Exocetrobot

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 24 oktober 2006, 21:28

Jag förstår kritiken, men med tanke på hur snabbt rb15 var på förband så var den nog rätt långt fram i utvecklingsskedet när regeringen fattade beslut.

Med facit ihand så anser jag det var rätt att köpa rb15. De finns stora risker med amerikansk materiel, framförallt att de säkerligen inte skulle släppt allt om roboten och eftersom det är en så vital del i försvaret så ser jag stora fördelar med att vi har fullständig kontroll över produktionen. Vid en eventuell storkonflikt hade vi nog blivit utan både robotar och reservdelar, och om SAAB skulle licenstillverka hade vi nog inte fått ut dem på förband förrän ungerfär samtidigt som rb15. Rb15 har faktiskt blivit ett av våra allra mest lyckade försvarsmaterielprojekt dessutom.

Både Exocet och Rb08 är sprungna ur målroboten CT-20, jag inte uttala mig om rb08s seaskimmingkapacitet men den lär ha varit ett helsike att skjuta ner.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 24 oktober 2006, 21:46

Psilander skrev:Både Exocet och Rb08 är sprungna ur målroboten CT-20, jag inte uttala mig om rb08s seaskimmingkapacitet men den lär ha varit ett helsike att skjuta ner.
Var det inte för att styrautomatiken och höjdmätaren inte riktigt kunde nå konsensus om höjdbedömningen, så roboten åkte som en satans jojo upp och ner över havsytan? "Upp! Ner! Upp! Ner!" Robotstyrning by Democracy... :lol: Eller är det bara en bra skröna?

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 24 oktober 2006, 21:58

Psilander skrev:Både Exocet och Rb08 är sprungna ur målroboten CT-20, jag inte uttala mig om rb08s seaskimmingkapacitet men den lär ha varit ett helsike att skjuta ner.
Ok, jag ger mig. Visste inte att Exocet MM 38 också kommer från CT-20. Lite märkligt faktiskt eftersom de två ser så olika ut och har så olika prestanda.

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 24 oktober 2006, 22:25

Sarvi skrev:
Var det inte för att styrautomatiken och höjdmätaren inte riktigt kunde nå konsensus om höjdbedömningen, så roboten åkte som en satans jojo upp och ner över havsytan? "Upp! Ner! Upp! Ner!" Robotstyrning by Democracy... :lol: Eller är det bara en bra skröna?
Det är vad jag hört också

Stofilen
Medlem

Inlägg av Stofilen » 24 oktober 2006, 23:41

Som jag ser det så har dock exocet en stor fördel genom att den skjuts från en container och därmed inte kräven ramper och durkar. Hade man valt en liknade lösning för rb 08 skulle man på ett enklt sätt kunnat beväpna alla svenska jagare och torpedbåtar med robotar.

//Stofilen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 24 oktober 2006, 23:46

08an är för klompig för en container, framförallt dess fasta vingar, Sedan lär motorn ha krävt varmkörning före skott

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 25 oktober 2006, 10:27

De lät ju inte vidare smart att behöva göra det. De måste ju ta en stund då att få ivägen en robot

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 25 oktober 2006, 11:55

När du har ca 100km räckvid på roboten och motståndaren inte har några robotar så är det inget stort problem.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 25 oktober 2006, 12:36

predator skrev:De lät ju inte vidare smart att behöva göra det. De måste ju ta en stund då att få ivägen en robot
Det är ungefär samma problem med den ryska Styx-roboten. Där måste det skjutande fartyget styra en rak kurs i några minuter för att robotgyrona ska kunna kalibreras. Det får inte heller gå alltför grov sjö när man ska göra det. Det var bl a det som de syriska robotbåtarna delvis missade i sjöslaget utanför Latakia i oktober 1973. De tenderade att skjuta innan robotgyrona hade kalibrerats färdigt och måldata lagrats, och det bidrog till att Styxrobotarna flög över de israeliska robotbåtarna (även motmedel sattes naturligtvis in av israelerna men någon Styx sköts väl också ner av fartygsartilleriet tror jag).

/Per

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 6 november 2006, 07:52

Angående RB 08.
Cruise missile. Year: 1967. IOC: 1967. Country: Sweden.

Liftoff Thrust: 3.920 kN (881 lbf). Total Mass: 1,212 kg (2,672 lb). Core Diameter: 0.67 m (2.19 ft). Total Length: 5.72 m (18.76 ft). Span: 2.99 m (9.80 ft). Boost Propulsion: Solid rocket. Cruise Propulsion: Turbojet. Guidance: Autopilot + Anti-Radar Homing. Maximum speed: 950 kph (590 mph).
Som jag har förstått det efter lite Googlande rör det sig om en fransk målrobot typ CT-20. Fransmännen ska ha använt CT-20 som UAV:er bland annat för att ge realtidsupplysning till sina Pluton kärnvapensystem.

Att bygga om den till en sjömålsrobot ska varit ett svenskt påfund. Men varför valde man just CT-20? När togs de ur tjänst, samtidigt som jagarna? Kan illustrera med lite bilder jag tog på Maritiman där man ser RB 08 från lite olika vinklar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 6 november 2006, 08:19

Snygga bilder är det i alla fall. I från staden Göteborg. Som lok och hardcore superstar sjunger

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 6 november 2006, 09:05

mustamato skrev:Att bygga om den till en sjömålsrobot ska varit ett svenskt påfund. Men varför valde man just CT-20? När togs de ur tjänst, samtidigt som jagarna? Kan illustrera med lite bilder jag tog på Maritiman där man ser RB 08 från lite olika vinklar.

Bild
Är det två stycken RB-08 som står startklara på rampen? Trodde det bara var en startklar. Jag undrar hur snabbt dessa två startklara robotar kunde avfyras efter varandra.

Jag tycker det är lite märkligt att man kan ha dessa skarpa sjörobotar ombord på ett museifartyg, men man får förmoda att stridsladdningen är borttagen. Men visst är det intressant att se hur det fungerade. Jag tror att RB-08 togs ur tjänst samtidigt som jagarna, dvs. i Halland's fall alltså den 1 oktober 1982, Jag kan inte datumet för när Småland togs ur tjänst, men det torde ha varit omkring 1978. Småland utrangerades sedan den 1 Juli 1984 och Halland den 1 Juli 1985.

/Per

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 6 november 2006, 09:35

Perman skrev:Är det två stycken RB-08 som står startklara på rampen? Trodde det bara var en startklar. Jag undrar hur snabbt dessa två startklara robotar kunde avfyras efter varandra.

Jag tycker det är lite märkligt att man kan ha dessa skarpa sjörobotar ombord på ett museifartyg, men man får förmoda att stridsladdningen är borttagen.
Jo det är två. Första bilden ovan tog jag såklart nere i fartyget där det fanns ett utrymme med fler robotar. Det framkom inte hur lång tid omladdningsproceduren tog, men det lär ha rört sig om ett par minuter, och till detta sedan tid att varmköra motorn.

Kunde tyvärr inte ta så många bilder som jag önskade då kameran inte riktigt fungerade som den skulle den dagen. Men det stod BLIND skrivet med stora svarta bokstäver på sidan av robotarna. Lysraketerna som satt på sidan av kanontornen var av trä.
Bilagor
Lysraket.jpg
Lysraket.jpg (85.51 KiB) Visad 2552 gånger

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 6 november 2006, 09:44

mustamato skrev:Jo det är två. Första bilden ovan tog jag såklart nere i fartyget där det fanns ett utrymme med fler robotar. Det framkom inte hur lång tid omladdningsproceduren tog, men det lär ha rört sig om ett par minuter, och till detta sedan tid att varmköra motorn.

Kunde tyvärr inte ta så många bilder som jag önskade då kameran inte riktigt fungerade som den skulle den dagen. Men det stod BLIND skrivet med stora svarta bokstäver på sidan av robotarna. Lysraketerna som satt på sidan av kanontornen var av trä.
Tack mustamato! Det är alltså blinda robotar, och det borde jag antagligen förstått. Vad jag undrade över var närmast om det var möjligt att göra två sjörobotar startklara samtidigt och avfyrade dem i snabb succession så att säga. En sådan möjlighet borde ha ökat chansen betydligt till att åtminstone få en träff i målet. Men måhända kunde inte eldledningssystemet hantera två robotar samtidigt.

/Per

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 6 november 2006, 13:01

Dom kunde nog skjutas i väg samtidigt eller näst intill, åtminstone mot samma mål. Måldataöverföringen från slc till roboten tog nog inte mycket längre tid än det tog att knappa in målposition och trycka på enter...:) Och strömsättning och varmkörning av system bör ha kunnat gjorts samtidigt...det som väl tog tid vid detta var väl gyronas igångkörning gissar jag.

RB 08B fanns ju kvar som kustrobot betydligt längre....gissar till 1990 däromkring...

Skriv svar