Hangar på Visby?
Hangar på Visby?
Jag har läst att korvett modell Visby kan utrustas med hangar för helikopter. Aktuell helikopter för basering på Visby-korvetterna är väl A-109/Hk 15 som redan beställts. Men, har något formellt beslut om installation av hangar på fartygen fattats? Behövs i sånt fall en ombyggnad (för att installera hiss för transport av helikopter från väderdäck till hangar)?
Någon som vet nåt om detta?
Någon som vet nåt om detta?
Nja. Planen var att de sista två fartygen skulle få hangar. Som det verkar idag kommer hon endast förses med platta och bunkerstation, inte ens surrningsmöjlighet som tex kanadensiska Beartrap. Sen kommer vls, sonarer mm att ta rätt stor plats ombord. De sista visby skulle ha varit något större ca 85-90m än dagens 72. Men så blir inte fallet, vi får vänta till YSNY.
HKP15 kan heller ej installeras underdäck då våra hkp ej kan vika ihop rotorerna, vi borde köpt lynx istället.
HKP15 kan heller ej installeras underdäck då våra hkp ej kan vika ihop rotorerna, vi borde köpt lynx istället.
Skall inte NH-90 användas se http://www.nyteknik.se/art/38514 och så undrar jag om Visby plus, runt 120 meter lång har jag läst i Illusterad Vetenskap #3/05.
NH-90 blir hkp 14 i Försvarsmakten. Den ska visserligen användas även för marina uppgifter men kommer inte att kunna landa på Visby.Frogman skrev:Skall inte NH-90 användas
Det är troligen "YS NY". Det skulle ha blivit en "Visby modell större", bättre anpassad för internationell tjänst (bland annat mer uthållig). Utvecklingen av detta kommer dock troligen att avbrytas som en led i de besparingar som ÖB ska föreslå nu i februari. Allt för att försöka lösa ut det underfinansierade (som vanligtFrogman skrev:så undrar jag om Visby plus
- Belisarius
- Medlem
QUOTE (Erik_G @ Aug 5 2004, 08:35 )
Helikopterhangar var väl dessutom även planerat på, om inte visby, så på något systerfartyg?
Det finns utrymme reserverat ombord för att kunna rymma en hangar. Dessutom har vi betalat extra pengar för att få Hkp15 i en liten kortare version så att den
ska kunna rymmas ombord. Orginalet är nämligen något för lång...
edit: -stavning
Stämmer ovanstående?
Helikopterhangar var väl dessutom även planerat på, om inte visby, så på något systerfartyg?
Det finns utrymme reserverat ombord för att kunna rymma en hangar. Dessutom har vi betalat extra pengar för att få Hkp15 i en liten kortare version så att den
ska kunna rymmas ombord. Orginalet är nämligen något för lång...
edit: -stavning
Stämmer ovanstående?
Det har jag förstått men på vilka sätt skiljer den sig från YSS, är det en helt annan typ av fartyg eller handlar det mest om att damma av ett gammalt projekt?Bjernevik skrev:Ja, det är som framgått ovan den planerade uppföljaren till Visby.Thullan skrev:YSNY, är det något annat än projektet Ytstridsfartyg Större som senare slogs ihop med Ytstridsfartyg Mindre och resulterade i Visbyklassen?
Som jag förstått det så är det ett betydligt större fartyg än vad YSS än gång i tiden var. Framförallt uthålligheten är ju betydligt viktigare nu än den var.Thullan skrev:Det har jag förstått men på vilka sätt skiljer den sig från YSS, är det en helt annan typ av fartyg eller handlar det mest om att damma av ett gammalt projekt?
YSS och YSM var ivå 80-tals projekt för kalla krigets krav men sen sa pengarna stopp och det blev YS 2000 dvs Visby.
YSNY är efterförljaren till Visby och är ett projekt för ett fartyg av internationell fregatt storlek men anpassat för skärgårds operationer. Kan närmast jämnföras med LCS eller flexible support ship.
Man har tre planer a 130m b 110m c 90m, man lutar nog åt 110m varianten. Det man främst är ute efter är ökad uthållighet både för fartyg och besättning, bestycken är ungefär som Visby.
YSNY är efterförljaren till Visby och är ett projekt för ett fartyg av internationell fregatt storlek men anpassat för skärgårds operationer. Kan närmast jämnföras med LCS eller flexible support ship.
Man har tre planer a 130m b 110m c 90m, man lutar nog åt 110m varianten. Det man främst är ute efter är ökad uthållighet både för fartyg och besättning, bestycken är ungefär som Visby.