Järnvägsstationer
- Anders Nyman
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jaså, har du också varit där.Anders Nyman skrev:Smedby låter bekant, undra om jag har åkt förbi där för några år sedan..
Liten förklaring;
F d järnvägsstationer kan vara varsomhelst efter slopande av detta, Gamla Uppsala stationshus är bara ett monument från forna tider. Norra station i Uppsala är numera huvudkvarter för IF Vindhemspojkarna.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Numera kan man dra följande slutsatser.
***Många stationshus har blivit privatbostäder.
Det går att titta på dessa, men då måste man eventuellt fråga om lov först. När jag tittade på Ekolsund stationshus i september i fjol så var det ett numera ett bostadshus, men det såg ganska så skralt därinne. För tio år sedan drygt tog man bort "böjden" förbi Ekolsundsviken och ersatte det med en lång o hög bro. Flera av de gamla stationshusen som har blivit privatbostäder har fortfarande sin lokaliseringsskylt kvar på väggen, somliga har även klockuret kvar.
***Vissa äldre stationshus har blivit ombyggda till resecentrum.
Jag är osäker på om resecentrum i bl a Vimmerby är det gamla stationshuset, det ser iallafall modernt ut för jag åkte förbi orten för drygt tio år sedan.
***Vissa stationshus har blivit rivna.
Orrskog utanför Tierp i Norduppland är ett sådant exempel, antar jag.
Stefan
***Många stationshus har blivit privatbostäder.
Det går att titta på dessa, men då måste man eventuellt fråga om lov först. När jag tittade på Ekolsund stationshus i september i fjol så var det ett numera ett bostadshus, men det såg ganska så skralt därinne. För tio år sedan drygt tog man bort "böjden" förbi Ekolsundsviken och ersatte det med en lång o hög bro. Flera av de gamla stationshusen som har blivit privatbostäder har fortfarande sin lokaliseringsskylt kvar på väggen, somliga har även klockuret kvar.
***Vissa äldre stationshus har blivit ombyggda till resecentrum.
Jag är osäker på om resecentrum i bl a Vimmerby är det gamla stationshuset, det ser iallafall modernt ut för jag åkte förbi orten för drygt tio år sedan.
***Vissa stationshus har blivit rivna.
Stefan
- Fredrik Andersson
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det måste nästan vara en station som låg längs med nerlagd linje, va....Han kan knappast inte köpa en station som tågen stannar och går, eller!!!Sgt 83 Pluton skrev:Har en jobbarkompis som är helt såld på det här med stationer, tidtabeller och liknande. Han har till och med köpt en egen station (!) i Dalarna som han håller på att renovera. Jag ska tipsa honom om den här tråden så får vi väl se om han nappar.
Skulle vara intressant att veta vilken station det är.
Det finns en hemsida med förteckning över samtliga stationer i Sverige, både nutida och det som fanns en gång i tiden.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Fredrik Andersson
- Medlem
- Anders Nyman
- Medlem
I en by som heter Garsås, som ligger efter Riksväg 70 som går igenom Dalarna och norröver, en bit söder om Mora. Så har de flyttat en nerlagd Järnvägsstation till byn, å den syns ifrån vägen.. Nu var det ett tag sedan jag åkte den vägen, men jag har för mej att de har den gamla stationen som ett fik..
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Anders Nyman
- Medlem
Det gammla stationshuset här i Centrala Borlänge, är tyvärr rivet. Men jag har sett det på bild och det var en väldigt vacker byggnad.. Jag förstår inte varför, när det ska byggas nytt, varför vissa äldre vackra hus, som Borlänge gammla stationshus ska rivas,, för det är väl bättre att bevara det för eftervärlden. Men det är väl så lite varstans att det ska tyvärr rivas äldre vackra byggnader och ersättas med nya opersonliga byggnader..
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Laholms gamla stationshus.
http://www.laholmshem.se/extra/pod/?id= ... ow&navid=5
En annan form av användning, var där 1994.
Fyra spår tror jag att samhället hade då.
Stefan
http://www.laholmshem.se/extra/pod/?id= ... ow&navid=5
En annan form av användning, var där 1994.
Fyra spår tror jag att samhället hade då.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Gamla Uppsala stationshus är väl inte bara "ett monument från forna tider", utan fungerar också som bostad såvitt jag vet.Stefan Lundgren skrev: Liten förklaring; F d järnvägsstationer kan vara varsomhelst efter slopande av detta, Gamla Uppsala stationshus är bara ett monument från forna tider. Norra station i Uppsala är numera huvudkvarter för IF Vindhemspojkarna.
Nja, det beror på vilket man menar. Det har nämligen funnits flera stationshus där. Det fanns, som jag förstått det, till och med två stationer parallellt i Orrskog under en period. Den ena (mera kortvariga stationen) finns kvar, medan den stationsbyggad som användes under så där hundra år fram till 1970-talet(?) är riven.Stefan Lundgren skrev: ***Vissa stationshus har blivit rivna.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Anders Nyman
- Medlem
En intressant länk som har med järnvägar att göra är http://www.banverket.se/sv/Sveriges-jarnvagsmuseum.aspx å även http://www.jvmv.se är en annan intressant länk