Visslande bomber

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 8 juli 2007, 11:13

Hexmaster skrev:Nej, ett fallande föremål kan inte uppnå ljudhastighet, eller bibehålla den särskilt länge - fast har man någonsin fällt bomber vid mach 1?
Vad menar du nu? :)

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 8 juli 2007, 18:07

Någon som vet hur snabbt ett plan gå och släppa en bomb. Det borde väll inte finnas några gränser på hur snabbt man kan gå väll? Sen att träffa det man vill är väll lite svårare

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 juli 2007, 19:21

Wooster skrev:
Hexmaster skrev:Nej, ett fallande föremål kan inte uppnå ljudhastighet, eller bibehålla den särskilt länge - fast har man någonsin fällt bomber vid mach 1?
Nu fick jag indikationer från annat håll - http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=3510 - att det faktiskt är åtminstone teoretiskt möjligt: "Vid försumbart luftmotstånd uppnår en kropp som släpps från 6000 meter ljudhastigheten vid nedslaget." Vilket ju stämmer med varjags Tallboy-uppgift.

Sen kan man fråga sig hur ofta sådan höghöjds-bombning tillämpades. Precisionen måtte vart bedrövlig.

Vad jag menade med "mach 1-bombfällningen" är att bombens initialhastighet ju bestäms av flygplanets sjunkhastighet. Vid störtbombning är den avsevärd, men då är ju å andra sidan höjden desto lägre.

Fast det här är väl ändå sidospår... :)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 8 juli 2007, 19:35

Hexmaster skrev:
Wooster skrev:
Nu fick jag indikationer från annat håll - http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=3510 - att det faktiskt är åtminstone teoretiskt möjligt: "Vid försumbart luftmotstånd uppnår en kropp som släpps från 6000 meter ljudhastigheten vid nedslaget." Vilket ju stämmer med varjags Tallboy-uppgift.

Sen kan man fråga sig hur ofta sådan höghöjds-bombning tillämpades. Precisionen måtte vart bedrövlig.

Vad jag menade med "mach 1-bombfällningen" är att bombens initialhastighet ju bestäms av flygplanets sjunkhastighet. Vid störtbombning är den avsevärd, men då är ju å andra sidan höjden desto lägre.

Fast det här är väl ändå sidospår... :)
Definitivt sidospår, men du skall ha en eloge för den höga ambitionen!

Och återknyter man till diskussionen så är överljudshastighet knappast ett skäl för att bomber inte skulle vissla alltså :)

Dock verkar inga bomber vara designade med visslor eller för att vissla? Någonstans i ett skrymsle av mitt minne har jag för mig att det fanns det, och att det dessutom fanns ytterligare skäl än bara skrämsel - men det kanske är en myt eller något slags missförstånd?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 8 juli 2007, 19:56

Jag har för mig att tyskarna hade visslor på vissa bomber, iallafall tidigt i kriget? Är jag helt fel ute? Dessutom hade Ju87 Stuka någon form av vissla,,,,
I början av kriget mot trupper med bristfälligt Lv och magert jaktskydd bidrog det väl till "stukaskräcken"

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 juli 2007, 20:17

Hittade samma diskussion på Axis History - såklart. :) Även de lyckas trassla in sig i överljuds-bomber, och bra mycket mer fysik än här..!
Whistling Bombs And Dive Bombers

Det närmaste man kommer faktiska vissel-bomber är detta (som även spett nämnde ovan). Vore intressant att se en sådan "kartong-vissla".
Ville Kosonen skrev:Germans used whistles made of cardboard tube on bomb fins to create whistling sound. Don´t remember now any specific references, but carefully look at photos of ground crew handling bombs.
Also a friend of mine has 50kg bomb(empty, I hope) that still has those tubes left.
-- vilket ledde till följande sida:
Usually we carried one 1000-kg and one 500-kg bomb. Some planes had two 1000-kg's. It was a heavy load. A tonner would make a crater of 30-40 meters. They had a cardboard whistle that blew when the bomb fell, the morale whistle. But those tended to get broken, they were made of flimsy 3-4 mm cardboard.
http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2His ... glish.html

Nu så. :D

Hittade några samtida belägg på något som inte kan ha varit V-1 (de lät förresten så här):
The announcer stated that the British had reported officially that some of their troops in France were demoralized by whistling bombs, sirens and other German battle noises. As part of this country's training, soldiers are now subjected to these noises as amplified through loud-speakers.
/New York Times, 3 oktober 1941

Shompola
Medlem

Inlägg av Shompola » 8 juli 2007, 21:12

De hade visslor för att skapa panik bland folken på marken eller?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 juli 2007, 00:03

Shompola skrev:De hade visslor för att skapa panik bland folken på marken eller?
Som det stod i artikeln, just. Stuka-bombarnas luftdrivna skrän-mojänger är mest kända. Den psykologiska effekten var påtaglig.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 juli 2007, 01:54

Hexmaster skrev:
Shompola skrev:De hade visslor för att skapa panik bland folken på marken eller?
Som det stod i artikeln, just. Stuka-bombarnas luftdrivna skrän-mojänger är mest kända. Den psykologiska effekten var påtaglig.
Om Stuka-planens s.k. 'Jeriko-Trumpeter'.....

Lite OT, men jag skulle gärna vilja se en bild av denna berömda siren som satt på Stukaplanen. Har ngn sett en sån bild? 'Nätet' är fullt av modellplan som företer varierande idéer om hur apparaten såg ut - men ingen verkar övertygande. Det finns tusentals bilder av Ju 87 men ingen - tycks visa Jerikotrumpeten :roll: . De flesta förslagen pekar mot en vinddriven liten propeller på vänster landställsben, men den måste ha varit mycket sällsynt. Sägnerna fantiserar om att Udet, ja ibland Hitler själv...
skulle ha kommit på denna idé - men igen - saknas verkliga fakta.
Man tycker att redan Ju 87:ans totala brist på aerodynamik, borde ha framkallat ljudsensationer när flygplanen befann sig i störtdykning. Kanske d e t i de flesta fall räckte för att skrämma slag på dom som hörde Stukas anfalla? Varjag

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 9 juli 2007, 02:14

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 9 juli 2007, 02:28

Bild

Bild
Efter mycket letande hittade jag en bild med sirenen monterad, de verkar inte ha varit vanliga. Notera propellern på en landningstället.

Bild
Här kan man se en i luften.

Dock har jag hört att JU87ans kylare även kunde vara platsen för sirenen, eller i allafall bidrag till det karaktäristiska ljudet, vilket jag dock håller för rykte.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 9 juli 2007, 02:39

I denna film ser man dem tydligt ovanför bägge hjulen aldeles i början i luften och vid 01:20 in i filmen när planet är stående på marken.

http://www.youtube.com/watch?v=WZs6H_W2nag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 juli 2007, 02:51

Tack så mycket hannberg och Psilander, det var ju fina bilder av sirenpropellern. Som tydligen inte roterar utom när piloten 'slår till oväsendet', Varjag

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem

Inlägg av Ender Wiggin » 17 juli 2007, 22:29

Drog mig till minnes att diskussionen om Stukabombare har avhandlats här tidigare och hey presto:

viewtopic.php?t=12504&highlight=

Användarvisningsbild
Heavy_duty
Medlem

Inlägg av Heavy_duty » 27 juli 2007, 16:48

Allt snack om att granater visslar o att man kan avgöra vad det är för sorts granat är Bullshit! Ta en Svinggranat till Grk, enda sättet att få den att vissla är om man böjer zonröret lite grann.

Skriv svar