Klåvedal eller Riftedal?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.

Vad är bäst, Klåvedal eller Riftedal?

Klåvedal
3
8%
Riftedal
27
69%
Annat
9
23%

Antal röster: 39

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 12 november 2003, 08:47

B Hellqvist skrev:Man kan lasta Ohlmarks för mycket, men vid jämförelse med "Klåvedal" och "Riftedal", så är "Vattnadal" överlägset, även om det rör sig om en formell felöversättning. "Vattnadal" låter mer poetiskt, och liksom rinner i munnen likt "Rivendell". "Klåvedal" låter som ett bohusländskt område med bostadsrätter avsedda för rika norrmän, och "Riftedal" låter bara konstigt, med sitt bruk av det mycket udda "rift". För en gångs skull 1-0 till Ohlmarks...
:lol: :lol: :lol:

Helt rätt!

Vattnadal ska det va!!!!!!!! (Allvarlig nu! men jag är å andra sidan inte nån inbiten tolkienfantast - läste böckerna ett par gånger för LÄNGE sedan och tycker filmerna är bra ---- men inte så bra som de framställs! Men BRA! )

Mvh
Björn

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 12 november 2003, 10:00

Jag tror att om det blir för mycket "gammelsvenska" kommer det avskräcka flera yngre läsare. Jag tror att jag skulle ha lagt ner boken ganska snart om det hade varit mycket sånt när jag först läste LotR. Till exempel kändes "översättingen" orcher cool, mycket coolare än vättar skulle ha känts
Detta behöver dock inte vara negativt. Idag skulle jag nog inte bry mig mycket om namnen.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 12 november 2003, 10:30

Jag tror att om det blir för mycket "gammelsvenska" kommer det avskräcka flera yngre läsare.
Och? :D LotR är ju faktiskt egentligen ingen barnbok, även om Ohlmarks översättning ibland gör att det känns så. Tolkien lade ned stor möda på att hans namn skulle kännas genuint engelska ("gammelengelska" om du så vill) och en svensk översättning bör ju spegla detta, fast enligt svenska förhållanden naturligtvis.
Till exempel kändes "översättingen" orcher cool, mycket coolare än vättar skulle ha känts
Fast översättningen "vättar" av engelskans "orcs" har ju aldrig varit aktuell. Däremot översätts engelskans "goblins" (som ju är Tolkiens "gammelengelska" version av samma folkslag) till "vättar" (vilket ju också kan diskuteras i och för sig). Jag är helt på Erik Anderssons linje här: översätt engelskans "orcs" till "orker", vilket ju också var Tolkiens uttryckliga önskemål...
Vattnadal ska det va!!!!!!!!
Jag säger som D. Andersson... Efter att ha levt med Ohlmarks version i en massa herrans år var det ju nu meningen att vi skulle få en så korrekt översättning som möjligt, i stället för Ohlmarks sabla påhittande. De som gillar Vattnadal kan ju läsa Ohlmarks i fortsättningen också...

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 12 november 2003, 16:05

Måste bara säga att även jag gillar Kleva däld bäst. Låter i mina öron som en vacker och magisk plats.

Sen en annan sak. Jag hade helt klart för mig att orcher och goblins var 2 helt olika "raser", dock ganska lika till utseendet. Legolas säger ju faktiskt just " Goblins " när man upptäcker liken efter alla dvärgar vid Morias port. Dessutom så har vi den underbara scenen när brödraskapet jagas genom Moria och dessa kreatur klättar ned från pelarna lite överallt. Frågan blir ju då om det inte kan vara så att det faktiskt är 2 skilda "raser", för vid slaget vid Helm klyfta så såg i allafall inte jag någon som klättrade vertikalt upp längst muren. Något som orcherna säkert skulle gjort om de kunnat. Kanske är jag helt ute och cyklar nu. Så all kritik ang min lilla fundering uppskattas :)

Micke ( Lite så där lagom Tolkien fantast )

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 12 november 2003, 16:22

Peter Jackson har gjort ett misstag (tycker jag) där. Det finns (väl?) inget i böckerna som antyder att orcherna i Moria skulle varit någon särskild egen underart som kan klättra på väggar.. så det får helt och hållet stå för PJ. Nyöversättningen av böckerna skall väl inte grunda sig på filmerna, utan på böckernas originaltext.

Angående huvudämnet tycker jag också om Kleva däld. Riftedal låter hårt. Klåvedal bonnigt.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 12 november 2003, 21:28

Precis som Engan säger, distinktionen mellan "orcs" och "goblins" får stå för Peter Jackson (även om jag är ganska förtjust i idén).

I barnboken Bilbo använde Tolkien konsekvent "goblins" för denna typ av varelse, som en slags "översättning" av "orc", liksom han i samma bok använder "gnome" för "noldoralv", etc.

När Tolkien började skriva Lord of the Rings övergick han till "orcs" (som han föredrog rent lingvistiskt), men menade samma sak. Det är alltså egentligen ingen skillnad...

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 12 november 2003, 23:41

Danne skrev:Precis som Engan säger, distinktionen mellan "orcs" och "goblins" får stå för Peter Jackson (även om jag är ganska förtjust i idén).
Själv är jag inte alls förtjust i Moria-orcherna. Jag tycker de är löjliga och orealistiska med sitt väggklättrande. Dessutom har Moria bara varit ett orchernäste (Hmm, är det där extra 'er' ett typiskt ohlmarkskt språkbruk? :P) i 500 år. Lite kort tid för så kraftiga mutationer, kan man tycka...
Danne skrev:I barnboken Bilbo använde Tolkien konsekvent "goblins" för denna typ av varelse, som en slags "översättning" av "orc", liksom han i samma bok använder "gnome" för "noldoralv", etc.
Det finns inga "gnome" i min elektroniska version av The Hobbit. Tänker du kanske på den ursprungliga versionen, innan omredigeringen Tolkien gjorde för att boken bättre skulle passa ihop med LotR? (Gav inte Gollum bort ringen frivilligt som pris i gåtgissningstävlingen i första versionen? Har för mig att jag läste något om det alldeles nyligen...)

För att förvirra det hela lite extra så förekommer ju förresten ordet goblin även i LotR. T ex fem gånger i FotR, som jag räknade upp i en annan tråd härförleden...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 13 november 2003, 00:01

Den stegrande kamelen skrev:(Hmm, är det där extra 'er' ett typiskt ohlmarkskt språkbruk? :P)
Det kan man på sätt och vis säga. Det är en germanism, och Ohlmarks var ju något tyskpåverkad. Det är samma typ av -er som dyker upp när många t ex kallar Dominikanorden för Dominikanerorden och Franciskanorden för Franciskanerorden. De kortare varianterna är de som rekommenderas i svenska.

Annars håller jag med om att PJ:s Moria-orcher både löjliga och onödigt orealistiska.

Det är väl bäst att jag svarar på själva frågan också, när jag nu ändå skriver i den här tråden: Klåvedal tycker jag låter både obegripligt och löjeväckande. Riftedal är betydligt bättre, men jag är inte övertygad av det heller. Vattnadal ser jag inget skäl att behålla. Jag tycker faktiskt att frågan är värd en remissrunda till från grunden. Kanske landar vi på Riftedal ändå, men själv skulle jag som sagt gärna se ett begripligt (och mer evokativt än ovanstående, enligt min ringa mening) led i stil med ravin- i namnet.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 13 november 2003, 00:37

Lindir skrev:Det kan man på sätt och vis säga. Det är en germanism, och Ohlmarks var ju något tyskpåverkad. Det är samma typ av -er som dyker upp när många t ex kallar Dominikanorden för Dominikanerorden och Franciskanorden för Franciskanerorden. De kortare varianterna är de som rekommenderas i svenska.
Intressant, tack Lindir! Jag är i och för sig lite tyskpåverkad själv, plus att mitt språk delvis har formats av ideliga omläsningar av Ohlmarks översättning i unga och mottagliga år, men jag tycker faktiskt att det låter ganska bra. Helt ovanligt är det väl inte heller? Jag kommer på rak arm på en bok som heter Goterkällan och en tecknad serie som heter Alverfolket. (Hmm, verkar konsekvent handla om folkgrupper när den där formen används...)

Lindir skrev:Klåvedal tycker jag låter både obegripligt och löjeväckande. Riftedal är betydligt bättre, men jag är inte övertygad av det heller. Vattnadal ser jag inget skäl att behålla. Jag tycker faktiskt att frågan är värd en remissrunda till från grunden. Kanske landar vi på Riftedal ändå, men själv skulle jag som sagt gärna se ett begripligt (och mer evokativt än ovanstående, enligt min ringa mening) led i stil med ravin- i namnet.
Jag tycker nog att man bör sträva efter att få översättningen precis lika begriplig som originalet, inte mer. Där tycker jag att Riftedal ligger ganska rätt, det är ett ord som man nog kan gissa vad det betyder (delvis med hjälp av det mer kända rift i engelskan), men man är inte säker förrän man slagit upp det. Ungefär likadant inbillar jag mig att det är med Rivendell för en engelsk läsare (även om det förstås är väldigt svårt för någon som inte är infödd engelsman att uppskatta graden av begriplighet). Dock finns där den extra komplikationen att säkert en hel del engelsmän kopplar ihop ordet med river, precis som Ohlmarks gjorde.

Men OK, jag kan hålla med om att Riftedal inte är helt perfekt, även om det i mina ögon är det klart bästa alternativet så här långt. Det jag inte är helt nöjd med är det hårda 'ft'-ljudet i mitten som ger ordet en lite annan klang än på engelska. Så visst, vi kan gärna bolla lite fler alternativ, om någon kommer på några. (Fast jag undrar om det inte börjar bli för sent, det verkar som om Gustav på Tolkiens Arda lobbar stenhårt för Riftedal, medan Erik Andersson desperat slänger olika 'kl'-alternativ i hans väg för att bromsa honom lite... :P)

Ett (tror jag) nytt alternativ som jag just kom på: Rämnedal . Vad tycks? (Vet inte vad jag tycker själv än, får smaka lite på det först...)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 13 november 2003, 01:33

Den stegrande kamelen skrev:Ett (tror jag) nytt alternativ som jag just kom på: Rämnedal . Vad tycks? (Vet inte vad jag tycker själv än, får smaka lite på det först...)
Hm, inte helt dumt! Jo, spontant känns det som ett klart tänkvärt förslag. Jag ska suga litet på det i natt.

Rämna (fsv. reffna, rifna, m m) är för övrigt nära släkt med reva (rifa) - kanske kan man tänka sig Revedal, och i så fall kanske t o m med utfyllnads -n- till Revendal, så har vi både översatt det till svenska och ändå hamnat så nära originalets klang man kan komma (eller har någon föreslagit det redan?).

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 13 november 2003, 08:41

Jag har föreslagit det på andra forum åtminstone. Revendal... Jag har hela tiden... är det Elronds? "Welcome to Rivendell" från filmen i huvudet. Med det kraftigt betonade i:t. Det passar bättre till Riftedal än Revendal. Revendal känns för mjukt i jämförelse med Rivendell.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 13 november 2003, 10:36

men själv skulle jag som sagt gärna se ett begripligt (och mer evokativt än ovanstående, enligt min ringa mening) led i stil med ravin- i namnet.
Fast enligt Tolkien har ju inte den egentliga betydelsen av Rivendell så mycket med "ravin" att göra, även om det antagligen var en "ravin-dal". Fördelen med "rift" är ju att det på något sätt har en bredare innebörd än bara "ravin"; "rift" är ju baserat på "riva" som ju är samma ord som i engelska originaltermen.

Revedal gillar jag annars, tycker inte att utfyllnads-n:et behövs... Finns det inte ett Revetal någonstans i världen, förresten, tycker mig känna igen det.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 13 november 2003, 17:50

Nu har jag hittat några alternativ till i den bohuslänska namnfloran: Raven förekommer som namn på en dalgång i Bohuslän, vilket ger förslaget Ravendal. Dessutom förekommer i samma landskap en liten håla som heter Röven ("springa mellan två skinkliknande berg", som en bok här beskriver). Det är kanske bäst att inte använda just det alternativet, dock ...

Användarvisningsbild
Ioreth
Medlem

Inlägg av Ioreth » 13 november 2003, 18:40

hmmm ...
efter att ha läst om en annan tråd på Tolkiens Arda ...
varför inte Ravinedal då?
det LÅTER tjusigt i vart fall :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 november 2003, 19:16

Ioreth skrev:hmmm ...
efter att ha läst om en annan tråd på Tolkiens Arda ...
varför inte Ravinedal då?
det LÅTER tjusigt i vart fall :)
...fast det blir en tautologi, ungefär som "fantasysaga".

Skriv svar