Umbar fick nog erkänna Kung Elessar som konung och fortsätta sitt liv som vanligt. Tror inte det "hände" så mycket med Khand direkt, var inte så mycket folk med från Khand tror jag, och de flesta flydde nog på stört när ringen krossades. Harad fick nog rätt svåra problem i och med att de flesta som kämpade på Saourons sida blev nedgjorda utanför Morannon, men de förblev nog lite "rebeller" även fast de kanske inte anföll Gondor.birger_kung skrev:efter faller hur gick det med khand och harad?hamnen umbar då?
Mordor efter Saurons fall?
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Eöl,
Umbar har varit tvistefröet för många krig mellan Gondor och Harads män, och Aragorn Elessar lär nog ha varit tillräckligt diplomatisk och personligen tror jag att Umbar återgick till Harad men det hölls nog ett vaktande öga över staden ett tag. Kanske utvecklades det handel mellan Umbar och Pelargir.
Umbar har varit tvistefröet för många krig mellan Gondor och Harads män, och Aragorn Elessar lär nog ha varit tillräckligt diplomatisk och personligen tror jag att Umbar återgick till Harad men det hölls nog ett vaktande öga över staden ett tag. Kanske utvecklades det handel mellan Umbar och Pelargir.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Jo självklart, men ett land utan konung i midgård blir nog automatiskt lite rebelliskt. Jag tror inte Elessar "tvingade" fram detta, men eftersom han kom med döden i ryggen och intog Umbar tror jag att folket där tillkännagav honom som konung.Dûrion Annûndil skrev:Jag håller med Gothmog. Kung Elassar är nog mer en fredsfurste än en furste som försöker skapa ett världsvälde för sin egen äras skull. Han blir tillexempel beskyddare av Fylke i dess sanna bemärkelse, snarare än att han underlägger sig landet för att återupprätta Arnor.
Det tror jag säkerligen, därför den hamnen var så viktig.Kanske utvecklades det handel mellan Umbar och Pelargir
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Vadå lite rebelliskt? Mot vem? Fylke klarade sig bra utan kung, Rohan och alla andra länder utanför Gondor har sina egna kungar eller hövdingar. Och Aragorn intog inte Umbar med de dödas andars hjälp, han jagade bort eller erövrade deras flotta som för tillfället befann sig i Gondor.Eöl Mörkalven skrev:Jo självklart, men ett land utan konung i midgård blir nog automatiskt lite rebelliskt. Jag tror inte Elessar "tvingade" fram detta, men eftersom han kom med döden i ryggen och intog Umbar tror jag att folket där tillkännagav honom som konung.
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Umbars pirater var ju knappast från Rhûn-sjön eller så, de kom ju från Umbar och hade säkerligen egna kungar. Gondor hade ju herraväldet över gondor under tredje åldern, men förlorade det när den sista kungen dog (en av gångerna iaf). Men tror fortfarande att efter Elessar hade blivit konung att de erkände honom som rättfärdig kung även fast det inte hade någon större betydelse.Dûrion Annûndil skrev:Vadå lite rebelliskt? Mot vem? Fylke klarade sig bra utan kung, Rohan och alla andra länder utanför Gondor har sina egna kungar eller hövdingar. Och Aragorn intog inte Umbar med de dödas andars hjälp, han jagade bort eller erövrade deras flotta som för tillfället befann sig i Gondor.Eöl Mörkalven skrev:Jo självklart, men ett land utan konung i midgård blir nog automatiskt lite rebelliskt. Jag tror inte Elessar "tvingade" fram detta, men eftersom han kom med döden i ryggen och intog Umbar tror jag att folket där tillkännagav honom som konung.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Nu tror jag att det blivit något slags missförstånd här, för jag förstår inte vad du svarar på här:

Jag kanske missförstår dig, men i mitt tidigare inlägg invände jag mot att midgårda länder utanför Gondor skulle behöva Aragorn Elessar som kung, eller att han ens försökte göra sig till kung där. Och att Aragorn någonsin begav sig till Umbar med understöd av spökena (med döden i ryggen, som du skrev). Förklara gärna vad du menar igen.Eöl Mörkalven skrev:Umbars pirater var ju knappast från Rhûn-sjön eller så, de kom ju från Umbar och hade säkerligen egna kungar. Gondor hade ju herraväldet över gondor under tredje åldern, men förlorade det när den sista kungen dog (en av gångerna iaf). Men tror fortfarande att efter Elessar hade blivit konung att de erkände honom som rättfärdig kung även fast det inte hade någon större betydelse.
Du glömmer att Sauron störtades och han många gånger sporrat och dragit upp det gamla hatet (precis som Saruman och dunlänningarna) mellan Gondor och Umbar. Med Sauron ute ur leken så tror jag att Umbar och Harad föredrog fred med Gondor.Eöl skrev:Jo självklart, men ett land utan konung i midgård blir nog automatiskt lite rebelliskt. Jag tror inte Elessar "tvingade" fram detta, men eftersom han kom med döden i ryggen och intog Umbar tror jag att folket där tillkännagav honom som konung.