palantirerna

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

palantirerna

Inlägg av gjabben » 24 juni 2003, 19:49

jag undrar om det e någon här som vet var alla palantirer har tagit vägen. En är ju såklart i sarumans torn ortanc och en hos mörkrets herre Sauron. En är hos denethor men var har de andra tagit vägen? någon som vet?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 24 juni 2003, 20:14

Den Palantir som fanns i Weathertop tror jag försvann/gick sönder/föll i Saurons händer.

Hur många förväntades det finnas?

Minas Morgul (Ithil) -palantiren är garanterat i Saurons händer och vart den som fanns i Osgiliath tog vägen vet jag inte heller.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 24 juni 2003, 20:19

alltså, en hade Sauron, en hade denethor, en hade saruman, en som var i osgilliath försvann.. kommer en bit på väg iaf :)

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 24 juni 2003, 20:19

det finns väl sju tror jag

Användarvisningsbild
oromë
Medlem

Inlägg av oromë » 24 juni 2003, 22:34

Osgiliath - sänkt i anduin
Minas Tirith
Minas Morgul - Sauron
Orthanc
Amon Sûl - sänkt i havet
Annuminas -sänkt i havet
Emyn Beraid (Elendilstenen) - finns kvar även den

tror det var så här... rätta mig om jag har fel...

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 24 juni 2003, 22:37

oromë skrev:Osgiliath - sänkt i anduin
Minas Tirith
Minas Morgul - Sauron
Orthanc
Amon Sûl - sänkt i havet
Annuminas -sänkt i havet
Emyn Beraid (Elendilstenen) - finns kvar även den

tror det var så här... rätta mig om jag har fel...

Amon Sûl är väl inte sänkt i havet, det är väl det vakttornet som ligger på väderklint.

Användarvisningsbild
oromë
Medlem

Inlägg av oromë » 24 juni 2003, 22:42

jovisst det stämmer, men nu tänkte jag mer på stenen som fanns i amon sûl... tror den hamnade i havet tillsammans med annuminas-stenen i nåt skeppsbrott... kan inte riktigt kolla upp det men jag har för mig det iaf...

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 24 juni 2003, 23:55

J. R. R. Tolkien skrev:'What did the Men of old use them for?' asked Pippin, delighted and astonished at getting answers to so many questions, and wondering how long it would last.
'To see far off, and to converse in thought with one another,' said Gandalf. 'In that way they long guarded and united the realm of Gondor. They set up Stones at Minas Anor, and at Minas Ithil, and at Orthanc in the ring of Isengard. The chief and master of these was under the Dome of Stars at Osgiliath before its ruin. The three others were far away in the North. In the house of Elrond it is told that they were at Annúminas, and Amon Sûl, and Elendil's Stone was on the Tower Hills that look towards Mithlond in the Gulf of Lune where the grey ships lie.
'Each palantír replied to each, but all those in Gondor were ever open to the view of Osgiliath. Now it appears that, as the rock of Orthanc has withstood the storms of time, so there the palantír of that tower has remained. But alone it could do nothing but see small images of things far off and days remote. Very useful, no doubt, that was to Saruman; yet it seems that he was not content. Further and further abroad he gazed, until he cast his gaze upon Barad-dûr. Then he was caught!
'Who knows where the lost Stones of Arnor and Gondor now lie buried, or drowned deep? But one at least Sauron must have obtained and mastered to his purposes. I guess that it was the Ithil-stone, for he took Minas Ithil long ago and turned it into an evil place: Minas Morgul, it has become.
- The Two Towers, Book III, Ch 11

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 25 juni 2003, 02:54

Annúminas och Amon Sûls palantírer sjönk i havet när Mithlonds skepp sjönk tillsammans med Arvedui (han var väl med?).

Minas Ithil: Stannade eller togs till Barad-dûr.
Osgiliath: försvann ner i Andúin.
Orthanc: Stannade.
Minas Anor: Stannade.
Amon Sûl: Sjönk i havet.
Annúminas: Sjönk i havet.
Emyn Beraids torn: Stannade hos Círdan tills Gandalf/Elrond/Frodo/Galadriel tog den med sig till Valinor.

Källa: Return of The King - Appendix A.

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 27 juni 2003, 17:28

jag har läst att det var två stenar i väderklint som fördes ut på havet och båten gick under

Användarvisningsbild
oromë
Medlem

Inlägg av oromë » 27 juni 2003, 18:15

nej, det fanns bara en sten i Amon Sûl... däremot tror jag att när Amon Sûl förstördes förde man den stenen tillsammans med den från annuminas till Fornost... både gick sedan under vid tidigare nämnda skeppsbrott.... detta är dock bara som jag har för mig.... kan nån kolla upp?

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 27 juni 2003, 18:21

okej jag tror det är som du säger

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 27 juni 2003, 21:19

Oromë, sjönk gjorde den iallafall, så jag finner det rimligt.

Skriv svar