Soldatnamn

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
lioness
Tidigare medlem

Soldatnamn

Inlägg av lioness » 18 mars 2005, 21:42

Om soldaten förr i tiden hette Jan i förnamn och t ex fick soldatnamnet Modig - hette då hans döttrar och söner Jansson eller Modig?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Re: Soldatnamn

Inlägg av Lindir » 18 mars 2005, 23:36

lioness skrev:Om soldaten förr i tiden hette Jan i förnamn och t ex fick soldatnamnet Modig - hette då hans döttrar och söner Jansson eller Modig?
Jansson/Jansdotter.

Soldatnamnen ärvdes normalt inte, och det finns gott om fall där far och son i flera generationer var soldater men hade olika soldatnamn. Det finns också många fall där sonen blev soldat på samma ställe som sin far och fick samma soldatnamn. Å andra sidan finns det också åtskilliga fall där efterträdaren som soldat inte alls var släkt, men fick samma soldatnamn ändå, eftersom det följde med soldattorpet snarare än släktskapet. För att ytterligare förvirra (för släktforskarna) är det inte heller ovanligt att en och samma soldat bytte soldatnamn under sin levnad - jag har t ex en soldatförfader i Dalsland som i tur och ordning bar inte mindre än tre olika "efternamn" (soldatnamn), och andra soldatförfäder i Bohuslän där tre generationer efter varandra bytte "efternamn" (soldatnamn).

När det så småningom började bli vanligt med ärftliga efternamn även bland "vanligt folk" var det dock många just soldatnamn som började ärvas.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 mars 2005, 15:31

Jag tror att man kan söka på Sofibiblioteket i Uppsala om soldatnamn.

http://www.sofi.se

Eller

Gå in på http://www.genealogi.se

Stefan

lioness
Tidigare medlem

Inlägg av lioness » 20 mars 2005, 12:53

Tack för svaret Stefan! Ska kika på länkarna.

Har b la hittat en släkting som var ryttare, fick ett ryttarnamn och bodde i ett dragontorp. En av hans söner blev soldat, bodde på annan ort men hade samma namn som sin far. Döttrarna bar ryttar/soldatnamnet tills de var ca 20 år då de därefter kallade sig ett -sonnamn efter fadern.

lioness
Tidigare medlem

Stefan!

Inlägg av lioness » 20 mars 2005, 13:01

Vet du när det blev vanligt att man började att ärva soldatnamn?
Min ryttarsläkting föddes 1790.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Stefan!

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 mars 2005, 18:36

lioness skrev:Vet du när det blev vanligt att man började att ärva soldatnamn?
Min ryttarsläkting föddes 1790.
Jag tror allt eftersom de fick sina soldatnamn så ärvde även de nästföljande generationerna namnen, men det var ju på 1800-talet som det började ta fart. Nånstans på länksidan på http://www.genealogi.se, jag tror länken ligger på antingen Västergötland eller Dalsland så har någon gjort en uppsats som har publiceras på nätet om Järbo socken.

Stefan

lioness
Tidigare medlem

Inlägg av lioness » 20 mars 2005, 20:48

Tack Stefan :)

Jag glömde skriva tack till dig, Lindir! Läste så snabbt att jag inte såg att du också hade svarat
Förlåt :oops:

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 20 mars 2005, 23:33

Är inte de flesta "natur-kombinations-efternamn" soldatnamn från början också? Namn som Lindkvist, Bergström, Hasselgren etc etc

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 mars 2005, 14:42

Belisarius skrev:Är inte de flesta "natur-kombinations-efternamn" soldatnamn från början också? Namn som Lindkvist, Bergström, Hasselgren etc etc
Det var mera namn som kom från naturen som bl a bönderna tog.
Typiska namn för soldater är Hurtig, Snabb och Modig.

Stefan

lioness
Tidigare medlem

Inlägg av lioness » 21 mars 2005, 21:39

Var det någon skillnad på de namn man gav ryttare och soldater?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 mars 2005, 16:40

lioness skrev:Var det någon skillnad på de namn man gav ryttare och soldater?
Jag tycker att ryttare kännetecknar de militära krafter som var under medeltiden, på 1800-talet när det var aktuellt med soldatnamn så kanske man kan kalla det för kavaljeriregemente, men kavaljeristerna hade väl samma namn som soldaterna antar jag. Det finns militära namn på anlöparforumet på Sveriges släktforskarförbund.

Stefan

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 30 mars 2005, 15:17

Om jag inte är felunderrättad hörde namnet till numret i kompaniet. Nr 15 hette alltid Stolt, oberoende av vad han hette när han tog värvning. Soldatnamnen skulle vara korta, Svärd, Sköld, Spjut o s v. Enstaviga namn har nästan alltid uppstått som soldatnamn.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 30 mars 2005, 15:30

Stefan Lundgren skrev:
Belisarius skrev:Är inte de flesta "natur-kombinations-efternamn" soldatnamn från början också? Namn som Lindkvist, Bergström, Hasselgren etc etc
Det var mera namn som kom från naturen som bl a bönderna tog.
Typiska namn för soldater är Hurtig, Snabb och Modig.

Stefan
Jo, men varför skulle bönderna behöva ta nya namn?

Ahaaa.... :wink:

Användarvisningsbild
johane
Medlem

Inlägg av johane » 30 mars 2005, 18:02

vid vilken tidpunkt var man tvunen att ha ett riktigt efternamn? altså.. rent lagligt.. för det måste man väll ändå ha nu?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 30 mars 2005, 19:56

johane skrev:vid vilken tidpunkt var man tvunen att ha ett riktigt efternamn? altså.. rent lagligt.. för det måste man väll ändå ha nu?
Det blev tydligen lag på att man måste ha ett efternamn först 1901 i Sverige.
http://susning.nu/Efternamn

Har för mig att jag läst någonstans att det tydligen innebar att vi var sist i Västeuropa med att införa en lag för det.

Skriv svar