Längdmått i Midgård

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Längdmått i Midgård

Inlägg av Halifírien » 24 april 2004, 17:04

Hej, jag vet inte om följande fråga redan har besvarats men eftersom jag inte vet hur man drar en sökning så ställer jag den här.

Hur lång är en mil i Midgård? Är den exakt tio tusen meter eller är det bara en retsam felöversättning av engelskans mile som gör sig gällande. jag vill minnas att jag någon gång läst en kommentar någonstans i typ ringens värld att så är fallet, att en mil här just är engelskans 1.6 kilometer. Men som begreppet används i härskarringen så får jag intrycket av att det är vanliga, svenska mil det handlar om.

Exempel: När Aragorn och hans underhuggare jagar Uruk Hai så tillryggalägger de 23 mil på knappt fyra dagar, och pratade vi om miles så vore det ingen vidare bedrift, till och med jag kan springa 36/4 = 9 kilometer på en heldag. :)

I originalet, hursomhelst, antar jag att Tolkien använde miles eftersom det var den då gällande enheten i England (jag har själv inte läst Lotr på engelska), men hur gjorde sedan Ohlmark, tog han helt enkelt Tolkiens siffror ggr och 6.25 och skrev mil i översättningen, eller hade han något annat, mindre logiskt sätt att ta sig an förhållandet mile - mil? tacksam för svar, jag har gått och funderat på detta i åratal, men aldrig lyckats få något vettigt svar.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 25 april 2004, 12:25

Jag vet inte hur Ohlmarks gjorde, men Adlerberth förklarade i alla fall i Sagor från Midgård att han översatt "mile" till "mil", för att slippa det moderna kilometer antagligen. Han förklarade dock att det rörde sig om en "Mirdgårdsk kortmil"... :)

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 25 april 2004, 12:28

Jag har också undrat mycket på det där. Jag skulle gärna vilja veta hur lång en aln en famn och en fjärding är, är det någon som vet det?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 25 april 2004, 14:14

Inte särskilt svårt att ta reda på, om man bara försöker... :P

Sökte helt enkelt på google på "gamla mått aln famn" och hittade den här sidan.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 25 april 2004, 21:50

Danne skrev:Jag vet inte hur Ohlmarks gjorde, men Adlerberth förklarade i alla fall i Sagor från Midgård att han översatt "mile" till "mil", för att slippa det moderna kilometer antagligen. Han förklarade dock att det rörde sig om en "Mirdgårdsk kortmil"... :)
Ah, nu minns jag, visste väl att jag hade hört det någonstans förut, men det besvarar inte, som du nämner, frågan om hur Ohlmark löste saken, för som jag sade så haltar teorin om "kortmil" när Aragorn springer 23 mil på 4 dagar.

En fjärding är väl en fjärdedels mil, och i så fall måste vi reda ut milbegreppet innan vi kan veta hur långt detta mått var i Midgård.
Någon som kan bringa lite mer ljus över situationen?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 26 april 2004, 12:42

En fjärding är väl en fjärdedels mil, och i så fall måste vi reda ut milbegreppet innan vi kan veta hur långt detta mått var i Midgård.
Någon som kan bringa lite mer ljus över situationen?
Jag tror inte att Ohlmarks är att lita på. Ska försöka undersöka vad han egentligen säger...

Adlerberth skriver så här:

1 league = 3 miles = 4828 meter; måttet har vid översättningen omvandlats till fjärdingsväg sålunda att en league har satts lika med två fjärdingsväg; 1 svensk fjärdingsväg var lika med 2672 meter, en dansk lika med 1882 meter. Mile har genomgående översatts med mil, vilket alltså får tänkas som en midgårdsk kortmil på 1609 meter; en mil är sålunda lika med cirka 2/3 fjärdingsväg.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 26 april 2004, 21:19

Alltså är det "engelska mil" som Arragorn, Legolas och Gimli springer i Rohan! Nu blir jag besviken! 9 kilometer (eller vad det vart?) springer jag på under en timme lätt! Iofs inte med smma packning...

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 26 april 2004, 22:06

Nej, nej. Aragorn, Legolas och Gimli har när de möter Eomer sprungit 45 leagues(eng.) vilket enligt Dannes uppgifter (vilka jag inte betvivlar) skulle bli:
Enligt Tolkien är distansen alltså:
45*4828 m =217260 m vilket blir 217,26 km eller knappt 22 mil. Alltså cirka 5,5 mil per dag vilket är en ganska god dagsmarch. Mil = svenska mil.

/Martin

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 26 april 2004, 22:31

OK, nu känner jag mig lite mindre konfunderad. En Ohlmark-mil är som en svensk mil fast lite mindre (22 mil blir till dryga 23). Ojoj, krångligt värre, men nu begriper jag nog till sist.

Tusen tack allesammans och läs långsamt. :D

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 27 april 2004, 14:39

OK! 5,5 mil om dagen emd deras rustning och packning är inte alls dåligt. Fast Legolas skulle iofs kunna kuta 10 mil om dan hela året om han ville...

Skriv svar