Bilmärkena som försvann

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 augusti 2026, 16:17

Vissa bilmärken har försvunnit eftersom dessa ansågs vara ”trafikfarliga” och det inkluderade även bilar på tre hjul. Ett exempel på ett trafikfarlig fordon var ju VW-bubblorna eftersom de hade motorn bak och det var hög dödlighet hos dem som var inblandade i olyckor med VW. Mina föräldrar kom inpå en trafikolycka i Kolmården innan jag föddes i slutet på 1960-talet med en bubbla inblandat (samtliga personer i den omkom).

Stefan

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 7 augusti 2026, 16:37

3 hjiuliga fordon har fullständigt exploderat i Kanada, speciellt Quebec. Så kallade slingshots. De kommer i jättestora MC gäng där man ser en och annan HD, och de flesta är 50 plus, som i alla äventyrsaktiviteter numera.

Företaget Bombardier Inc har sitt namn efetr den franske soldaten André Bombardier som flyttade från Frankrike till Montreal Quebec. Sonen uppfann snöskotern.

Polaris har 2 sitsiga slingshots:

Bild

/South End Court

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 7 augusti 2026, 17:04

Stefan Lundgren skrev:
7 augusti 2026, 16:17
Vissa bilmärken har försvunnit eftersom dessa ansågs vara ”trafikfarliga” och det inkluderade även bilar på tre hjul. Ett exempel på ett trafikfarlig fordon var ju VW-bubblorna eftersom de hade motorn bak och det var hög dödlighet hos dem som var inblandade i olyckor med VW. Mina föräldrar kom inpå en trafikolycka i Kolmården innan jag föddes i slutet på 1960-talet med en bubbla inblandat (samtliga personer i den omkom).

Stefan
Eftersom VW typ 1 (Bubblan) är världens mest tillverkade bil så är det inte att undra på att den ligger högt uppe på olycksfallslistan. Dessutom producerades den modellen mellan 1938- 2003, alltså över 60 år - en extremt lång produktionstid! Motor bak gav säkert vissa problem - förr i tiden! - men jag vill påstå bara för en ovan förare.

Men trafikfarlig? Nej. Hade nöjet att köra Bubblan ett par år i slutet av 60-talet. I Sverige och Schweiz. Utan problem.

Du får gärna hänvisa till trovärdiga källor för dina påståenden!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 7 augusti 2026, 17:19

AI säger på frågan 'most dangerous car':
Based on recent studies tracking fatal accident rates per vehicle miles traveled, subcompact cars and high-horsepower sports models like the Mitsubishi Mirage and Chevrolet Corvette rank among the most dangerous cars on the road, with fatality rates nearly five times the average.
Vehicles with Highest Fatal Accident Rates
Mitsubishi Mirage: High fatality rate due to a lightweight, small frame that offers less protection during collisions with larger vehicles.
Hyundai Venue: Compact footprint with a high relative fatal crash frequency per billion miles.
Chevrolet Corvette: Extreme performance capability leads to high rates of severe high-speed accidents.
Porsche 911: High-speed sports car frequently appearing near the top of fatal accident distance studies.
Tesla Model Y: Frequently noted in recent vehicle risk analyses, often attributed to driver behavior, fast acceleration, and reliance on automated driver-assist features.
Historical Infamies
Ford Pinto (1970s): Infamous for a rear-end fuel tank design that made it prone to rupturing and catching fire upon impact.
Chevrolet Corvair (1960s): Noted for swing-axle rear suspension issues that could lead to sudden loss of control.
Ford Bronco II (1980s): Suffered from a high center of gravity that caused a high frequency of dangerous vehicle rollovers.
MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 augusti 2026, 19:51

Hittade en äldre tråd om VW bubblan på Skalman;

viewtopic.php?t=32247

Mina föräldrar körde/åkte i VW bubbla själva omkring tiden när jag kom till världen. Jag känner till att nyare modeller av VW är betydlig säkrare än föregångarna. Får rätta mig själv när det gäller att Bubblorna var trafikfarliga, men när dessa var med i kollisioner med andra bilar så var dessa dödsfällor och de togs bort bara för att bubblorna inte klarade krocktesterna. Då diskuterar jag de bubblor som hade motorn bak och lastutrymmet fram. Min far bytte ut Bubblan till en Peugeot i början på 1970-talet.

Jag måste nog rätta dig också, Sveahk, det stämmer att bubblorna tillverkades till 2003, då hade tillverkaren själv haft det kämpigt sedan 1970-talet.

https://mymoney.se/vi-tipsar/bilinspira ... gen-bubbla

I början på år 2012 publicerade Teknikens Värld en krocktest mellan den klassiska Bubblan (VW Typ 1) med en modernare Beetle. Vet inte hur du Sveahk (Hans) kommer att tycka, men jag tycker att det är väsentligt skillnad hur förloppet blev.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ya-121287/

Stefan

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 8 augusti 2026, 02:35

Rättning från förra sidan, det var Škoda som välte. inte Lada. Ja, ja det var 48 år sedan. Jag hittade ett klipp på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=F7N8W0NMh04

/South End Court

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 8 augusti 2026, 11:58

Spelar så gott som ingen roll vilken bil du tar, en nyare variant är säkrare. Att jämföra en T-Ford med valfri modell idag är orättvist. Den moderna bilen är säkrare. Att jämföra en gammal bubbla med en ny är då orättvist. Skall du jämföra en gammal bubbla skall du ta samtida bilar, punkt. Antal döda i trafiken visar att sedan 1973 har bilar och infrastruktur samt uppföljning blivit bättre. I EU dog det fler på vägarna 1973 än idag, trots betydligt fler bilar på vägarna.

Se bilaga.
https://ec.europa.eu/eurostat/documents ... 5007085000
Några år på nacken men jag kan garantera kvalitén då det var jag som sammanställde.

MVH

Hans
Bilagor
bilar.jpg
dödsfall.jpg

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 augusti 2026, 15:24

Visst kan jag hålla med om att det är fel att jämföra en gammal bil med en modern av samma märke. Men nu var det Teknikens Värld med Expressen som gjorde krocktestet med Bubblorna. Det var bara att visa att en modernare Bubbla klarade av att krocktesta än föregångaren Typ-1 där hela motorrummet trycktes in i kupén och det var testet gick ut på.

Tog mig friheten att öppna en tråd om krocktest och trafiksäkerhet m m

viewtopic.php?f=39&t=50488

Stefan

Skriv svar