Ryttare av Rohan
- Wolfblitzer
- Medlem
Ryttare av Rohan
I filmen nämns både "Rohirrim" och "Eorlingas"
Vad jag vet så är Rohirrim de vanliga ryttarna men vad är Eorlingas?
Re: Ryttare av Rohan
Rohirrim är inte bara ryttarna, det är folket.Wolfblitzer skrev:I filmen nämns både "Rohirrim" och "Eorlingas"
Eorlingas är vad rohirrim kallar sig själva, efter Théodens förfader Eorl.
- Wolfblitzer
- Medlem
aha, tack!Martinus skrev:Rohirrim är inte bara ryttarna, det är folket.Wolfblitzer skrev:I filmen nämns både "Rohirrim" och "Eorlingas"
Eorlingas är vad rohirrim kallar sig själva, efter Théodens förfader Eorl.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Djinghis Khan
- Medlem
- Wolfblitzer
- Medlem
Théoden använder aldrig ordet "rohirrim" i LotR, och det tycks ingen annan av Rohans folk göra heller. Det är hela tiden "Eorlingas" som gäller.Wolfblitzer skrev:Djinghis Khan skrev:Forth Eorlingas! som Théoden hojtar innan de rider till kavallerichock 8)
/DK M
Exakt men i tredje boken skriker han nåt om "Rohirrim" så jag blev tveksam vad som var vad
Det tycks alltså vara en faktamiss i andra filmen när Èomer på slutet ger "rohirrim" order om anfall.
Rohirrim är väl folket rohan eller ryttarna från rohan. Eorlingas är deras förfäder.Wolfblitzer skrev:I filmen nämns både "Rohirrim" och "Eorlingas"
LunQan
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Nej. Eorlingas är vad rohirrim kallar sig själva. Ordet rohirrim är sindarin, och det är vad alla andra, inkl. folket i Gondor, kallar dem.LunQan skrev:Rohirrim är väl folket rohan eller ryttarna från rohan. Eorlingas är deras förfäder.Wolfblitzer skrev:I filmen nämns både "Rohirrim" och "Eorlingas"
LunQan
Senast redigerad av 1 Martinus, redigerad totalt 10 gånger.
I filmen ja. Wolfblitzer trodde att han sa det i boken. Och det gör han inte. Såvitt jag har kunnat upptäcka använder ingen av Rohans folk ordet "rohirrim" i dialogen.Korsriddaren skrev:Han säger Rohirrim i KÅ faktiskt.När vårdkasarna tänds och Aragon rusar in i salen och börjar gorma, och så svarar Theoden:And Rohan shall answer. Muster the Rohirrim!
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: