Tolkiens Ring?
Tolkiens Ring?
Hejsan.
Jag är ny här.
Jag undrar om någon vet vart jag kan få tag i boken "Tolkiens Ring" Av David Day PÅ SVENSKA !
Den verkar inte finnas att köpa längre via bokhandlare. Och jag har letat på nätet, på antikvariat, m.m.
Jag vet att David Day inte står så högt i anseende bland många Tolkien-fans, särskilt inte hans Bestiarium, men just denna bok ( Tolkiens Ring)tycker jag är intressant och läsvärd. Och faktiskt får man en hel del AHA-upplevelser när han berättar olika "ring-myter" från olika religioner och tidsåldrar och man ser hur Tolkien på olika sätt knyter an till dessa.
Maila mig gärna, eller svara här. Tack på förhand.
Jag är ny här.
Jag undrar om någon vet vart jag kan få tag i boken "Tolkiens Ring" Av David Day PÅ SVENSKA !
Den verkar inte finnas att köpa längre via bokhandlare. Och jag har letat på nätet, på antikvariat, m.m.
Jag vet att David Day inte står så högt i anseende bland många Tolkien-fans, särskilt inte hans Bestiarium, men just denna bok ( Tolkiens Ring)tycker jag är intressant och läsvärd. Och faktiskt får man en hel del AHA-upplevelser när han berättar olika "ring-myter" från olika religioner och tidsåldrar och man ser hur Tolkien på olika sätt knyter an till dessa.
Maila mig gärna, eller svara här. Tack på förhand.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Om du inte nödvändigtvis måste äga den utan nöjer dig med att läsa den så rekommenderar jag (förstås) biblioteket. Boken finns t ex i ett flertal exemplar på Göteborgs Stadsbibliotek med filialer.
Annars, om begagnat duger, är det väl antikvariat som gäller, förmodar jag. I det här gamla inlägget i en annan tråd listas ett par sökmotorer för antikvariat. Men sortimentet där lär ju ändras hela tiden, så det bästa är kanske att beställa den, så att de lägger undan den när den dyker upp.
Annars, om begagnat duger, är det väl antikvariat som gäller, förmodar jag. I det här gamla inlägget i en annan tråd listas ett par sökmotorer för antikvariat. Men sortimentet där lär ju ändras hela tiden, så det bästa är kanske att beställa den, så att de lägger undan den när den dyker upp.
- birger_kung
- Medlem
- CJBackfire
- Medlem
jag lånade och läste om tolkiens ring nu på biblioteket, och denvar inte så bra som jag miss den. Många av parallellerna David Day drar mellan tolkien och äldre myter är ganska långsökta. Och t.ex. känns hans kunskaper om nordisk mytologi inte alltid så bra. Tror nog jag klarar mig utan den trots allt.
- birger_kung
- Medlem
Skillnaden är att den genuint engelska mytologin i det närmaste är helt utraderad från jordens yta, pga diverse invasioner och annat. Jämför detta med den nordiska (och andra stora mytologier) där det finns hur mycket material som helst.vad är skillnadeb på nordisk och engelsk mytologi?
Den engelska mytologin var väl troligen besläktad med andra germanska, exempelvis då den nordiska.
Det var ju det faktum att England hade så lite att komma med som fick Tolkien att börja skapa sin egen...