Bensinmackens historia

Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Bensinmackens historia

Inlägg av a81 » 17 maj 2025, 01:32

Ja, innan pizzeriorna kom måste väl den här typen av vägkrogar ha varit nästan de enda restaurangerna på den svenska landsbygden, förutom finare restauranger på herrgårdar/konferensanläggningar och så...

Förutom pizzeriornas och snabbmatsrestaurangernas framväxt måste även förändringen av rikskupongerba 1991 ha haft mycket negativt inverkan på vägkrogar som Svista värdshus:

Fram till 1991 betraktades [riks]kupongerna inte som löneförmån vilket gjorde det mycket lönsamt för den anställde att byta ut en del av sin lön mot rikskuponger. Förändringen 1991 innebar att antalet användare minskade med två tredjedelar över en natt.

Många hade fram till 1991 rikskuponger som de behövde använda upp. Om maten var lite halvdålig och oprisvärd spelade mindre roll. Jag har dock inga starka minnen av om maten på Svista värdshus var bra eller ej... Det varierade kanske också över tiden. Värdshuset var ändå i drift i 35 år, från 1972 till 2007.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 maj 2025, 11:03

Det stämmer att pizzeriorna inte var vanliga på landsbygden under 1980-talet och om man förhåller sig till bensinmackarna så kunde man möjligen köpa en korv på 1980-talet. Iallafall utefter de större vägarna ute på landsbygden och oftast låg en vägkrog i närheten.

Den historiska bilden av innandömet av mackarna var flera hyllor med produkter till bilarna, en liten hylla med godis (typ tuggummi, gelehallon, runda med olika färger med choklad i mitten, ett par sorter mjölkchoklad och fem-tio olika snus- och cigarettsorter. På den tiden var butikerna till mackarna mycket mindre än idag och då talar jag om omkring 1980 (själv är jag född 1980).

Rikskuponger, har för mig att mina föräldrar har använt dessa vid ett par tillfällen och eftersom på mackarna är dyrare så har vi bara handlat där i undantagsfall.

På tal om maten på Svista värdshus, den var bra och det fanns ett litet salladsbuffé. Min farsa åt oftast en varm smörgås och min morsan fick säga till honom att ta någon annan maträtt. Samma sak för mig, tog oftast grillkorv med pommefrites. Ibland tog jag pyttipanna, köttbullar med potatismos eller någon kötträtt med stek potatis. Vi åkte oftast dit för att äta sedan farsan hade hämtat oss (jag, morsan och lillsyrran) på Fyrisbadet innan ombyggnaden. Sedan var min uppgift att gå till macken för att köpa kvällstidningen och möjligen även en annan tidning (höll samma pris som i mataffären).

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 21 maj 2025, 10:29

Trodde att macken i Tierps kyrkby fanns kvar, men märkte nu att den också är borta. Det har den säkert varit länge nu utan att jag sett det. Man är inte nog inte så uppmärksam som man borde vara.

Shellmacken i Läby där det såldes godis ett tag stod i alla fall tom senast jag passerade.

I Månkarbo finns macken kvar (Preem), den är bemannad men recensionerna är inte så smickrande.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 21 maj 2025, 12:42

Jag är kompis med mack-ägaren i Sexdrega. Han är den gamla typen som under många år gick ut och tankade åt kunderna men framför allt lagade bilar. Macken ligger tätt inpå ån Ätran, så nära att man idag inte skulle få bygga en mack där.

En dag ringer mackägaren till kommunen och berättar att han skall byta ut de gamla nedgrävda bensintankarna. Det blir panik i andra änden av linjen. Så nära ån får man ju inte gräva ner tankar.

- Vill ni att jag behåller de gamla istället, frågar mackägaren och det blir än mer panik i andra änden av linjen.

Det blev nya tankar. Macken finns kvar än idag men mackägare och bilverkstad är pensionerade.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 maj 2025, 13:36

Vet inte riktigt när macken i Tierp kyrkby försvann men gissningsvis när nya E4:an kom till stånd, däremot Grissla försvann tidigare.

Personalen på Preem-macken i Månkarbo är nog speciell, desto mer är personalen på grillen trevlig (dom vet att grillen har varit uppskattat av passerande). De som är nu kommer från utrikes och de vet hur historien har varit där, åt där för fem år sedan tror jag. Grillen fanns redan långt innan den nya motorvägen byggdes.

När macken i Sexdrega så var det okej att det var en å i närheten förmodar jag, nu är det helt annat. Det var egentligen länge sedan som butikspersonalen gick ut frivilligt för att hjälpa till med tankningen, vet ej katten om jag hade upplevt det någon gång. När vi bodde i Jordanien 1987-89 så körde pappa en Toyota Corolla och där gick alltid en från personalen ut om det inte var smockfullt förstås.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 21 maj 2025, 15:32

Sexdregamacken gjorde det flera år in på 00-talet.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 21 maj 2025, 16:44

Jag åt på Månkarbogrillen när den nya ägaren nyss tagit över (den kanske har bytt ägare igen, det vet jag inte, men de har lagt till pizza vilken nog uppskattas av byborna) och beställde parisare. För er sörlänningar kan jag berätta att det är som en stor falukorvsskiva i ett hamburgerbröd. Den nya ägaren hade tydligen tagit över grillköket med meny och allt och hade ingen aning om vad en parisare är för något. Men det fanns i kylen så det ordnade sig. Om det finns kvar på menyn idag törs jag inte säga, det är ovanligt med parisare på grillkök nu för tiden.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 21 maj 2025, 17:47

Det är alltså en oerhört norrländsk anrättning. Ketchup och senap samt bostongurka, rostad lök och räksallad så är man hemma.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 maj 2025, 17:56

Markus Holst skrev:
21 maj 2025, 15:32
Jag åsyftade på att det var nån anställt ute vid pumparna och inte att någon sprang ut för att man ville ha hjälp. Var det så på macken i Sexdrega??🤔😎

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 21 maj 2025, 19:11

Stefan Lundgren skrev:
21 maj 2025, 17:56
Markus Holst skrev:
21 maj 2025, 15:32
Jag åsyftade på att det var nån anställt ute vid pumparna och inte att någon sprang ut för att man ville ha hjälp. Var det så på macken i Sexdrega??🤔😎

Stefan
Mackägaren gick ut till pumparna var gång en bil stannade där.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 22 maj 2025, 18:36

Stefan Lundgren skrev:
21 maj 2025, 13:36
Vet inte riktigt när macken i Tierp kyrkby försvann men gissningsvis när nya E4:an kom till stånd, däremot Grissla försvann tidigare.

Stefan
Enligt uppgift från ortsbor fanns Shellmacken kvar i några år efter att nya E4:an öppnats och stängde runt 2014.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 maj 2025, 19:53

Kommer inte ihåg om jag har varit inne på f d Shellmacken i Tierp kyrkby, nån gång har det iallafall blivit.

Markus Holst

Då var mackägaren i Sexdrega unikt i detta sammanhang eftersom mackpersonalen inte brukar springa ut frivilligt, förutom om man ville ha hjälp. Men är inte på senare år, är någon ensam på macken så får man inte lämna p g a rånrisken måste tas med.

————————————————————————————-

Jag bodde i unga år inte så långt ifrån OK-macken i Gottsunda och det ser ungefär ut likadant ut nu som det var under slutet på 1970-talet och under nästkommande decennium. När man bodde där gick man ibland runt i butiken och tittade på reservdelar och annat som berörde bilar.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 22 maj 2025, 20:05

Ja, han var unik.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 maj 2025, 19:38

Markus Holst skrev:
22 maj 2025, 20:05
Ja, han var unik.
Egentligen borde vi få en intervju med honom om han fortfarande är i livet. Jag tror de ”äldre” jobbade mer på de tider som unga inte ville jobba. Minns en gång när vi inom familjen firade nyårsafton på Hotel Havsbaden i Grisslehamn och på vägen in i Grisslehamn åkte vi förbi en mack där två äldre män stod (klockan var väl runt 20-21 nånting, möjligen lite senare). Jag har för mig att macken låg vid backen nära färjeterminalen.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 30 maj 2025, 20:21

Han är bara 75 ...

Skriv svar