Bortklippta scener i TTT - för Ext ed?
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Tycker att Bakshis är rejält mysig, en klassiker. Såg den med min mamma (första gången hon såg den) för några månader sen, och hon tyckte den var jättebra. Hon har läst böckerna, även om det var typ 20 år sedan. Håller med om att det knappt är begripligt efter Boromirs död, det känns som att de skurit ner rejält på allting för att få tid nog. På något sätt gillar jag iallafall Helms Klyfta, eller det kanske mest är utseendet på det. Och att alla har brittisk dialekt är väldigt bra, vilket var dåligt i PJs.
Gollum är bäst, Gollum är bäst.
Gollum är bäst, Gollum är bäst.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Förresten, är det någon som vet vad Ancanar egentligen är? Att det är en film som ska komma, det vet jag, men liksom... Det verkar ju inte vara ett Tolkien-baserat projekt, men ändå Tolkien liksom. Vissa av namnen är nästan identiska också. http://www.ancanar.com är hemsidan, och nu har de tydligen släppt en trailer; http://www.ancanar.com/trailer/
Håller just nu med att försöka få min dumma dator att ladda hem den så jag får se vad det rör sig om.
Håller just nu med att försöka få min dumma dator att ladda hem den så jag får se vad det rör sig om.
"This film is being shot digitally, made with the hearts of the fans of J.R.R. Tolkien in mind. Professor Tolkien has been an inspiration to millions worldwide, bringing to life a world forgotten and heroes of lost song. We continually strive to keep the spirit of his work alive in our own.
"Ancanar" is an original story, a tale set in a land of growing fear and evil, in a time awaiting the onslaught of the great storm of war."
Hm.jag tycker den där filmen verkar smått mysko.
Och trailern vägrar ju funka.nån som kan se den?.
"Ancanar" is an original story, a tale set in a land of growing fear and evil, in a time awaiting the onslaught of the great storm of war."
Hm.jag tycker den där filmen verkar smått mysko.
Och trailern vägrar ju funka.nån som kan se den?.
- Flikkan
- Medlem
- Flikkan
- Medlem
Den är säkert 'besläktad' med Tolkiens verk, alver, dödliga, gott mot ont, ett tema som visserligen finns i många böcker. Har även för mig att det skulle utspela sig i Midgård.
Även vissa namn är nästan identiska:
Tolkien: Lammoth. Ancanar: Rammoth.
Tolkien: Celegorm, Curufin, Curufinwë m.m. Ancanar: Curugon
Tolkien: Aglarond, Aglon. Ancanar: Aglanar
Tolkien: Caranthir. Ancanar: Carandil
Tolkien: Maeglin. Ancanar: Maerim.
Tolkien: Fingolfin. Ancanar: Fingoldin (extremt ju!)
Tolkien: Aredhel. Ancanar: Aredhil (också extremt!)
Tolkien: Brandir, Tol Brandir. Ancanar: Brandir (Kan inte bli likare)
Tolkien: (Túrin) Turambar. Ancanar: Turam
Det var bara de namnen som fanns på Ancanars hemsida jag jämförde, finns säkert mer. Jag vet inte vad jag ska tycka - får se filmen innan jag ger för mycket åsikter.
Även vissa namn är nästan identiska:
Tolkien: Lammoth. Ancanar: Rammoth.
Tolkien: Celegorm, Curufin, Curufinwë m.m. Ancanar: Curugon
Tolkien: Aglarond, Aglon. Ancanar: Aglanar
Tolkien: Caranthir. Ancanar: Carandil
Tolkien: Maeglin. Ancanar: Maerim.
Tolkien: Fingolfin. Ancanar: Fingoldin (extremt ju!)
Tolkien: Aredhel. Ancanar: Aredhil (också extremt!)
Tolkien: Brandir, Tol Brandir. Ancanar: Brandir (Kan inte bli likare)
Tolkien: (Túrin) Turambar. Ancanar: Turam
Det var bara de namnen som fanns på Ancanars hemsida jag jämförde, finns säkert mer. Jag vet inte vad jag ska tycka - får se filmen innan jag ger för mycket åsikter.
- D. Andersson
- Medlem
Tja
Förutom Fingoldin och Brandir tycker jag inte det var alltför likt. Eller visst, det är väldigt likt, men inte SÅ likt. Vi kan ta andra exempel
Tolkein: Andor. Robert Jordan: Andor
Tolkien: Angmar Katherine Kerr: Angmar
Robert Jordan: Arthur Paendrag. Arthur-krönikorna: Athur Pendragon
Tolkien: Atalantë, namnet på en sjunken ö där en överlägsen människogrupp levde ute i havet, men koloniserade landområden en bit bort -> en av teorierna kring Atlantis var att det var just en överlägsen kultur och att de från sin ö i Medelhavet styrde nästan alla landområden kring Medelhavet.
Nästan alla fantasyförfattare har tagit mycket från kelterna. Om då författares namn liknar varandra är inte så konstigt. Ska vi ge Tolkien ensamrätt på att använda kelterna eller? Inte så gärna. Då kan man lika gärna ta lite likheter, om inte annat för rättvisans skull. Det är inte Tolkiens namn ens. Dessutom:
Tolkien: Moria, ett gruvkomplex. Bibeln: Ett berg i Israel.
Ni ser?
Tolkien: Atalantë, namnet på en sjunken ö där en överlägsen människogrupp levde ute i havet, men koloniserade landområden en bit bort -> en av teorierna kring Atlantis var att det var just en överlägsen kultur och att de från sin ö i Medelhavet styrde nästan alla landområden kring Medelhavet.
Nästan alla fantasyförfattare har tagit mycket från kelterna. Om då författares namn liknar varandra är inte så konstigt. Ska vi ge Tolkien ensamrätt på att använda kelterna eller? Inte så gärna. Då kan man lika gärna ta lite likheter, om inte annat för rättvisans skull. Det är inte Tolkiens namn ens. Dessutom:
Ni ser?
Re: Tja
Ang. Jordans Athur Pendragon så är ju det helt medvetet då Kung Artur ÄR Athur Pendragon i en annan ålder..Haldir skrev:Förutom Fingoldin och Brandir tycker jag inte det var alltför likt. Eller visst, det är väldigt likt, men inte SÅ likt. Vi kan ta andra exempel
Ni ser?
Detta är ju inte något plagiat, utan Tolkiens försök att ge en "historisk" bakgrund till myten om Atlantis, och kanske mer specifikt det som ligger bakom själva ordet atlantis.Tolkien: Atalantë, namnet på en sjunken ö där en överlägsen människogrupp levde ute i havet, men koloniserade landområden en bit bort -> en av teorierna kring Atlantis var att det var just en överlägsen kultur och att de från sin ö i Medelhavet styrde nästan alla landområden kring Medelhavet.
- D. Andersson
- Medlem
Men faktum kvarstår att Tolkien rotat igenom de flesta ställena efter namn. Gargh, Gandalf är en isländsk dvärg! Klaga inte på andra för att de tar namn som liknar Tolkiens dåDanne skrev:Detta är ju inte något plagiat, utan Tolkiens försök att ge en "historisk" bakgrund till myten om Atlantis, och kanske mer specifikt det som ligger bakom själva ordet atlantis.
- Flikkan
- Medlem
Men han har ju helt öppet gått ut med att han tagit alla namnen i Bilbo ur Eddan. Tycker som sagt inte att man kan jämföra en urgammal mytologi med en relativt nyskriven bok som en enskild person framställt.Men faktum kvarstår att Tolkien rotat igenom de flesta ställena efter namn. Gargh, Gandalf är en isländsk dvärg! Klaga inte på andra för att de tar namn som liknar Tolkiens då
Jag tycker också att det är en stor skillnad i motiv vad gäller dessa "namnlån".
Tolkien var ju som bekant lingvist, och ett namn (lånat eller egenskapat) födde en önskan i honom att "ta reda på" vad som låg bakom detta namn. Om vi tar som exempel Gandalf, som mycket riktigt är lånat från Eddan, där namnet förekommer i en lista av dvärgnamn. Man skulle då kunna förutsätta att även Gandalf var en dvärg, men Tolkien började i stället fundera. Vad betyder egentligen "gandalf"? Bokstavligen "trollstavs-alv" ("Gandalf" är inte helt olikt en direkt engelsk översättning "Wand-elf")... Vad betyder det? Vad är en "trollstavs-alv"? Tolkien kom då fram till att Gandalf är en trollkarl, eller snarare ett alvliknande väsen i trollkarlsgestalt, och inte en dvärg.
Likadant "wose". Vad är en "wose" (översatt till "vildman")? Tolkien promenerade på Woodhouse Lane, och "woodhouse" betyder ju helt enkelt "skogshus". Men är det hela sanningen? Tolkien trodde inte det. Han kände till att många i trakten uttalade "woodhouse" som "wood-ose" och han misstänkte då att ordet egentligen härstammade från "wudu-wasa", som på modern engelska blev "wood-wose". Tolkien "tog då reda på" vad en "wood-wose" var, och så uppstod Ghân-buri-Ghân och hans folk i Ringen.
Tolkien var ju som bekant lingvist, och ett namn (lånat eller egenskapat) födde en önskan i honom att "ta reda på" vad som låg bakom detta namn. Om vi tar som exempel Gandalf, som mycket riktigt är lånat från Eddan, där namnet förekommer i en lista av dvärgnamn. Man skulle då kunna förutsätta att även Gandalf var en dvärg, men Tolkien började i stället fundera. Vad betyder egentligen "gandalf"? Bokstavligen "trollstavs-alv" ("Gandalf" är inte helt olikt en direkt engelsk översättning "Wand-elf")... Vad betyder det? Vad är en "trollstavs-alv"? Tolkien kom då fram till att Gandalf är en trollkarl, eller snarare ett alvliknande väsen i trollkarlsgestalt, och inte en dvärg.
Likadant "wose". Vad är en "wose" (översatt till "vildman")? Tolkien promenerade på Woodhouse Lane, och "woodhouse" betyder ju helt enkelt "skogshus". Men är det hela sanningen? Tolkien trodde inte det. Han kände till att många i trakten uttalade "woodhouse" som "wood-ose" och han misstänkte då att ordet egentligen härstammade från "wudu-wasa", som på modern engelska blev "wood-wose". Tolkien "tog då reda på" vad en "wood-wose" var, och så uppstod Ghân-buri-Ghân och hans folk i Ringen.