Förekom strategisk bombning under ww1?
Förekom strategisk bombning under ww1?
Isf, i vilken omfattning och med vilka resultat? F.ö. hur stor var flygvapnets betydelse under ww1? Kunde det avgöra ett slag om ena sidan hade luftherravälde som i ww2 eller var det bara kortsiktiga fördelar. Hangarfartyg eller flyg som startade/landade från fartyg, fanns det?
Ja, strategiska bombningar förekom under första världskriget. De första strategiska bombräderna utfördes av tyska Zeppelinare, som släppte bomber över hamnar på Englands östkust januari 1915. Zeppelinräderna fortsatte tills 1917 då Tyska Gotha-bombare med lång räckvidd började anfalla Storbrittanien från flygbaser i Belgien. De kunde lasta en 500 kg bomb. Sammanlagt beräknas de ha dödat ungefär 2000 människor varav c:a 6-700 hade något som helst samband med den brittiska krigsmaskinen. Man anföll främst hamnar i södra och östra England men även London bombades vid några tillfällen.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Anton Severin
- Medlem
Bombningar mot armépositioner och truppställningar är per definition inte strategiska, så jag vet inte riktigt om jag förstår din första fråga. Men ja, det förekom bombningar mot truppställningar.diskutera skrev:Förekom det även strategiska bombningar mot armépositioner och truppställningar etc? Typ städer som Verdun? Fans det nån slags föregångare till störtbombaren under ww1?
Störtbombare under första världskriget har jag aldrig hört talas om, men flygplanen var i sin barndom och jag har svårt att tro att de klarade av hastigheten och G-krafterna som störbombning medför.
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Här är en mycket bra sida om bombflyget under kriget (och första världskriget i allmänhet): http://www.firstworldwar.com/airwar/bombers_intro.htm
Strategiskt bombardemang, kanske? Jag förstår att du menar att principen är densamma, men strategisk bombning måste väl per definition innefatta bomber släppta från flygtyg*?Kan man kalla bombardemanget med "Tjocka Bertha" mot Paris som strategisk bombning?
*) Flygtyg= flygplan, zeppelinare, fåglar, saker som flyger helt enkelt. Jag har hjärnsläpp och kan inte komma på vad det samlingsnamnet för bemannade flygande föremål är.
Mvh Andreas
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Luftfarkost?Andreas K skrev:Strategiskt bombardemang, kanske? Jag förstår att du menar att principen är densamma, men strategisk bombning måste väl per definition innefatta bomber släppta från flygtyg*?Kan man kalla bombardemanget med "Tjocka Bertha" mot Paris som strategisk bombning?
*) Flygtyg= flygplan, zeppelinare, fåglar, saker som flyger helt enkelt. Jag har hjärnsläpp och kan inte komma på vad det samlingsnamnet för bemannade flygande föremål är.![]()
Mvh Andreas