Elijah Wood som Frodo
Elijah Wood som Frodo
När jag läste boken uppfatta jag Frodo som en pojke med många ärr efter att ha klättrat i träd mm, altså lite grövre hud och utseende än Elijahs pojkaktiga utseende. Frodo är trots allt inte en liten pojke i böckerna.
Må gott /Ponne
Må gott /Ponne
Jag har aldrig uppfattat Frodo som någon ärrad veteran, men (och detta trots Ringens åldersbevarande egenskaper) dock skulle han i mitt tycke har varit något äldre (och en aning rundare). Han var ju dessutom den äldste av hobbitarna, medan Wood är den yngste av skådisarna som spelar dem.
Däremot tycker jag Wood mycket bra fångar det "alviska" hos Frodo, och den egenskap som Gandalf beskriver som "He may become like a glass filled with a clear light for eyes to see that can".
Däremot tycker jag Wood mycket bra fångar det "alviska" hos Frodo, och den egenskap som Gandalf beskriver som "He may become like a glass filled with a clear light for eyes to see that can".
Respons
Ja med "ärrad" menar jag lite rundare, grövre.. det finns ett ord jag letar efter men jag kommer inte på det.
Jag ser att du använder ordet hobbitar istället hober. Är detta en trots mot Ohlmarks översättning?
På tal om det. Vad tycks om att döpa om Frodo Bagger till Frodo Secker. Det ska dom göra i den nya översättningen.
Må gott!
Jag ser att du använder ordet hobbitar istället hober. Är detta en trots mot Ohlmarks översättning?
På tal om det. Vad tycks om att döpa om Frodo Bagger till Frodo Secker. Det ska dom göra i den nya översättningen.
Må gott!
Njaej, inte direkt trots, även om jag starkt ogillar Ohlmarks översättning (Skalmanveteraner vet ju att jag sysslade med en egen översättning...Jag ser att du använder ordet hobbitar istället hober. Är detta en trots mot Ohlmarks översättning?
Jo, jag har läst det, och så heter han ju sen gammalt i Danmark. SJälv är jag väl en gnutta skeptiskt, framför allt eftersom allitterationen i Bilbo Bagger försvinner, men vi får väl se hur översättningen blir i sin helhet...På tal om det. Vad tycks om att döpa om Frodo Bagger till Frodo Secker. Det ska dom göra i den nya översättningen.
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Om jag inte minns helt galet fyller Frodo år samma dag som Bilbo, och när Bilbo firar sin födelsedag i fylke ett tag innan hoberna drar ut från fylke fyller han väl 33? Det är då när "de kommer i ålder" som frodo uttrycker det. Man kanske kan säga att Frodo blir myndig, och eftersom han ärver Baggershus verkar det logiskt. Kommer dock inte ihåg ifall det var 33 eller 32 år.
Med råge
Jodå, kalaset i början av SoR är när Bilbo firar sin elftiette fölsedag och Frodo sin 33:de. Dessutom lever Bilbo många år till eftersom det är på sin 50:de fölsedag som Frodo ger sig iväg !gjabben skrev:undrar därimot om bilbo verkligen fyller 111 år i boken?
Jag blev väldigt nöjd när jag hörde att PJ hade besatt rollen som Frodo med Elijah Wood. Jag har alltid tyckt att han sett ut som en hobitt ända sedan han var liten.
Och eftersom PJ förklarat att i filmen är det bara några månader eller nåt år mellan det att han får ringen och han ger sig av så faller ju åldrandet bort.
Och eftersom PJ förklarat att i filmen är det bara några månader eller nåt år mellan det att han får ringen och han ger sig av så faller ju åldrandet bort.