Störst i strid?
Störst i strid?
Vem av alla alver, människor eller dvärgar tror ni skulle vara den starkaste, bästa och mäktigaste i strid? Vi snackar fysisk strid alltså! Skulle Gimli klara av att hugga huvudet av Eomer? Vem av Faramir och Boromir skulle vinna i en duell? Cirdan VS Elrond, hur skulle det sluta?
Själv tror jag Boromir eller Aragorn skulle vara störst, vad tror ni?
Sedan har jag en fråga, hur lägger man in en bild under sitt namn här till vänster?
Själv tror jag Boromir eller Aragorn skulle vara störst, vad tror ni?
Sedan har jag en fråga, hur lägger man in en bild under sitt namn här till vänster?
- Usquebaugh
- Medlem
Fëanor var ju "väldigast bland nolder" och hade en sorts inre brinnande låga, fick ju ge sig först i kamp med många balroger, men och andra sidan utmanade ju Fingolfin självaste Morgoth och gav honom sju sår. Svårt att säga.Calan skrev:Jag glömde en grej: Alla alver, människor eller dvärgar under tiden för ringens krig skall det vara. Ja Fëanor skulle nog vara grym men jag har för mig att jag läst att hans halvbroder Fingolfin skulle vara starkast av de tre bröderna. Iofs kan Fëanor vara skickligare i strid iaf...
Under ringens tid (i Midgård) verkar ju Aragorn ha varit väldigt kraftfull i strid, tror knappast någon hade kunnat besegra honom, kanske om Elladan och Elrohir hade hjälpts åt och Arwen fått honom att tappa koncentrationen:-)
Mäktigast i strid bland "dom vanliga folken" (alver, människor och dvärgar).
Första Åldern
Fëanor har jag aldrig riktigt gillat, han är så arrogant,dryg och självisk. Han påminner mig lite om de människor som orsakade syndafloden i Bibeln i hans arrogans. I ren fysisk strid tror jag mer på Fingolfin eller Fingon (fast mest på den förstnämnde av de två), och dels för hans envig mot Morgoth. Slås mot en gud kan inte vara annat än omöjligt för en icke-gudomlig varelse.
Andra Åldern
Det står mellan Elendil (slutet av AÅ) och Gil-Galad, Elendil lär ha varit mäktig i strid med Narsil vid sin sida, likså Gil-Galad med Aeglos. Med tanke kring Gil-Galads biologiska bakgrund och titel (högkonung av Noldor) så tror jag nog att Elendil till sist måste falla av dom två.
Tredje Åldern
En kandidat först ploppade upp i huvudet och fick mig att räkna med dvärgarna bland kandidaterna är Dáin. Dels ledde han dvärgarna till slut till seger när han dödade Azog vid Slaget om Azanulbizar. Han slogs åter mot orcherna vid Femhärar-slaget och tog upp kronan som Kung under Berget efter att Thorin II Ekensköld dött. En annan kandidat här är Boromir, som likt Gondors nästsista kung Eärnur II helt ägnade sig åt krigskonst. Det har redan diskuterades tidigare i en tråd om vem som skulle vinna mellan Aragorn och Boromir, men jag vill helst ha det till att Boromir vinner.
Fjärde Ålder
Smörblomma...
Första Åldern
Fëanor har jag aldrig riktigt gillat, han är så arrogant,dryg och självisk. Han påminner mig lite om de människor som orsakade syndafloden i Bibeln i hans arrogans. I ren fysisk strid tror jag mer på Fingolfin eller Fingon (fast mest på den förstnämnde av de två), och dels för hans envig mot Morgoth. Slås mot en gud kan inte vara annat än omöjligt för en icke-gudomlig varelse.
Andra Åldern
Det står mellan Elendil (slutet av AÅ) och Gil-Galad, Elendil lär ha varit mäktig i strid med Narsil vid sin sida, likså Gil-Galad med Aeglos. Med tanke kring Gil-Galads biologiska bakgrund och titel (högkonung av Noldor) så tror jag nog att Elendil till sist måste falla av dom två.
Tredje Åldern
En kandidat först ploppade upp i huvudet och fick mig att räkna med dvärgarna bland kandidaterna är Dáin. Dels ledde han dvärgarna till slut till seger när han dödade Azog vid Slaget om Azanulbizar. Han slogs åter mot orcherna vid Femhärar-slaget och tog upp kronan som Kung under Berget efter att Thorin II Ekensköld dött. En annan kandidat här är Boromir, som likt Gondors nästsista kung Eärnur II helt ägnade sig åt krigskonst. Det har redan diskuterades tidigare i en tråd om vem som skulle vinna mellan Aragorn och Boromir, men jag vill helst ha det till att Boromir vinner.
Fjärde Ålder
Smörblomma...
Jag har också tänkt på en dvärg. Galadriel nämner vid ett tillfälle att hon såg dvärgarna som de dugligaste i strid bland Saurons fiender. Av dvärgarna tror jag inte på Dain. Han är ca 250 år vid ringens krig, då tror jag hellre på Gimli. Aragorn säger att han är "stark och säker som ingen". Men å andra sidan lär Dori också vara en kandidat. Han är starkast av Torins följeslagare som alla är av Durins hus och borde vara de starkaste där...
I första åldern tror jag på Húrin. Han ska vara den mäktigaste av alla människor i strid. Dessutom tror jag människorna är bättre fysiskt än alverna.
Jag vill också få det till att Boromir skulle vara starkare än bättre i strid än Aragorn. Han är iaf helt klart grövre och starkare byggd. Iofs har Aragorn Númenors blod oblandat i sina ådror, alltså en liten bit av Húrins också...
I första åldern tror jag på Húrin. Han ska vara den mäktigaste av alla människor i strid. Dessutom tror jag människorna är bättre fysiskt än alverna.
Jag vill också få det till att Boromir skulle vara starkare än bättre i strid än Aragorn. Han är iaf helt klart grövre och starkare byggd. Iofs har Aragorn Númenors blod oblandat i sina ådror, alltså en liten bit av Húrins också...
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Ang. Andra åldern tror jag lite på Eärnur också. Han fick ju en utmaning av Sauron och begav sig till Mordors portar ensam på sin häst - och försvann ut ur historien. Tydligen var han mindre som en konung och mer som en väldigt envigskämpe. Gil-Galad och Elendil kanske är rappare och smidigare med sina vapen, men tror Eärnur hade mer styrka i alla fall.
Eärnur levde iofs under tredje åldern. Men visst kan han vara en kandidat i den åldern också, honom hade jag inte ens tänkt på...
Detta hör inte till ämnet men jag har tänkt på en liten sak: Hur kan Gil-Galad bli "noldors högste drott"? Hur kan någon av Fingolfin, Finarfin eller deras söner bli det? Borde inte den äldste inom ätten bli det? I sådana fall borde Maedhros bli det efter att Fëanor dött? Han är äldre än både Fingolfin och Finarfin. Sedan när han seglar till Valinor borde någon av Fëanors söners söner bli det, kanske Celebrimbor?
Detta hör inte till ämnet men jag har tänkt på en liten sak: Hur kan Gil-Galad bli "noldors högste drott"? Hur kan någon av Fingolfin, Finarfin eller deras söner bli det? Borde inte den äldste inom ätten bli det? I sådana fall borde Maedhros bli det efter att Fëanor dött? Han är äldre än både Fingolfin och Finarfin. Sedan när han seglar till Valinor borde någon av Fëanors söners söner bli det, kanske Celebrimbor?
- Usquebaugh
- Medlem
Vad har du för källa till att Maedhros skulle ha varit äldre än Fingolfin och Finarfin, nämns det någonstans i litteraturen? Vilka av de andra bröderna är i så fall också äldre än Fingolfin och Finarfin?Calan skrev:Eärnur levde iofs under tredje åldern. Men visst kan han vara en kandidat i den åldern också, honom hade jag inte ens tänkt på...
/A
Jag har ingen ren fakta men om du läser Silmarillion så får du den uppfattningen att det är så. I alla fall jag får för mig att berättelsen går i kronologisk ordning.
Jag kan citera från kapitlet "Om Fëanor och hur Melkor blev fri".
"Sju söner födde hon Fëanor, några av dem ärvde delvis hennes sinnelag, men inte alla.
Nu hände de sig att Finwë tog sig en andra hustru, Indis den fagra."
Jag antar att man menar att Nerdanel födde Fëanor sju söner. Sedan ungefär samtidigt hittade Finwë sin Indis. Alltså bör Fëanors söner vara äldre än Indis söner, eller hur?
Diskutera gärna huvudämnet också, det är det som är meningen med tråden...
Jag kan citera från kapitlet "Om Fëanor och hur Melkor blev fri".
"Sju söner födde hon Fëanor, några av dem ärvde delvis hennes sinnelag, men inte alla.
Nu hände de sig att Finwë tog sig en andra hustru, Indis den fagra."
Jag antar att man menar att Nerdanel födde Fëanor sju söner. Sedan ungefär samtidigt hittade Finwë sin Indis. Alltså bör Fëanors söner vara äldre än Indis söner, eller hur?
Diskutera gärna huvudämnet också, det är det som är meningen med tråden...
Nu kan det ju bli lite knepigt om man blandar in Bilbo i diskussionen så jag gör just detta.
Beorn måste trots allt räknas som en av de stora mänskliga kämparna. Thorin & Co försvagar förvisso Bolgs hans livvakt genom sitt utfall men det är trots allt Beorn som bryter både livvaktens sköldmur och Bolgs livsgnista. Förvisso är Beorn i björnhamn men jag har aldrig sett att han skulle räknas som något annat än mänsklig (bärsärk någon?).
Jag skulle vilja räkna Beorn som en av tredje ålderns största kämpar.
Av alverna vet jag inte vem som är mäktigast i tredje åldern men hos både Elrond och Círdan bor det en del mäktiga alver. Glorfindel i Imladris är nog inte så bortkommen i en fajt.
Av Dvärgarna vet jag inte då de inte omnämns i någon större utsträckning med Daìn Ironfoot och Thorin Oakenshield och Gimli är väl några kandidater.
Jag har medvetet hållit mig till den tredje åldern.
/Martin
Beorn måste trots allt räknas som en av de stora mänskliga kämparna. Thorin & Co försvagar förvisso Bolgs hans livvakt genom sitt utfall men det är trots allt Beorn som bryter både livvaktens sköldmur och Bolgs livsgnista. Förvisso är Beorn i björnhamn men jag har aldrig sett att han skulle räknas som något annat än mänsklig (bärsärk någon?).
Jag skulle vilja räkna Beorn som en av tredje ålderns största kämpar.
Av alverna vet jag inte vem som är mäktigast i tredje åldern men hos både Elrond och Círdan bor det en del mäktiga alver. Glorfindel i Imladris är nog inte så bortkommen i en fajt.
Av Dvärgarna vet jag inte då de inte omnämns i någon större utsträckning med Daìn Ironfoot och Thorin Oakenshield och Gimli är väl några kandidater.
Jag har medvetet hållit mig till den tredje åldern.
/Martin