Peter

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
diskutera
Medlem

Peter

Inlägg av diskutera » 13 mars 2006, 19:54

Detta låter kanske sjukt (ja, jag förstår ifall tråden kan tolkas som "oseriös" men så är inte fallet) men jag har varit med om att "Peter" används som nedsättande term för människor. I stället för att t.ex. du är så "jävla efterbliven", säger folk "fan vad du är Peter" eller namnger folk man ogillar "Peter".

Har ni också varit med om detta fenomen? Jag vet att det låter sjukt men det är helt seriöst.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 mars 2006, 20:07

Lars-Gunnar Andersson fick utan ansträngning ihop ett antal hundra synonymer till "dum i huvet", vet inte om denna fanns med. Vad var det för belägg sa du?

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem

Inlägg av Aphid » 13 mars 2006, 20:23

Kan ju vara nån väldigt lokal grej.

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 21 mars 2006, 10:19

Tja, under en tid på högstadiet började vi av någon konstig anledning som jag inte minns nu, att säga "jävla Nisse" till folk som gjorde/sa/var annorlunda på något sätt (som vi då tyckte) oftast i en någorlunda positiv betydelse.. Den enda Nisse som jag kände till var en förhållandevis väldigt normal individ, så att man förknippade namnet med udda människor behöver ju inte vara fallet. Det var helt enkelt ett uttryck vi använde för att vi tyckte det lät roligt :P

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 21 mars 2006, 10:49

Nisse känns inte alls konstigt att använda i olika sammanhang vilket däremot Peter gör. "Vad var det där för nisse?" säger åtminstone jag då och då (som synonym till snubbe eller gök, ungefär).

/ Probstner

Skriv svar