Raketer som luftvärn?
- Ragnar Svedje
- Medlem
Raketer som luftvärn?
Jag har funderat om något land prövade raketer som luftvärn, kanske redan under andra världskriget? Innan den elektroniska revolutionen kunde ju inga målsökande raketer eller ens styrbara tillverkas vilket kraftigt försämrar verkan jämfört med dagens system.
Finns det exempel på någon drabbning där ena sidan lyckades åsamka förluster för angripande flygstridskrafter m h a raketer under VK2?
Finns det exempel på någon drabbning där ena sidan lyckades åsamka förluster för angripande flygstridskrafter m h a raketer under VK2?
Det enda jag kan påminna mig är att britterna hade ett tag några ställ med 20st 178mm raketer monterade på slagskeppen King George V samt Prince of Wales som var avsedda för luftvärnsbruk. Om dessa kom till användning och träffade något vet jag inte.
Dessa ersattes av 40mm pom-pom kanoner under senare hälften av 1941 så var inte i bruk på Prince of Wales när hon sänktes av japanskt flyg.
Man kan väl anta att tyskarna haft något mark-baserat system då de ju verkar ha testat och använt allt mellan himmel och jord men kan inte minnas något.
Sedan så kom ju raketer till användning mot markmål och även mot luftmål men dessa bars ju av flygplan.
Dessa ersattes av 40mm pom-pom kanoner under senare hälften av 1941 så var inte i bruk på Prince of Wales när hon sänktes av japanskt flyg.
Man kan väl anta att tyskarna haft något mark-baserat system då de ju verkar ha testat och använt allt mellan himmel och jord men kan inte minnas något.
Sedan så kom ju raketer till användning mot markmål och även mot luftmål men dessa bars ju av flygplan.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag läste att England använde sig av luftvärnsraketer vid Blitzen 44 och detta i samband med att panik utbröt vid en tunnelbane station när de avfyrades vad jag förstod som salvpjäs. Panik utbröt bland civila där många trappades ihjäl när folk trängde sig ner i tunnelbanan.
Mer en så vet inte jag. Jag läste detta i en bok som egentligen radade upp olika katastrofer i historien.
Sonderling
Mer en så vet inte jag. Jag läste detta i en bok som egentligen radade upp olika katastrofer i historien.
Sonderling
Re: Raketer som luftvärn?
Inte vad jag vet.Ragnar Svedje skrev:Jag har funderat om något land prövade raketer som luftvärn, kanske redan under andra världskriget? Innan den elektroniska revolutionen kunde ju inga målsökande raketer eller ens styrbara tillverkas vilket kraftigt försämrar verkan jämfört med dagens system.
Jag tror de flesta insåg meningslösheten i det. Betänk dessutom att det vara ganska nära i tiden mellan att man kunde göra meningsfyllda raketmotorer och att man började experimentera med styrda raketer, dvs robotar. Tyskarna utvecklade Lv roboten Wasserfall (http://en.wikipedia.org/wiki/Wasserfall_missile) men det är tveksamt om den någonsin användes operationellt. Wasserfall är anfadern till alla Lv-robotar och Nike Ajax visar påtagliga likheter med den.
- Ragnar Svedje
- Medlem
Det var längre gånget än jag trodde, britter, japaner och tyskar samt när jag läser om de sovjetiska Katyucharaketerna inser jag att de enkelt kunde had modifierats till att bli utmärkta Lv-raketer.
Raketen har ju nackdelen av att vara långsam jämfört med ett kanonskott från ett Lv-batteri, och vad jag tänkte mig när jag öppnade tråden var inte främst raketer för bekämpning av bombflottor på hög höjd då ju detta förutsätter styrda raketer utan mer salvbekämpning av fientliga attackflygplan som går ner på låg höjd för att angripa t ex en flygbas. Raketens fördel är ju att den kan leverera en stor sprängladdning utan den våldsamma rekyl som kanonen har.
Katyucharaketerna har en räckvidd på 5 km vilket räcker till sådant. Om de dessutom hade avfyrats från 4-6 m långa eldrör som till 50-70% var plomberade baktill så hade raketens avgaser byggt upp ett övertryck i röret som hade kunnat uträtta ett tryck-volymsarbete och på så sätt gett raketern en förhöjd acceleration just i början av färden. Detta hade kanske möjliggjort en mindre drivladdning och en större sprängladdning. Sprängladdningen måste naturligtvis tidsutlösas.
Jag tror att en raket med en laddning på 20-40 kg som levereras, i salva om 10-20 raketer med 2-3 s mellanrum mellan varje raket, mot en anflygande formation bombare som flyger in lågt mot en flygbas kunde ha orsakat stor skada samt fått de bakre bombplanen att avbryta inflygningen.
Raketen har ju nackdelen av att vara långsam jämfört med ett kanonskott från ett Lv-batteri, och vad jag tänkte mig när jag öppnade tråden var inte främst raketer för bekämpning av bombflottor på hög höjd då ju detta förutsätter styrda raketer utan mer salvbekämpning av fientliga attackflygplan som går ner på låg höjd för att angripa t ex en flygbas. Raketens fördel är ju att den kan leverera en stor sprängladdning utan den våldsamma rekyl som kanonen har.
Katyucharaketerna har en räckvidd på 5 km vilket räcker till sådant. Om de dessutom hade avfyrats från 4-6 m långa eldrör som till 50-70% var plomberade baktill så hade raketens avgaser byggt upp ett övertryck i röret som hade kunnat uträtta ett tryck-volymsarbete och på så sätt gett raketern en förhöjd acceleration just i början av färden. Detta hade kanske möjliggjort en mindre drivladdning och en större sprängladdning. Sprängladdningen måste naturligtvis tidsutlösas.
Jag tror att en raket med en laddning på 20-40 kg som levereras, i salva om 10-20 raketer med 2-3 s mellanrum mellan varje raket, mot en anflygande formation bombare som flyger in lågt mot en flygbas kunde ha orsakat stor skada samt fått de bakre bombplanen att avbryta inflygningen.
- Olof Larsson
- Medlem
Re: Raketer som luftvärn?
Nja, britterna arbetade på lvrobotar redan 1940,ZIM skrev:Tyskarna utvecklade Lv roboten Wasserfall (http://en.wikipedia.org/wiki/Wasserfall_missile) men det är tveksamt om den någonsin användes operationellt. Wasserfall är anfadern till alla Lv-robotar och Nike Ajax visar påtagliga likheter med den.
och USA kom igång senast 1944,
däribland med det som skulle bli Nike-Ajax.
Avseende raketmoterna, så använde Nike-Ajax ett första steg med fast bränsle,
medans andrasteget hade flytande bränsle.
Amerikanen Robert Goddard arbetade på både raketer med flytande bränsle
och flerstegraketer innan kriget och det tyska raketprogrammet
byggde i mångt och mycket på Goddards arbete.
Hur som helst så skulle jag inte vilja kalla Wasserfall för alla lvrobotars anfader,
eftersom både USA, Storbrittanien och Japan alla arbetade på lvrobotar
samtidigt eller innan Wasserfall.
Den var dock den första lvrobotprototypen som hade adekvat motor.
- Ragnar Svedje
- Medlem
- Ragnar Svedje
- Medlem
Det faktum att raketerna ersattes med Lv-kanoner får väl ses som ett underbetyg, kanske var tekniken inte optimerad för Lv-bruk och/eller tillräckligt långt framskriden för att bli effektiv.Urban skrev:Det enda jag kan påminna mig är att britterna hade ett tag några ställ med 20st 178mm raketer monterade på slagskeppen King George V samt Prince of Wales som var avsedda för luftvärnsbruk. Om dessa kom till användning och träffade något vet jag inte.
- Ragnar Svedje
- Medlem
Nu när jag tänker på saken vill jag minnas att fransmännen redan vid 1870-års krig med Preusen använde raketer för att slå ut tyskarnas spaningbalonger. Förvisso är ju en långsamflygande spaningsbalong ett mycket enklare mål att träffa än ett snabbflygande, manövrerande flygplan.
Att tanken på raketer som luftvärn fanns så tidigt som 1870-talet borde medfört att teknik och strategi utvecklats i viss takt "av sig själv" (alltså utan att ett land gjort en forcerad satsning) fram tills 1940-talet.
Att tanken på raketer som luftvärn fanns så tidigt som 1870-talet borde medfört att teknik och strategi utvecklats i viss takt "av sig själv" (alltså utan att ett land gjort en forcerad satsning) fram tills 1940-talet.
- Ragnar Svedje
- Medlem
Intressant länk, har tidigare hört från andra källor att tyskarna i ren desperation över den aldrig sinande strömmen av allierade bomflygplan över Tyskland prövade lite vad som helst, inklusive att skjuta raketer från sina jaktflygplan. Dessa källor ger inte intrycket att raketerna skulle varit någon succé. Din länk kastar nytt ljus på detta!
viewtopic.php?t=14185Ragnar Svedje skrev:Ursäkta min okunnighet men vad är ett zonrör?Hans skrev:Så stora raketer kräver nog zonrör för att vara effektiva.
MVH
Hans
Skulle väl fungera med mindre laddningar också, kanske 10-20 kg fast fler av dem.