home i .pdf?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
oromë
Medlem

home i .pdf?

Inlägg av oromë » 6 juni 2003, 18:15

vet någon om home 3-12 finns någonstans på nätet tex i pdf-format?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 6 juni 2003, 19:35

Jag är också intresserad av det, 1-12. Har flera andra böcker på http://www.tolkien-books.tk annars, men inte HOME.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 8 juni 2003, 10:50

HOME?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

HOME-förklaring

Inlägg av Ori » 8 juni 2003, 12:20

HOME = History Of Middle-Earth !

En samling av i princip allt (opublicerat ?) som Tolkien har lämnat efter sig, kommenterat och redigerat av Christopher.
Förmodligen mest intressant för litteratur-vetare eller riktiga Tolkien-nördar :) !

Det är bara del 1 och 2 som finns översatta till svenska (Förlorade sagor del 1 & 2), totalt finns det 12 delar samt ett index. Dessutom finns det en samlingsvolym "History of the Lord of the Rings" med de 3 relevanta böckerna som behandlar ringen-historien, denna innehåller även en bok som heter "The End of the Third Age". Jag vet om denna 4:de bok är en ny bok eller något hopkok av tidigare publicerat material, någon annan som kan upplysa om detta ??

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 8 juni 2003, 14:42

aha
jag kände inte till förkortningen bara! TACK!

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 9 juni 2003, 19:30

En samling av i princip allt (opublicerat ?) som Tolkien har lämnat efter sig, kommenterat och redigerat av Christopher.
Vad jag har förstått finns det åtskilligt kvar, som ej är publicerat än. Det mesta av detta verkar dock handla om de olika alvspråken (vilket jag gärna skulle läsa, iofs).
Jag vet om denna 4:de bok är en ny bok eller något hopkok av tidigare publicerat material, någon annan som kan upplysa om detta
Självklart kan jag det! :) Denna fjärde bok är ett utdrag ur "Sauron Defeated", med allt som är relaterat till Ringen.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

HoME

Inlägg av Ori » 9 juni 2003, 23:21

Vad jag har förstått finns det åtskilligt kvar, som ej är publicerat än. Det mesta av detta verkar dock handla om de olika alvspråken
Jag hade någon svag aning om att jag hade läst någonstans att HoME innehöll allt opublicerat material, kan det vara så att det avsåg allt i berättelse-väg om midgård ?
Förresten, den fråga som dök upp i mitt huvud medan jag skrev förra inlägget var om HoME enbart innehåller tidigare opublicerat material ?
Stämmer det eller finns tex material som är grunden till "Sagor från Midgård" och "Silmarillion" med i HoME ?

Anledningen till min fråga är att jag är väldigt nyfiken på HoME, speciellt efter att ha läst "Sagor från Midgård". Jag gillade både berättelserna som sådana, men även noterna som berättade en del kring själva tillkomsten. Tyvärr får jag (som de flesta andra :( ) prioritera inköp och då blir det SoR på engelska ganska snart, hoppas jag iaf :) .

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 10 juni 2003, 20:17

Förresten, den fråga som dök upp i mitt huvud medan jag skrev förra inlägget var om HoME enbart innehåller tidigare opublicerat material ?
Enbart opublicerat material.
tämmer det eller finns tex material som är grunden till "Sagor från Midgård" och "Silmarillion" med i HoME ?
Jag förstår inte riktigt hur du menar... Större delen av HoME består ju av tidiga versioner av det som så småningom skulle bli Silmarillion.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 10 juni 2003, 21:20

Danne skrev:
tämmer det eller finns tex material som är grunden till "Sagor från Midgård" och "Silmarillion" med i HoME ?
Jag förstår inte riktigt hur du menar... Större delen av HoME består ju av tidiga versioner av det som så småningom skulle bli Silmarillion.
Hmm, som vanligt tänkte jag lite för långt under tiden jag skrev :?
Jag tänkte att "Sagor från Midgård" innehåller de mest kompletta berättelserna som Tolkien lämnade efter sig och då dök funderingen upp om dessa berättelser fanns med även i HoME (kanske i mer oredigerat skick). Därefter löpte tanken snabbt vidare till Silmarillion utan att jag insåg att denna sattes samman på ett helt annat sätt, med mer redigering och komplettering. Nu inser jag att grunderna till Silmarillion naturligtvis måste finnas med i HoME.

Dock kvarstår frågan om "Sagor från Midgård", finns detta material även med i HoME ?
Delvis är det av nyfikenhet, men jag funderar på att köpa en del böcker av Tolkien på engelska och då kan det vara bra att veta om man kan strunta i "Sagor från Midgård" på engelska om man funderar på att skaffa HoME till slut.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 11 juni 2003, 08:42

Jag tror att man idémässigt kan se "Sagor från Midgård" (eller "Unfinished Tales" som den heter på engelska) som ett embryo till HoME. Jag tror det var redigerandet av dessa texter som gav Christopher Tolkien idén att sätta igång med hela HoME-serien.

Innehållsmässigt finns det dock inget som är exakt detsamma (även om såklart berättelserna om Túor och Túrin naturligtvis dyker upp flera gånger i HoME).

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

HoME och "Unfinished tales"

Inlägg av Ori » 11 juni 2003, 22:41

Med min begränsade kunskap om HoME så tycker jag det låter som en trolig förklaring att "Sagor från Midgård" (tack för den engelska titeln, jag orkade inte slå upp den igår :oops: ) "födde" HoME.

:idea: Jag betraktar isåfall Silmarillion, "Unfinished Tales" och slutligen HoME som en utvecklingslinje mot Tolkiens ursprungliga och efterlämnade material. Från Silmarillions nästa kompletta berättelser via "Sagor från Midgård"s okompletta delar av berättelser till HoMEs (som jag antar) olika varianter av berättelse-fragment.

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem

Re: HoME och "Unfinished tales"

Inlägg av Mad Mac » 11 juni 2003, 23:39

Ori skrev::idea: Jag betraktar isåfall Silmarillion, "Unfinished Tales" och slutligen HoME som en utvecklingslinje mot Tolkiens ursprungliga och efterlämnade material. Från Silmarillions nästa kompletta berättelser via "Sagor från Midgård"s okompletta delar av berättelser till HoMEs (som jag antar) olika varianter av berättelse-fragment.
Huvudet på spiken skulle man kunna säga. En lysande sammanfattning, trots att du alltså inte har läst HoME :D

Jag ser Unfinished Tales som lite utsvävningar från de olika huvudlinjerna, dvs Silmarillion -> Akallabeth -> Härskarringen. HoME har emellertid lite mer distinkta kopplingar till dessa huvudlinjer, huvudsakligen genom tidigare versioner som sedan reviderades och skrevs om, med allt från "katten" Sauron till hoben Trotter.
Umilyë polë tara.
Ni Muina Nárdur, turon Náro Anarwa.
I morna náre úva le restan, Utumnova Náre.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Re: HoME och "Unfinished tales"

Inlägg av Ori » 12 juni 2003, 07:42

Mad Mac skrev:Jag ser Unfinished Tales som lite utsvävningar från de olika huvudlinjerna, dvs Silmarillion -> Akallabeth -> Härskarringen.
Jag fick också en lite "splittrad" känsla när jag läste "Sagor från Midgård" och vissa berättelser saknar slut (vilket förklaras i Christophers kommentarer).
Mad Mac skrev:HoME har emellertid lite mer distinkta kopplingar till dessa huvudlinjer, huvudsakligen genom tidigare versioner som sedan reviderades och skrevs om, med allt från "katten" Sauron till hoben Trotter.
Hmmm, det är ju inte bra :? , HoME låter mer och mer spännande ju mer jag får höra om den... :roll: Det slutar väl med att jag blir tvungen att köpa den :lol:

Skriv svar