Kraftverk?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Kraftverk?

Inlägg av Hans » 10 september 2005, 18:36

Kanske en korkad fråga men ett kärnkraftverk, ett vattenkraftverk, ett kolkraftverk producerar alla elkraft. Då borde ju ett elkraftverk heta bensin- eller dieselkraftverk och inte elkraftverk? Eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 10 september 2005, 19:06

Bråka inte. Sluta nu. Du rubbar cirklarna. Schh. Tyst! :lol:

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 10 september 2005, 19:15

Lycka till :lol:
Du talar om mannen som startade tråden: Vad skönt att kunna få tjafsa lite...

Fast där tycker Hans att man ska betala 50:- då man tjafsar, verkar som att Skalman kan bli ett rikt forum :lol: :lol: :P

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 10 september 2005, 19:17

Och talgoxen är inte alls något hovdjur... knepigt. :|

Angående kraftverk, så tycker jag mig minnas att det har att göra med en översättning av engelskans powerplant. "Egentligen" skulle det ju heta elverk för de stora och tja, elgenerator för dom små? Sen kan man fundera på följande: Ett värmekraftverk som enbart producerar el kallas kondenskraftverk. Om både el och värme produceras är anläggningen ett kraftvärmeverk. Gäller att hålla tungan rätt i mun.

Sen håller jag med föregående talare. Sitt still i båten! :P

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 september 2005, 19:26

En dieselgenerator kallar jag det - trots att den inte genererar någon diesel...

Kan tänka mig att det har med "vanlighet" att göra... Alltså, vattenkraftverk och kärnkraftverk har man inte i lagårn precis, medan de bensin- och dieseldrivna varianterna är mer vardagliga, och därför får dessa beteckningen "elverk" eftersom någon radikalt annorlunda sort än bensin/diesel inte kommer ifråga. Ungefär så?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 september 2005, 20:48

Hexmaster skrev:En dieselgenerator kallar jag det - trots att den inte genererar någon diesel...

Kan tänka mig att det har med "vanlighet" att göra... Alltså, vattenkraftverk och kärnkraftverk har man inte i lagårn precis, medan de bensin- och dieseldrivna varianterna är mer vardagliga, och därför får dessa beteckningen "elverk" eftersom någon radikalt annorlunda sort än bensin/diesel inte kommer ifråga. Ungefär så?
Tack, logiskt svar, i alla fall EN forummedlem, förlåt, moderator, som förstår stackars lilla mig :lol: :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 september 2005, 20:49

D. Löwenhamn skrev:Bråka inte. Sluta nu. Du rubbar cirklarna. Schh. Tyst! :lol:

mvh/ Daniel
Har ni moderatorer inte insett att jag jobbar hårt för att bli bannad - men lyckas inte :cry: :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 september 2005, 20:53

CvD skrev:Lycka till :lol:
Du talar om mannen som startade tråden: Vad skönt att kunna få tjafsa lite...

Fast där tycker Hans att man ska betala 50:- då man tjafsar, verkar som att Skalman kan bli ett rikt forum :lol: :lol: :P
JAG, som rik och dryg utlandssvensk har i alla fall råd att hosta upp de slantarna, vänta hur många inlägg har jag... :oops:

Sarvis svar orkar jag inte göra ett enskilt bemötande på :P :wink:

Hmmm, kanske till loungen :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 september 2005, 21:25

Den här tråden kommer nog att rensas så småningom. Men fortsätt gärna med diskussionen om kraftverk, eller för den delen andra tillfällen då språket beter sig ologiskt.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 september 2005, 22:46

Hexmaster skrev:Den här tråden kommer nog att rensas så småningom. Men fortsätt gärna med diskussionen om kraftverk, eller för den delen andra tillfällen då språket beter sig ologiskt.
Go ahead my dear Hex... :lol: :wink:

Ta och rensa ut tjafset :wink: Ditt jobb! Det var i all fall roligt att få lite fart i tråden med en oväntad besökare - förutom Lux så var det väl Bandwagon sist?

MVH

Hans

Skriv svar