Kan man annat än hålla med? Visst hör man dem stup i kvarten, folk som verkar tro att de stod på en bolagsstämma? Utöver de nämnda begreppen finns ju "varumärke", "marknaden" (inte lika missbrukat idag som för några år sedan), oräkneliga liknelser vid börskurser etc. Det där med att förändringen skett under de senaste femton åren är jag osäker på, men det kan mycket väl stämma.Medan språkliga renlighetsivrare varit upptagna med att förfasa sig över engelskans ohejdbara intåg eller ungdomars förflackade samtalsteknik, har ett annat språk målmedvetet ätit sig in i vår vardag. Alla måste numera kunna det. Alla som vill göra sin röst hörd måste använda det (...)
Jag talar om ekonomiskan, det idiom som frambär ekonomismen, vår tids ledande ideologi.
(...)
Sedan femton år kläds allt i pengadräkt, all debatt först på ekonomiska, även merparten av vårddebatten som, om någon, borde föras med andra förtecken. Ekonomiskan döljer och förenklar. Den får känslomässiga argument att framstå som irrelevanta. Synergi, leverera, logistik, bonus - hur pratade vi egentligen förut?
(...)
Kultursektorn har varit en sista skans, där ekonomiska i det längsta inte släppts in. Men sedan den tagits till hjälp för att visa att kultur är lönsamt, ringlar termerna in som en giftorm även i varje lokal kulturdebatt. Konst, teater, musik, bibliotek är inte bara något som förgyller tillvaron - det är lönsamt också. I en värld där alla talar ekonomiska är det till syvende och sist det enda som räknas.
Ekonomiskan
Ekonomiskan
Sven-Gunnar Johansson brukar leverera kloka krönikor på sista sidan i tidningen Dagens Samhälle, men i senaste numret har han ett så enastående förståndigt inlägg att jag bara måste dela med mig av det.