Slaviska ord i svenskan..

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 20 januari 2006, 05:49

Karl H. skrev: Förresten så är ju ordet slav, "träl" ett slaviskt låneord.
Njääe. Slav(träl) kommer väl från tyskan och från bruket att i medeltiden ha slaviska hedna
slavar i det tyskromerska riket. Därför blev ordet slav synonymt med träl. Väl?

Användarvisningsbild
egilo
Medlem

Inlägg av egilo » 20 januari 2006, 05:58

Giancarlo skrev:Njääe. Slav(träl) kommer väl från tyskan .
...dit det kommit från medeltida latin, CITAT: scla´vus slav; egentl. "person av slavisk folkstam". SLUT CITAT. Hur det kommit till latinet kanske vi har svårt att utreda?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 20 januari 2006, 09:47

SAOB skriver:
ETYMOLOGI: [liksom d. slave (i ä. d. äv. sklave, esclave m. m.) o. nor. slave av t. sklave (i ä. t. äv. slaf, slafe, schlav, schlave m. m., av mht. slave, schklafe), resp. av fr. esclave (ffr. esclave); jfr mlt. slave (lt. slav, slave), mnl. slave (holl. slaaf), eng. slave (i ä. eng. äv. sclave m. m., av ffr. esclave, se ovan), it. schiavo, sp. esclavo; av mlat. scla- vus (se SLAV sbst.1,); slaver togs under forntiden ofta ss. (krigs)fångar vid gränserna mot slavernas områden o. an vändes ss. slavar av greker, romare o. germaner.
Inte utan att man undrar var grekerna hittade slaver att ha som trälar - slaverna var väl knappt uppfunna på den tiden? Jag trodde i min enfald att begreppet uppstod på den romerska tiden. Eller så menar det kanske greker i östromersk bemärkelse?

/ Probstner

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 20 januari 2006, 11:37

Probstner skrev:SAOB skriver:
ETYMOLOGI: [liksom d. slave (i ä. d. äv. sklave, esclave m. m.) o. nor. slave av t. sklave (i ä. t. äv. slaf, slafe, schlav, schlave m. m., av mht. slave, schklafe), resp. av fr. esclave (ffr. esclave); jfr mlt. slave (lt. slav, slave), mnl. slave (holl. slaaf), eng. slave (i ä. eng. äv. sclave m. m., av ffr. esclave, se ovan), it. schiavo, sp. esclavo; av mlat. scla- vus (se SLAV sbst.1,); slaver togs under forntiden ofta ss. (krigs)fångar vid gränserna mot slavernas områden o. an vändes ss. slavar av greker, romare o. germaner.
Inte utan att man undrar var grekerna hittade slaver att ha som trälar - slaverna var väl knappt uppfunna på den tiden? Jag trodde i min enfald att begreppet uppstod på den romerska tiden. Eller så menar det kanske greker i östromersk bemärkelse?

/ Probstner
Antagligen östromare..
Det är nog ett begrepp som har ursprung i senast tidig medeltid.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 22 januari 2006, 09:23

Slips (kroatiska) och dollar (tjeckiska? slovakiska?) skulle jag tippa kommit in från slaver. Hur ligger det till?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 23 januari 2006, 01:00

sibiriska tigern skrev:Slips (kroatiska) och dollar (tjeckiska? slovakiska?) skulle jag tippa kommit in från slaver. Hur ligger det till?
Slips är ett germanskt ord. SAOB skriver:
ETYMOLOGI: [jfr dan. o. nor. slips; av t. schlips, rockskört, slips, av lt. slips, biform till lt. slippe, snibb på skjorta o. d., av mlt. slippe, snibb, motsv. mnl. slippe (nl. slip), snibb, eng. slip, remsa, i ä. eng. äv.: snibb (möjl. lån från mlt. l. mnl.), sannol. samhörigt med mlt. slippen (i uttr. slippen unde välen, skära loss o. dra av en hud), mnl. slippen (nl. slippen), klyva, sannol. besläktat med feng. sl-fan (i ssgn tö_-sl-fan, klyva; se SLEV sbst.1,); pluralformen slips sannol. beroende på den felaktiga uppfattningen att ordet eg. vore lånat från en pl. av eng. slip (se ovan)\
Dollar kommer från tyskan, enär myntslaget är uppkallat efter 1500-talets centraleuropeiska Klondyke S:t Joachimsthal (=Joachimsthaler, Taler, daler etc) i Erzgebirge. Orten ligger visserligen i Böhmen men heter Jáchymov på Tjeckiska. Tjeckerna kallade myntslaget för tolar, vilket onekligen påminner om dollar. Men jag tror att ordet tolar i grova drag motsvarar det sydtyska uttalet för Taler.

/ Probstner

Skriv svar