Vad menar du nu?Hexmaster skrev:Nej, ett fallande föremål kan inte uppnå ljudhastighet, eller bibehålla den särskilt länge - fast har man någonsin fällt bomber vid mach 1?
Visslande bomber
Nu fick jag indikationer från annat håll - http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=3510 - att det faktiskt är åtminstone teoretiskt möjligt: "Vid försumbart luftmotstånd uppnår en kropp som släpps från 6000 meter ljudhastigheten vid nedslaget." Vilket ju stämmer med varjags Tallboy-uppgift.Wooster skrev:Vad menar du nu?Hexmaster skrev:Nej, ett fallande föremål kan inte uppnå ljudhastighet, eller bibehålla den särskilt länge - fast har man någonsin fällt bomber vid mach 1?
Sen kan man fråga sig hur ofta sådan höghöjds-bombning tillämpades. Precisionen måtte vart bedrövlig.
Vad jag menade med "mach 1-bombfällningen" är att bombens initialhastighet ju bestäms av flygplanets sjunkhastighet. Vid störtbombning är den avsevärd, men då är ju å andra sidan höjden desto lägre.
Fast det här är väl ändå sidospår...
Definitivt sidospår, men du skall ha en eloge för den höga ambitionen!Hexmaster skrev:Nu fick jag indikationer från annat håll - http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=3510 - att det faktiskt är åtminstone teoretiskt möjligt: "Vid försumbart luftmotstånd uppnår en kropp som släpps från 6000 meter ljudhastigheten vid nedslaget." Vilket ju stämmer med varjags Tallboy-uppgift.Wooster skrev:Vad menar du nu?Hexmaster skrev:Nej, ett fallande föremål kan inte uppnå ljudhastighet, eller bibehålla den särskilt länge - fast har man någonsin fällt bomber vid mach 1?
Sen kan man fråga sig hur ofta sådan höghöjds-bombning tillämpades. Precisionen måtte vart bedrövlig.
Vad jag menade med "mach 1-bombfällningen" är att bombens initialhastighet ju bestäms av flygplanets sjunkhastighet. Vid störtbombning är den avsevärd, men då är ju å andra sidan höjden desto lägre.
Fast det här är väl ändå sidospår...
Och återknyter man till diskussionen så är överljudshastighet knappast ett skäl för att bomber inte skulle vissla alltså
Dock verkar inga bomber vara designade med visslor eller för att vissla? Någonstans i ett skrymsle av mitt minne har jag för mig att det fanns det, och att det dessutom fanns ytterligare skäl än bara skrämsel - men det kanske är en myt eller något slags missförstånd?
Hittade samma diskussion på Axis History - såklart.
Även de lyckas trassla in sig i överljuds-bomber, och bra mycket mer fysik än här..!
Whistling Bombs And Dive Bombers
Det närmaste man kommer faktiska vissel-bomber är detta (som även spett nämnde ovan). Vore intressant att se en sådan "kartong-vissla".
Nu så.
Hittade några samtida belägg på något som inte kan ha varit V-1 (de lät förresten så här):
Whistling Bombs And Dive Bombers
Det närmaste man kommer faktiska vissel-bomber är detta (som även spett nämnde ovan). Vore intressant att se en sådan "kartong-vissla".
-- vilket ledde till följande sida:Ville Kosonen skrev:Germans used whistles made of cardboard tube on bomb fins to create whistling sound. Don´t remember now any specific references, but carefully look at photos of ground crew handling bombs.
Also a friend of mine has 50kg bomb(empty, I hope) that still has those tubes left.
http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2His ... glish.htmlUsually we carried one 1000-kg and one 500-kg bomb. Some planes had two 1000-kg's. It was a heavy load. A tonner would make a crater of 30-40 meters. They had a cardboard whistle that blew when the bomb fell, the morale whistle. But those tended to get broken, they were made of flimsy 3-4 mm cardboard.
Nu så.
Hittade några samtida belägg på något som inte kan ha varit V-1 (de lät förresten så här):
/New York Times, 3 oktober 1941The announcer stated that the British had reported officially that some of their troops in France were demoralized by whistling bombs, sirens and other German battle noises. As part of this country's training, soldiers are now subjected to these noises as amplified through loud-speakers.
Om Stuka-planens s.k. 'Jeriko-Trumpeter'.....Hexmaster skrev:Som det stod i artikeln, just. Stuka-bombarnas luftdrivna skrän-mojänger är mest kända. Den psykologiska effekten var påtaglig.Shompola skrev:De hade visslor för att skapa panik bland folken på marken eller?
Lite OT, men jag skulle gärna vilja se en bild av denna berömda siren som satt på Stukaplanen. Har ngn sett en sån bild? 'Nätet' är fullt av modellplan som företer varierande idéer om hur apparaten såg ut - men ingen verkar övertygande. Det finns tusentals bilder av Ju 87 men ingen - tycks visa Jerikotrumpeten
skulle ha kommit på denna idé - men igen - saknas verkliga fakta.
Man tycker att redan Ju 87:ans totala brist på aerodynamik, borde ha framkallat ljudsensationer när flygplanen befann sig i störtdykning. Kanske d e t i de flesta fall räckte för att skrämma slag på dom som hörde Stukas anfalla? Varjag
-
Johan Matsson
- Medlem

Efter mycket letande hittade jag en bild med sirenen monterad, de verkar inte ha varit vanliga. Notera propellern på en landningstället.

Här kan man se en i luften.
Dock har jag hört att JU87ans kylare även kunde vara platsen för sirenen, eller i allafall bidrag till det karaktäristiska ljudet, vilket jag dock håller för rykte.
-
Johan Matsson
- Medlem
I denna film ser man dem tydligt ovanför bägge hjulen aldeles i början i luften och vid 01:20 in i filmen när planet är stående på marken.
http://www.youtube.com/watch?v=WZs6H_W2nag
http://www.youtube.com/watch?v=WZs6H_W2nag
- Ender Wiggin
- Medlem
Drog mig till minnes att diskussionen om Stukabombare har avhandlats här tidigare och hey presto:
viewtopic.php?t=12504&highlight=
viewtopic.php?t=12504&highlight=
- Heavy_duty
- Medlem