Debatt om Tolkiens värdegrund.
Debatt om Tolkiens värdegrund.
Vill bara uppmärksamma er på Tolkiens värdegrund kommer att behandlas i ett debattprogram ikväll. I ett program som kallas för kulturåttan och går på den nya kanalen TV8 kl. 22.10
"Peter Bryngelsson anser att Sagan om ringen och Ondskan, är för förföriskt förpackade. "Hitler hade gillat filmerna", säger han".
Min spontana reaktion är att Hitler säkert gillat filmerna men ur ett ideologiskt perspektiv? Och vad säger det isåfall? Ja ni kan nog ana
vartåt hans analys drar åt. I övrigt tar programmet även upp kontsbråket
"Snövit och sanningens vansinne". Jag vet inte om jag har möjlighet att se programmet men om någon här ser det får ni gärna skriva en resumé.
"Peter Bryngelsson anser att Sagan om ringen och Ondskan, är för förföriskt förpackade. "Hitler hade gillat filmerna", säger han".
Min spontana reaktion är att Hitler säkert gillat filmerna men ur ett ideologiskt perspektiv? Och vad säger det isåfall? Ja ni kan nog ana
vartåt hans analys drar åt. I övrigt tar programmet även upp kontsbråket
"Snövit och sanningens vansinne". Jag vet inte om jag har möjlighet att se programmet men om någon här ser det får ni gärna skriva en resumé.
Äh, killen har ingen aning om vad han snackar om, han försöker bara plocka billiga poäng.
Han tycker att Sagan om Ringen är en av de filmer som kommit ut på senaste tiden där det finns ont och gott och det onda ska dödas utan pardon, och nu börjar han babbla om rastjafs och hur Hitler skulle "ääääälska" filmen.
Märks tydligen att han inte läst boken det minsta...
Han tycker att Sagan om Ringen är en av de filmer som kommit ut på senaste tiden där det finns ont och gott och det onda ska dödas utan pardon, och nu börjar han babbla om rastjafs och hur Hitler skulle "ääääälska" filmen.
Märks tydligen att han inte läst boken det minsta...
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Det är faktiskt tillåtet att diskutera filmerna som oberoende verk, utan att blanda in böckerna. Och det går säkert att trovärdigt argumentera för att filmerna har delvis andra värderingar än böckerna, dels genom hur Jackson & Co har skrivit om historien och dels genom vilka delar av Tolkiens historia de valt att belysa och lägga fokus på. Man kan alltså hävda att filmerna ger uttryck för en eller annan värdering utan att för den skull påstå att Tolkien och hans böcker gör det.Gothmog skrev:Märks tydligen att han inte läst boken det minsta...
Därmed inte sagt att just den här tyckaren hade på fötterna. Det finns ju så många pajasar nu för tiden som alla känner sig tvingade att ha en åsikt om Ringen-filmerna och även böckerna, utan att ha en aning om vad de pratar om. Tyvärr såg jag inte programmet, så jag vet inte vad det här var för en snubbe. Men det där med Hitler låter ju onekligen aningen överdrivet...
För tidigare alster av Bryngelsson, sehttp://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=227620
Hans främsta merit är att vara kompositör och hans främsta agg mot Tolkien verkar vara att filmmusiken inte passar hans delikata öron. "Tonal estetik", ack ja. Nu har jag inte TV8, men i DN-artikeln verkar det inte falla honom in att mindre förfinade och mindre musikaliskt utbildade öron än hans egna kanske inte drar exaxt samma slutsatser som den värde "forskaren".
Från filmmusiken lyckas han tillskriva filmerna drag som är närmast: fascistoida, rasistiska, eugenetiska, våldsförhärligande, kvinnoförtryckade, new-age-flummiga samt med en dosis Bibelfundamentalism. Jag undrar om ens Leni Riefenstahl hade lyckats klämma in allt det i en tretimmarsfilm...
Bah!
Hans främsta merit är att vara kompositör och hans främsta agg mot Tolkien verkar vara att filmmusiken inte passar hans delikata öron. "Tonal estetik", ack ja. Nu har jag inte TV8, men i DN-artikeln verkar det inte falla honom in att mindre förfinade och mindre musikaliskt utbildade öron än hans egna kanske inte drar exaxt samma slutsatser som den värde "forskaren".
Från filmmusiken lyckas han tillskriva filmerna drag som är närmast: fascistoida, rasistiska, eugenetiska, våldsförhärligande, kvinnoförtryckade, new-age-flummiga samt med en dosis Bibelfundamentalism. Jag undrar om ens Leni Riefenstahl hade lyckats klämma in allt det i en tretimmarsfilm...
Bah!
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
jag har lyssnat på Bryngelssons musik
Jag har lyssnat en del på hans musik, och han är nog inte rätt person att anklaga andra för new age-flum.Sarvi skrev:Hans främsta merit är att vara kompositör och hans främsta agg mot Tolkien verkar vara att filmmusiken inte passar hans delikata öron. ...
Från filmmusiken lyckas han tillskriva filmerna drag som är närmast: fascistoida, rasistiska, eugenetiska, våldsförhärligande, kvinnoförtryckade, new-age-flummiga ...
Jag blir rätt besviken av att höra honom klanka ner på annan musik och media så här. Som enda försvar för honom skulle jag väl anse vara att LOTR-filmen varit så massivt marknadsförd. I annat fall hade jag bara sagt att han kunde låta bli att se dem, men det är ju svårt att komma undan när trailers och andra klipp från film och spel tränger sig på genom istort sätt alla tillgängliga media och ofta därtill och tvångsmatar oss med sitt budskap, och vad som sänds i media brukar beröra PB ganska mycket.
Däremot borde han som konstnär inse att alla ska få framföra sina visioner på sitt eget sätt, åtminstone om han värnar om sitt eget konstnärsskaps eftermäle.
Är detta samma Peter Bryngelsson som är musikalisk motor i Urban Turban (och Astroturf, som låter nästan precis likadant)??
Isåfall har jag också lyssnat mycket på (en del av) hans musik, och kommer väl fortsätta med det, men det är trist med den inställningen. Inte vad jag hade väntat mig av honom.
/Anders
Isåfall har jag också lyssnat mycket på (en del av) hans musik, och kommer väl fortsätta med det, men det är trist med den inställningen. Inte vad jag hade väntat mig av honom.
/Anders
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
det äger sin riktighet
det äger sin riktighetAzaghâl skrev:Är detta samma Peter Bryngelsson som är musikalisk motor i Urban Turban (och Astroturf, som låter nästan precis likadant)??
/Anders