Illustrerad Vetenskap

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Illustrerad Vetenskap

Inlägg av Ori » 28 november 2003, 07:53

Jag fick det nya nr't av Illustrerad Vetenskap igår och hittade en artikel om Tolkien samt SoR mm. Hyggligt intressant och jag tror att dom hade fått det mesta rätt, fast jag tyckte att en del uppgifter verkade tveksamma jag ögnade igenom den. Knappast några överraskningar eller scoop, men trots allt verkade det som en bra introduktionsartikel.

Det fanns en uppgift om Gamgee, att en engelsk forskare hade hetat så och att Tolkien hade hämtat det därifrån ? Någon som vet om det ligger någon sanning i detta ? (Eftersom en del andra liknande uppgifter inte verkade stämma så är jag lite tveksam).

Jag tyckte att det var lite intressant att de flesta bilderna var hämtade ifrån filmerna, dom är alltså "sanningen" om hur Tolkiens värld och figurer ser ut nu.... 8O

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Re: Illustrerad Vetenskap

Inlägg av Den stegrande kamelen » 28 november 2003, 15:03

Ori skrev:Det fanns en uppgift om Gamgee, att en engelsk forskare hade hetat så och att Tolkien hade hämtat det därifrån ? Någon som vet om det ligger någon sanning i detta ?
J. R. R. Tolkien skrev:Gamgee. A surname found in England, though uncommon. I do not know its origin; it does not appear to be English. It is also a word for 'cotton‑wool' (now obsolescent but known to me in childhood), derived from the name of S. Gamgee (died 1886), a distinguished surgeon, who invented 'Gamgee tissue'. In a translation it would be best to treat this name as 'meaningless', and retain it with any spelling changes that may seem necessary to fit it to the style of the language of translation.
Tolkien hittade också på en tänkt etymologi för namnet i hobbitarnas värld, där det sägs komma ur game 'villebråd' och wich 'by'. Eller rättare sagt hittade han på en etymologi för det verkliga namnet, Galpsi, och översatte detta till engelska termer.

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 1 december 2003, 08:31

Gamgee betyder bomull.

Några år efter bokens utgivelse hörde en man av sig till Tolkien och berättade om sin förvåning när han läste boken och fann en hobbit som hette Sam Gamgee, alltså samma som han själv. Det stämde dock inte helt då Tolkiens figur fulla namn är Samwise, ett högst ovanligt namn i England, och engelsmannen hela namn löd Samuel, kort Sam.

Rätt tufft ändå att dela namn med en av Tolkiens hjälte karaktärer..

Skriv svar