Tolkiens Ring?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Tolkiens Ring?

Inlägg av mellon » 27 juli 2003, 17:27

Hejsan.

Jag är ny här.

Jag undrar om någon vet vart jag kan få tag i boken "Tolkiens Ring" Av David Day PÅ SVENSKA !
Den verkar inte finnas att köpa längre via bokhandlare. Och jag har letat på nätet, på antikvariat, m.m.

Jag vet att David Day inte står så högt i anseende bland många Tolkien-fans, särskilt inte hans Bestiarium, men just denna bok ( Tolkiens Ring)tycker jag är intressant och läsvärd. Och faktiskt får man en hel del AHA-upplevelser när han berättar olika "ring-myter" från olika religioner och tidsåldrar och man ser hur Tolkien på olika sätt knyter an till dessa.

Maila mig gärna, eller svara här. Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 27 juli 2003, 19:42

Hm, jag såg den på....vad var det det nu hette...Bokia på Mariebergs Köpcentrum

Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 27 juli 2003, 23:16

Är du säker att den var på svenska? Jag såg den på bokia här där jag bor också, men på engelska.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 juli 2003, 09:45

mellon skrev:Är du säker att den var på svenska? Jag såg den på bokia här där jag bor också, men på engelska.
Hm...det vet jag inte riktigt, jag har för mig att den var på svenska. Men det gör väl inget att den är på engelska?

Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 28 juli 2003, 10:17

Hej.

Nej, det gör väl inte så mycket. Engelska är väl okej, det är ju lättare än Quenya :P , men det är klart man föredrar sitt modersmål.

Det är ju inte som Tolkiens egna böcker, där nyanser och detaljer kan gå förlorade i översättningen. det här är ju en "fakta"-bok.

Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 28 juli 2003, 10:44

Gothmog II skrev:Hm, jag såg den på....vad var det det nu hette...Bokia på Mariebergs Köpcentrum
Vilket Marieberg menar du? Det finns mååånga MArieberg i Sverige. Om du säger vilket så kan jag kontakta dem ( Bokia) och fråga om detta.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 juli 2003, 11:18

mellon skrev:
Gothmog II skrev:Hm, jag såg den på....vad var det det nu hette...Bokia på Mariebergs Köpcentrum
Vilket Marieberg menar du? Det finns mååånga MArieberg i Sverige. Om du säger vilket så kan jag kontakta dem ( Bokia) och fråga om detta.
Marieberg Köpcentrum, här i Örebro

Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 29 juli 2003, 10:03

Marieberg Köpcentrum, här i Örebro
Har kontaktat dem, men den boken var på engelska, precis som jag trodde. *suck* Någon annan som har något tips?

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 29 juli 2003, 15:05

Om du inte nödvändigtvis måste äga den utan nöjer dig med att läsa den så rekommenderar jag (förstås) biblioteket. Boken finns t ex i ett flertal exemplar på Göteborgs Stadsbibliotek med filialer.

Annars, om begagnat duger, är det väl antikvariat som gäller, förmodar jag. I det här gamla inlägget i en annan tråd listas ett par sökmotorer för antikvariat. Men sortimentet där lär ju ändras hela tiden, så det bästa är kanske att beställa den, så att de lägger undan den när den dyker upp.

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 30 juli 2003, 00:14

det finns typ 10 andra böcker som jag såg på akademi bok hadeln på engelska med subtitels som sauron defeted och andra namn. 2 böcker var de förlorade sagornas bok

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 30 juli 2003, 17:04

*OT* Lite störande att ni har samma avatar :P :D *OT*

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 30 juli 2003, 19:53

det finns typ 10 andra böcker som jag såg på akademi bok hadeln på engelska med subtitels som sauron defeted och andra namn. 2 böcker var de förlorade sagornas bok
Tänka sig... :roll:

Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 17 augusti 2003, 15:32

jag lånade och läste om tolkiens ring nu på biblioteket, och denvar inte så bra som jag miss den. Många av parallellerna David Day drar mellan tolkien och äldre myter är ganska långsökta. Och t.ex. känns hans kunskaper om nordisk mytologi inte alltid så bra. Tror nog jag klarar mig utan den trots allt.

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 21 augusti 2003, 14:06

vad är skillnadeb på nordisk och engelsk mytologi? är det samma? jag läste albion trilogin förut... sen körde jag Empire earth och där sa dom "for albion" och det sätter ju griller i huvet på mig...vad är albion egentligen? är den en känd mytologi värld`?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 23 augusti 2003, 16:27

vad är skillnadeb på nordisk och engelsk mytologi?
Skillnaden är att den genuint engelska mytologin i det närmaste är helt utraderad från jordens yta, pga diverse invasioner och annat. Jämför detta med den nordiska (och andra stora mytologier) där det finns hur mycket material som helst.

Den engelska mytologin var väl troligen besläktad med andra germanska, exempelvis då den nordiska.

Det var ju det faktum att England hade så lite att komma med som fick Tolkien att börja skapa sin egen...

Skriv svar