luno!

Vet du om dom där blåsorna är den effekten senapsgas är tänkt att ge. Eller ska den ta kål på motståndaren?
//Johan

Patrick A
Medlem

Inlägg av Patrick A » 15 september 2003, 18:28

Jag har för mig att senapsgas är tänkt att göra så man hostar/kräks upp lungorna och blir blind...

/Patrik

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 15 september 2003, 18:29

Johan S

här har du lite att läsa om denna ytterst otrevliga gas

Hud
Efter några timmars hudkontakt ger även mycket små senapsgasdroppar kliande eller svidande hudrodnad.
Efter ytterligare ett antal timmar kan stora vätskefyllda blåsor uppstå. Om blåsorna brister bildas svårläkta sår som lätt infekteras. Blåsorna bör därför på alla sätt hindras från att brista.

Ögon
Vid kontakt med senapsgasångor känner man först att det kliar och sticker i ögonen. Efter tilltagande sveda och rodnad i ögonen uppstår rikligt tårflöde, känslighet för ljus och kraftig svullnad av ögonlocken. Om senapsgas i vätskeform kommer i kontakt med ögonen uppstår skador med stor risk för blindhet.

Lungor
Inandning av farliga luftkoncentrationer av senapsgasångor ger upphov till snuva, heshet, halsont och hosta. Hostan kan bli plågsam, talförmågan förloras och andningen försvåras.

Vid svåra fall av hudkontakt eller inandning uppkommer efter ett antal timmar även en allmän förgiftning i kroppen förutom ovan nämnda symtom. I dessa fall kan den skadade drabbas av aptitlöshet, illamående, kräkningar och blodig diarré i kombination med svåra smärtor i bröst och mage.

http://www.kustbevakningen.se/ra/kemstr ... seende.htm
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 september 2003, 18:31

Dock: senapsgasen dumpades väl på ganska stora djup, vi snackar flera hundra meter?
Fast behållare/utläckt gas kan ju ha drivit med strömmar…
Jag kan inte komma ihåg att jag läst om vrakdykare som kommit i direktkontakt med kemiska stridsmedel, men man vet ju inte…

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 15 september 2003, 18:35

tryggve skrev:Dock: senapsgasen dumpades väl på ganska stora djup, vi snackar flera hundra meter?
Fast behållare/utläckt gas kan ju ha drivit med strömmar…
Jag kan inte komma ihåg att jag läst om vrakdykare som kommit i direktkontakt med kemiska stridsmedel, men man vet ju inte…
jo det stämmer och dom flesta flygbomber är sönderrostade så det finns ingen gas kvar där.
Det som är farligt är artillerigranaterna men dom väger så pass mycket så dom har sjunkit ner i dyn och är ofarliga för vanliga trålare

Orka
Medlem

Inlägg av Orka » 15 september 2003, 18:54

Är det inte så att senapsgas blir neutraliserad om den skulle blandas ut i vatten. Jag menar om 220 liters fat som dumpsts på botten spricker och gasen siprar ut så löses den väll upp i vattnet och blir ofarlig???
Har för mig att det är så i alla fall. Va inte det varför man dumpade det i havet från första början ?
\Orka

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem

Inlägg av Johan S » 15 september 2003, 19:16

Hej Luno!

Jag tackar för den otrevliga läsningen.
//Johan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 september 2003, 20:21

En del av det som dumpades lastades väl i fartyg o sänktes?
Det skedde väl en inspektion av dessa vrak för ett tag sedan, när man i vissa kretsar ville bärga skräpet. Men det beslutades (troligtvis ett bra beslut) att det var mycket säkrare att låta det ligga.

En hel del nervgaser o linande dumpades väl på detta sätt, samt senapsgas som blivit "över" efter kriget...
Men som Luno säger så är nog granaterna värst, eftersom de relativt lätt kan följa med i trålar...

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 15 september 2003, 21:56

tryggve skrev:En del av det som dumpades lastades väl i fartyg o sänktes?
Stämmer, kryssaren Leipzig mötte detta öde i juli 1946.

MVH

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 september 2003, 12:40

staraya.cjb.net skrev:Jag har för mig att senapsgas är tänkt att göra så man hostar/kräks upp lungorna och blir blind...

/Patrik
Senapsgasen ar val en vatska eller i mer eller mindre, vatskeform och paaverkar huden och yttre vavnader. Det dar med att kraka upp lungorna tror jag gallde fosgen, som ar en gas, dvs - flyter omkring i atmosfaren - vilken senapsgasen inte gor.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 september 2003, 12:50

varjag skrev:
staraya.cjb.net skrev:Jag har för mig att senapsgas är tänkt att göra så man hostar/kräks upp lungorna och blir blind...

/Patrik
Senapsgasen ar val en vatska eller i mer eller mindre, vatskeform och paaverkar huden och yttre vavnader. Det dar med att kraka upp lungorna tror jag gallde fosgen, som ar en gas, dvs - flyter omkring i atmosfaren - vilken senapsgasen inte gor.
Jag tror det är en myt att man kräkte upp lungorna..
Jag kan inte tänka mig att man kan leva om man är så förgiftat att man hostar upp lungorna man borde va död för längesen
Men såna myter sprider sig snabbt i skytte gravarna :)

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 16 september 2003, 15:43

Luno skrev:Jag tror det är en myt att man kräkte upp lungorna..
Att man "kräkte upp lungorn" är nog inget man ska ta bokstavligt. Det är nog mer ett uttryck för hur det känns att bli utsatt för gasen.

Fnoskar
Ny medlem

Inlägg av Fnoskar » 16 september 2003, 17:48

Detta vraket skulle kanske vara av intresse.
Är dock ett mycket avancerat dyk!
Inget för nybörjare alltså.

http://www.dykarna.nu/diveSpots/show.asp?dyk=166

Läs hela historian om skeppet på sidan jag länkade till.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 17 september 2003, 04:38

Är det inte så att senapsgas blir neutraliserad om den skulle blandas ut i vatten. Jag menar om 220 liters fat som dumpsts på botten spricker och gasen siprar ut så löses den väll upp i vattnet och blir ofarlig???
Har för mig att det är så i alla fall. Va inte det varför man dumpade det i havet från första början ?
Nej, s.k. senapsgas är en vätska innan den exploderas och då blir den en luftburen dispersion, senare går den över till gasform.
Dvs i första läget många väldigt små droppar som i princip fungerar som en gas när den andas in och bränner upp lungorna, och nej, man kräktes inte upp lungorna, man hostade upp alveolerna i lungorna tills man dog, man kunde dessutom bli blind. Men man kräks å andra sidan också.

Andra inre organ kan då också drabbas, huvudsakligen hjärtat. Det sker genom att senapsgasen tas upp genom huden och transporteras med blodet till dessa organ.

Dessutom får man brännskador på naken hud.

När senapsvätskan läcker ut i vattnet tar den formen av en gele, som ger svåra brännskador om huden kommer i kontakt med den, t.ex. om du får upp det i en trål. Det måste dessutom neutraliseras så snart som möjligt från din hud, annars finns risken att du dör, brännskador får du ännu snabbare.

Går bra att läsa här för mer info:

http://www.ifm.liu.se/~/petli/TEMP/kemiprojekt.doc

Jeha
Medlem

Inlägg av Jeha » 18 september 2003, 01:11

det finns eller har iaf funnits rätt mycket minor längs västkusten. det var inte längesen de fiskade upp en mina utanför göteborg läste jag

Skriv svar