Mordor efter Saurons fall?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

Mordor efter Saurons fall?

Inlägg av Fasans Lord » 20 oktober 2003, 15:33

Vad hände med landet Mordor i sig efter Saurons fall?

Upptäckte förresten igår, när jag kikade lite i Ringens Värld igen, att Ringen förstördes och Sauron föll på min storebrors födelsedag, den 25 Mars. Där ser man.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 20 oktober 2003, 17:16

Mordor rasade ju, men man vet väl inte exakt vad som hände med det eftersom de e slutet på Tolkiens berättelse. Alla fästningar rasade ju iaf ihop.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 20 oktober 2003, 21:16

det h'nde väl inte så mycket skulle jag gissa...allt var väl så förpestat ondsint att inget kunde växa där...och då är det väl inte så roligt att leva där heller...

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 20 oktober 2003, 21:46

Ithilien blev iallafall fager igen efter ringen krig. Man kan väl tänka sig att det började växa så sakterliga i Mordor efter Saurons fall.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 20 oktober 2003, 22:09

Jo, Aragorn byggde ju upp hela midgård när han väl kommit till tronen å Sauron var förintad. Vilken ledare altså. Jag tror nog Mordor tillsist kommer gröndska de med med tanke på Aragorn som kung.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 oktober 2003, 01:21

Efter Barad-Dûrs fall, drog Västs arméer in och förstörde fästingarna i norra Mordor. Senare så gav Aragorn områdena runt sjön Núrnen till de befriade slavarna i Mordor att bruka som sina. Man kan anta att ingen valde att leva i norra Mordor, och att södra delen blev normaliserat. Troligen var det uppodlat till viss del redan innan.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 oktober 2003, 12:04

Ja, Gorgoroths dal var ju full av aska från Orodruin, Eldberget, redan när Sauron krossats första gången av Sista Alliansen. Och berget stod ju kvar, så askan borde ju finnas kvar, och berget fortsätter spy ut rök och eld. Annars skulle väl området lämpa sig väldigt bra för jordbruk, med tanke på jordmånen runt vulkaner som Etna och Vesuvius...

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 22 oktober 2003, 00:43

Så det fanns alltså mänskliga och/eller alviska slavar i Mordor?
Trodde att alla Saurons slavar förvrängdes och gjordes till orcher.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 oktober 2003, 07:55

Det finns väl egentligen inga belägg för att Sauron själv skulle ha "tillverkat" några orcher; detta gjordes framför allt av Morgoth under tidigare tidsåldrar. Efter detta behövde väl orcher egentligen inte "tillverkas", det klarade de säkert bra själva.

Slavar fanns det som sagt, säkert framför allt människor (antagligen främst från Harad och öster, men kanske en del krigsfångar och dylikt).

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Skapa orcher

Inlägg av Ori » 22 oktober 2003, 08:00

Fasans Lord skrev:Trodde att alla Saurons slavar förvrängdes och gjordes till orcher.
Dels var det inte Sauron som "skapade" orcherna utan Melkor och dels så tror jag att det var ett långvarigt arbete som inkluderade "avel" över flera generationer. Vad jag vet så finns det inget exakt sagt om hur orcher kom till, bara några antydningar på några ställen. Någon som vet mer ?

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 22 oktober 2003, 09:04

jag tror inte att mordor "byggdes upp" igen under Aragorns tid. han sade ju att minas ithil var så förpestat av ondska att det inte skulle gå att bo där på mycket lång tid..och mordor var väl inte direkt mindre ondsint...

Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 22 oktober 2003, 15:46

Danne skrev:
Det finns väl egentligen inga belägg för att Sauron själv skulle ha "tillverkat" några orcher; detta gjordes framför allt av Morgoth under tidigare tidsåldrar. Efter detta behövde väl orcher egentligen inte "tillverkas", det klarade de säkert bra själva.

Slavar fanns det som sagt, säkert framför allt människor (antagligen främst från Harad och öster, men kanske en del krigsfångar och dylikt).
Hur förökade sig orcherna?
Har såvitt jag vet aldrig läst om några kvinnliga orcher... :roll:

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 oktober 2003, 16:23

De kvinnliga orcherna fungerade säkert bara som något slags avlingsredskap. Det talas i alla fall om vätte(=orch)bäbisar i Bilbo. Jag ska leta fram mer info om orchernas fortplanting... (om jag hittar något.)

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 25 oktober 2003, 13:36

Danne skrev:Det finns väl egentligen inga belägg för att Sauron själv skulle ha "tillverkat" några orcher; detta gjordes framför allt av Morgoth under tidigare tidsåldrar. Efter detta behövde väl orcher egentligen inte "tillverkas", det klarade de säkert bra själva.
Oj! Det där var snyggt framfört. Du funderar inte på att bli programledare för något sexualundervisningsprogram för dagisbarn? ;)

Personligen tror jag att Mordor lämnades ifred för ett antal hundra år medan grönskan från syd, öst och väst med tiden fick fäste även i Mordor. Hur lång tid det skulle ta har jag ingen lust att spekulera i, men området lär åtminstone sjunka tillbaka en bit, bara Mt Doom lugnar ner sig lite.

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 20 november 2003, 22:19

efter faller hur gick det med khand och harad?hamnen umbar då?

Skriv svar