Kraftverk?
Kraftverk?
Kanske en korkad fråga men ett kärnkraftverk, ett vattenkraftverk, ett kolkraftverk producerar alla elkraft. Då borde ju ett elkraftverk heta bensin- eller dieselkraftverk och inte elkraftverk? Eller?
MVH
Hans
MVH
Hans
Och talgoxen är inte alls något hovdjur... knepigt. 
Angående kraftverk, så tycker jag mig minnas att det har att göra med en översättning av engelskans powerplant. "Egentligen" skulle det ju heta elverk för de stora och tja, elgenerator för dom små? Sen kan man fundera på följande: Ett värmekraftverk som enbart producerar el kallas kondenskraftverk. Om både el och värme produceras är anläggningen ett kraftvärmeverk. Gäller att hålla tungan rätt i mun.
Sen håller jag med föregående talare. Sitt still i båten!
Angående kraftverk, så tycker jag mig minnas att det har att göra med en översättning av engelskans powerplant. "Egentligen" skulle det ju heta elverk för de stora och tja, elgenerator för dom små? Sen kan man fundera på följande: Ett värmekraftverk som enbart producerar el kallas kondenskraftverk. Om både el och värme produceras är anläggningen ett kraftvärmeverk. Gäller att hålla tungan rätt i mun.
Sen håller jag med föregående talare. Sitt still i båten!
En dieselgenerator kallar jag det - trots att den inte genererar någon diesel...
Kan tänka mig att det har med "vanlighet" att göra... Alltså, vattenkraftverk och kärnkraftverk har man inte i lagårn precis, medan de bensin- och dieseldrivna varianterna är mer vardagliga, och därför får dessa beteckningen "elverk" eftersom någon radikalt annorlunda sort än bensin/diesel inte kommer ifråga. Ungefär så?
Kan tänka mig att det har med "vanlighet" att göra... Alltså, vattenkraftverk och kärnkraftverk har man inte i lagårn precis, medan de bensin- och dieseldrivna varianterna är mer vardagliga, och därför får dessa beteckningen "elverk" eftersom någon radikalt annorlunda sort än bensin/diesel inte kommer ifråga. Ungefär så?
Tack, logiskt svar, i alla fall EN forummedlem, förlåt, moderator, som förstår stackars lilla migHexmaster skrev:En dieselgenerator kallar jag det - trots att den inte genererar någon diesel...
MVH
Hans
JAG, som rik och dryg utlandssvensk har i alla fall råd att hosta upp de slantarna, vänta hur många inlägg har jag...CvD skrev:Lycka till![]()
Du talar om mannen som startade tråden: Vad skönt att kunna få tjafsa lite...
Fast där tycker Hans att man ska betala 50:- då man tjafsar, verkar som att Skalman kan bli ett rikt forum![]()
![]()
Sarvis svar orkar jag inte göra ett enskilt bemötande på
Hmmm, kanske till loungen
MVH
Hans
Go ahead my dear Hex...Hexmaster skrev:Den här tråden kommer nog att rensas så småningom. Men fortsätt gärna med diskussionen om kraftverk, eller för den delen andra tillfällen då språket beter sig ologiskt.
Ta och rensa ut tjafset
MVH
Hans