Lånta namn

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 27 juni 2003, 18:55

Gilithil skrev:Tom Bombadill är ju J. R. R. Tolkiens motsvarighet till George Lucas' Jar-Jar Binks - båda figurerna (och då antagligen även deras namn) är påhittade av författarens, respektive filmskaparens barn.
Kan du backa upp det påståendet med något citat? Som framgår av sidan jag just länkade till i den gamla Bombadill-tråden som jag grävde fram igen är namnet Bombadil härlett av orden i Middle English för "humming" och "hidden". Visste Tolkiens barn verkligen det?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 juni 2003, 09:21

Nej, Tom Bombadill (om vi nu ska ta den diskussionen här) är inte påhittad av barnen. Tom Bombadill var i själva verket en docka (med gula stövlar, etc) som Tolkien köpte till sina barn i Holland och som han sedan döpte. Däremot lade han in Bombadill i historien för att glädja sina barn, vilket ju inte riktigt är samma sak...

CeeFlood
Ny medlem

Inlägg av CeeFlood » 1 juli 2003, 19:50

Gilithil skrev:Tom Bombadill är ju J. R. R. Tolkiens motsvarighet till George Lucas' Jar-Jar Binks - båda figurerna (och då antagligen även deras namn) är påhittade av författarens, respektive filmskaparens barn.
OM det nu finns en koppling mellan de båda figurerna så undrar man i så fall vem som är mostvarighet till vem. Tom Bombadill dök nog upp i mediavärlden GANSKA långt innan Jar-Jar Binks. :)

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 1 juli 2003, 20:35

Plus att Jar-Jar är en jävla fjolla som pajjade en hel film tillskillnad från Tom som är en av Tolkiens mest fassinerande figurer.

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 2 juli 2003, 20:27

D. Andersson skrev:Västmarks röda bok är den boken som Bilbo och Frodo skrev om sina äventyr. Det är denna bok Tolkien hittat och gjort om till skönlitterära verk och gett ut på engelska som The Hobbit och The Lord of the Rings. Jag vet inte om även Silmarillion innefattas i detta.
Mig veterligen är även "Tolkningar av Alviskan av B.B" berättelsen boken "bilbo", som även innefattas i Västmarks röda bok.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 3 juli 2003, 09:44

Ressel skrev:Plus att Jar-Jar är en jävla fjolla som pajjade en hel film tillskillnad från Tom som är en av Tolkiens mest fassinerande figurer.
Tom Bombadill - kort tjock gubbe med gula stövlar som sjunger. Det går rätt lätt under min definition av en fjolla.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 3 juli 2003, 16:46

Nja vet inte om jag skulle kalla en kille som står helt oberörd av ringen för fjolla :wink:

Skriv svar