Profetian sade ju dessutom att ingen man kunde döda the witch king, inte att en man inte kunde distrahera och skada honom.
Då hand of man kan betyda både människa och man, och om profetian hade en koppling till nåt bestämt öde finns några alternativ:
------------------------------
man, i betydelsen av manligt kön -> profetian stämmer, då Eowyn var en kvinna och utdelade det dödande slaget (trots att till och med nyligen publicerade versioner av den svenska översättningen av LOTR skrev han istället för hon, allvarligt fel som har ställt till det i många diskussioner med Tolkien-fans som sorgligt nog inte läser böckerna på originalspråket)
man, i betydelsen människa -> profetian stämmer sisådär, då Eowyn är en människa, medan Merry som bara bara skadar honom är hob.
man, i den tvetydiga betydelsen -> profetian stämmer på det sätt som bara profetior kan, dvs. flerbottnat; en icke-människa skadar witch king, och en icke-man dödar honom.
------------------------------------------------------------
Att de nio ringarna tappar sin kraft när Sauron dör har föga att göra med häxkungens nederlag, då han dör eller blir utan substans/kraftlös när Eowyn kör in ett svärd i fejan på honom. Vad jag kommer ihåg tar ingen hand om hans ring heller, om han nu ens har den på sig, t.ex. om Sauron har dem för att ha en hållhake på dem osv, ska kolla i mina böcker om jag hittar något om detta.
Oavsett är det en fantastisk del skriven berättelse, som tyvärr schabblades bort av Peter Jackson i filmen, då han låter Eowyn behandlas på ett vis som hon inte gör i boken. Hon får ta en massa smällar, men är inte lika förnedrad som i filmen. I alla fall bokstavligt, men min tolkning av boken är i alla fall att Eowyns underläge som vänds av Merry inte är lika hollywood-klichéig med den onda snubben som gottar sig över ett överläge.