Jämföringar första - andra - tredje åldern!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 13 april 2004, 22:01

Endor skrev:Med det tror jag dom menar dom härar som fanns mellan Vredens krig och sista alliansen. Inte dom förre Vredens krig.
Precis, så det är svårt att få fram nåt vettigt om vilken här som var starkast.

/A

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 14 april 2004, 14:26

Man kan nu lungt säga att Vredens krig hären var den starkaste.

1:Dom hade Valars stöd. Och gick ut i kriget på deras begäran.
2:Dom hade endel Mair med sej åtmistånde en en.
3:Det var det ädlaste av alverns släkte.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 15 april 2004, 08:40

Endor skrev:Man kan nu lungt säga att Vredens krig hären var den starkaste.

1:Dom hade Valars stöd. Och gick ut i kriget på deras begäran.
2:Dom hade endel Mair med sej åtmistånde en en.
3:Det var det ädlaste av alverns släkte.
Det känns absolut som du har rätt, hären från Valinor borde vara starkare men var noldor inte med i Vredens krig?

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 15 april 2004, 11:30

Självklart var Vredens krig armén den starkaste. Vanyar kanske är det ädlaste alvsläktet men jag tror inte dom är dom krigsdugligaste, det är nog noldor. Noldor som deltog i Vredens krig med det lilla man hade kvar.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 15 april 2004, 14:28

Dom Noldor som deltog i Vredens krig var dom under Finarfin, alltså bara alver från Valinor. Noldor-alverna i Midgård deltog inte.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 15 april 2004, 14:32

Calan skrev:Självklart var Vredens krig armén den starkaste. Vanyar kanske är det ädlaste alvsläktet men jag tror inte dom är dom krigsdugligaste, det är nog noldor. Noldor som deltog i Vredens krig med det lilla man hade kvar.
Nej, har sagt det förut och säger det igen, även om vanyar hade valars stöd i Vredens krig så kan de inte har varit mer krigsdugliga än nolder som hade allt att kämpa för i slagen under första åldern. Tycker fortfarande det är konstigt att Valinors här med vanyar så fullständigt kunde krossa Morgoths styrkor.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 15 april 2004, 17:57

Men om man ska jämföra motståndet som dom båda hade så tror jag OTSs armé mötte hårdare motstånd. Innan slaget hade Morgoth byggt upp en grym armé, han hade mer drakar och balroger! Noldor hade kanske sopat undan hälften när vanyar kom?

Dessutom tror jag att dom valar och maiar som hjälpte till gjorde en hel del. Jag tror inte vanyar klarat det ensam!

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 15 april 2004, 22:33

Jag tror faktis Morgoth hade större styrckor vi Vredens Krig jämfört med OTS
i silmarilion står det inte att inte ens den stora slätten framför Angband räckte till för morgoth stora styrkor.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 15 april 2004, 22:47

Låter rätt ologiskt iofs. I OTS så var det nära att noldor och edain segrade. Med det så tycker man att nästan hela Angband borde ha tömts och nästan utplånat. Sedan så dör väääldigt många i Gondolin senare också så egentligen borde det inte finnas så mycket orcher kvar i Angband. Fast orcherna kunde iofs föröka sig grymt snabbt, dom måste verkligen ha legat i för att täcka hela Anfauglith!

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 16 april 2004, 11:17

Calan skrev:Låter rätt ologiskt iofs. I OTS så var det nära att noldor och edain segrade. Med det så tycker man att nästan hela Angband borde ha tömts och nästan utplånat. Sedan så dör väääldigt många i Gondolin senare också så egentligen borde det inte finnas så mycket orcher kvar i Angband. Fast orcherna kunde iofs föröka sig grymt snabbt, dom måste verkligen ha legat i för att täcka hela Anfauglith!
Ja, fast de hade väl nästan 40 år på sig, dum fråga kanske men hur förökade de sig?

/A

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 16 april 2004, 11:48

Ja, fast de hade väl nästan 40 år på sig, dum fråga kanske men hur förökade de sig?
När en orchman och en orchkvinna älskar varandra kramas de väldigt länge... :)

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 16 april 2004, 11:54

Orchkvinnor...hemska tankar! Det kanske satt några hundra kvinnor nere i någon håla i Angband och de hade enbart den uppgift att föda små fula orchbarn?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 16 april 2004, 12:12

De kan inte varit så snygga, men och andra sidan kanske inte orch-männen hade så höga krav. Det måste ju funnits ett ansenligt högt tal orch-kvinnor också, kan ju inte bara varit pojkar som fötts.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 16 april 2004, 18:43

Frågan är väl om orchkvinnorna drog ut i krig precis som orchmännen? Eller så kanske det inte fanns så många kvinnor, som hos dvärgarna, och dessa få sällan visade sig. Danne, vet du något om saken?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 16 april 2004, 22:39

Nej, jag vet faktiskt inte, så här på rak arm. I Bilbo pratas det väl om orchbebisar, om jag inte minns fel.

Skriv svar