-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Fördelen med armén är naturligtvis att vi kunde någon gång på åttiotalet kvittera ut ett civilt C-kort eftersom vi hade framfört terrängbilar som formellt klassades som lastbilar. Men det var nog en civil övergångshistoria som låg bakom och inte vishet från försvarsmakten
En stor nackdel är att officersutbildningen inte gav (ger?) högskolepoäng - jag har i mitt civila liv ibland lidit av att jag formellt sett har bara gymnasieutbildning.
MVH
Hans
edit - schavniq
-
_Andersson_
- Ny medlem
Hans skrev:Fördelen med armén är naturligtvis att vi kunde någon gång på åttiotalet kvittera ut ett civilt C-kort eftersom vi hade framfört terrängbilar som formellt klassades som lastbilar. Men det var nog en civil övergångshistoria som låg bakom och inte vishet från försvarsmakten
En stor nackdel är att officersutbildningen inte gav (ger?) högskolepoäng - jag har i mitt civila liv ibland lidit av att jag formellt sett har bara gymnasieutbildning.
MVH
Hans
edit - schavniq
inga högskolepoäng???? det var det värsta!
-
MD650
- Redaktör emeritus
_Andersson_ skrev:Hans skrev:Fördelen med armén är naturligtvis att vi kunde någon gång på åttiotalet kvittera ut ett civilt C-kort eftersom vi hade framfört terrängbilar som formellt klassades som lastbilar. Men det var nog en civil övergångshistoria som låg bakom och inte vishet från försvarsmakten
MVH
Hans
edit - schavniq
Nu kan man tillgodoräkna sig högskolepoäng för viss del av utb.

-
_Andersson_
- Ny medlem
MD650 skrev:_Andersson_ skrev:Hans skrev:Fördelen med armén är naturligtvis att vi kunde någon gång på åttiotalet kvittera ut ett civilt C-kort eftersom vi hade framfört terrängbilar som formellt klassades som lastbilar. Men det var nog en civil övergångshistoria som låg bakom och inte vishet från försvarsmakten
MVH
Hans
edit - schavniq
Nu kan man tillgodoräkna sig högskolepoäng för viss del av utb.

okej... vet du när det började gälla?
-
J.K Nilsson
- Medlem
Numer läser de som kanske nån gång får börja på MHS som kadetter att läsa fem poäng högskoleämne. Jag fick läsa 10 poäng året efter sänktes det och allmänt officersvett infördes i stället. Några omgångar innan mig fick läsa 20 poäng högskoleämnen under hela officersutbildningen.
J.K Nilsson
-
MD650
- Redaktör emeritus
_Andersson_ skrev:
"Akademsering" började införas 97-98.

-
J.K Nilsson
- Medlem
MD650 skrev:_Andersson_ skrev:
"Akademsering" började införas 97-98.

Svär du på internet också

?
J.K Nilsson
-
Psilander
- Medlem
-
Kontakt:
01/02 ändrades detta med högskole poäng. När jag började jan 01 skulle vi läsa totalt 20p var vi skulle läsa 5 per termin. Vi läste 5p under våren via "riktig högskola" och därmed riktiga poäng, på MHS hade det ändrats och skulle bara läsa 10 totalt varvid endast de kuser som hölls av civila högskolor gav poäng dvs mina 10p militärhistoria på MHSK fick inte räknas som normala högskolepoäng.
Tyvärr får inte MHS samma utexaminerings rätt enligt Högsloeverket som normala högskolor. En tvistefråga lär vara att kadetterna har ersättning mm och då ser verket det som "internutbildning" och inte högskolestudier.
Kan uppsägningarna inom FM var en dold agenda att införa underofficerare i FM från högkvarterets sida?
-
MD650
- Redaktör emeritus
Psilander skrev:01/02 ändrades detta med högskole poäng.
Det var tidigare än 01/02!
-
J.K Nilsson
- Medlem
Psilander skrev:Kan uppsägningarna inom FM var en dold agenda att införa underofficerare i FM från högkvarterets sida?
Knappast. Snarare anpassa lönekostnaderna till given budget.
J.K Nilsson