Bensinmackens historia
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Bensinmackens historia
Mackarna som fanns i Svista en halvmil norr om Uppsala är rivna för mer än 15 år sedan. Nu är det tal om att värdshuset skall rivas och där åt vi också i synnerhet efter en bad-dag. En arbetskamrat och en vän till mig (han är några år äldre) berättade en gång att det var en karavan till Svista från Uppsala i mitten på 1980-talet. Själv tog jag bilder på Svista värdshus för några år sedan.
https://stephannium-mm.blogspot.com/201 ... s.html?m=0
Stefan
Stefan
När det gäller alla lustiga människor och historier så tänker jag att det beror på att mackarna har fyllt en viktig funktion som träffpunkt i samhället så länge de funnits. På 90 talet och början av 2000 talet så var kvällsöppna matbutiker inte lika vanliga, många stängde kl. 19 eller 20 medan mackarna var öppna tll 22 eller rentav midnatt redan då. Macken jag jobbade på var öppen senare än butiker runt omkring vilket innebar att de sista timmarna drog till sig en salig blandning av folk som var på jakt efter frukost, något att äta till middag, kondomer, groggvirke, och självklart alkoholiserade människor som skulle ha folköl eller kanske rentav T-sprit. Det skapar en speciell atmosfär där många hade behov att prata om sitt ärende.
"Jag blev sen på jobbet och insåg att jag inte hade frukost", och så var konversationen igång. Vad jobbar du med osv.? Jag är flygkapten och flög precis från Madrid.. osv. Polarna ringde och kommer om 20 minuter, behövde tonic och några bärs, känner inte du också Peppe? Men va fan, kom förbi när du slutar..
Hände även att folk som blivit utkastade från barer eller av frun/mannen kom förbi så en kollega brukade säga att man var psykolog och socialtant sista timmen..
"Jag blev sen på jobbet och insåg att jag inte hade frukost", och så var konversationen igång. Vad jobbar du med osv.? Jag är flygkapten och flög precis från Madrid.. osv. Polarna ringde och kommer om 20 minuter, behövde tonic och några bärs, känner inte du också Peppe? Men va fan, kom förbi när du slutar..
Hände även att folk som blivit utkastade från barer eller av frun/mannen kom förbi så en kollega brukade säga att man var psykolog och socialtant sista timmen..
Tack för de personliga historierna Grönis. Jag har bara stått på andra sidan disken och flörtat med de på senare tiderna söta tjejerna som stod bakom. Blev retad av mina medresenärer. I Pålsboda eller kanske Hjortkvarn. Eller både och. Åkte regelbundet mellan Örebro och Borensberg så jag var igenkänd. Läs ungefär 1985 och några år framåt.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Anekdot från en ɓensinmack:
Kärestan och jag stannade till där för att tanka och efteråt gick vi in för att köpa choklad. Kärestan kunde inte avhålla sig från att berätta för kassörskan hur mycket mindre en sådan chokladkaka kostar på ICA.
Kassörskan rörde inte en min men svarade i förbifarten "och ändå köper du den här".
Så tyst har jag aldrig sett kärestan, varken förr eller senare.
Kärestan och jag stannade till där för att tanka och efteråt gick vi in för att köpa choklad. Kärestan kunde inte avhålla sig från att berätta för kassörskan hur mycket mindre en sådan chokladkaka kostar på ICA.
Kassörskan rörde inte en min men svarade i förbifarten "och ändå köper du den här".
Så tyst har jag aldrig sett kärestan, varken förr eller senare.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Svista Värdshus minns jag. På 80-talet och kanske en bit in på 90-talet gick det ”shoppingbuss” ett par dagar i veckan till Stockholm från Gävle och de stannade i Svista för toalettbesök och fika.Stefan Lundgren skrev: ↑17 mars 2025, 21:23Mackarna som fanns i Svista en halvmil norr om Uppsala är rivna för mer än 15 år sedan. Nu är det tal om att värdshuset skall rivas och där åt vi också i synnerhet efter en bad-dag. En arbetskamrat och en vän till mig (han är några år äldre) berättade en gång att det var en karavan till Svista från Uppsala i mitten på 1980-talet. Själv tog jag bilder på Svista värdshus för några år sedan.
Stefan
Numera går ”shoppingbussarna” till Ullared.
Fanns det minigolf vid Svista Värdshus?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det fanns en minigolfbana, någon rest fanns kvar även efter nedläggningen har jag för mig.
Bensinmacken som låg närmast värdshuset jobbade en äldre man som hade lätt för att prata slang kommer jag ihåg. [TILLÄGG] En gång när jag frågade efter nånting, tror att det var om en tidskrift och så har gubben på macken; ”Har konkat”. Det är nog den enda gången som jag har hört ett slangord på just konkurs. Det var någon gång i början på 1990-talet och den mannen pratade sedan med den son också var i butiken, med i stort slang, svordomar och okvädingsord.
[SLUT PÅ TILLÄGGET]
Inne på restaurangen fanns det klubbvimplar från en mängd klubbar.
Stefan
Bensinmacken som låg närmast värdshuset jobbade en äldre man som hade lätt för att prata slang kommer jag ihåg. [TILLÄGG] En gång när jag frågade efter nånting, tror att det var om en tidskrift och så har gubben på macken; ”Har konkat”. Det är nog den enda gången som jag har hört ett slangord på just konkurs. Det var någon gång i början på 1990-talet och den mannen pratade sedan med den son också var i butiken, med i stort slang, svordomar och okvädingsord.
[SLUT PÅ TILLÄGGET]
Stefan
Just "konkat" är ett slangord jag och mina bekanta använder väldigt frekvent skulle jag säga. Lite intressant att du inte hört det eftersom vi båda är upplänningar.. 
Tänker på en bonde jag träffade en gång. Han pratade på det sätt du beskriver. Han kunde inte säga en mening utan att svära, minns te.x ordagrant hur han sa : "Båtfan hade skurit mitt ute på vikhelvetet så jag fick ro fanskapet till grannens bryggjävel".. osv. Sen fortsatte det i samma stil.
Tänker på en bonde jag träffade en gång. Han pratade på det sätt du beskriver. Han kunde inte säga en mening utan att svära, minns te.x ordagrant hur han sa : "Båtfan hade skurit mitt ute på vikhelvetet så jag fick ro fanskapet till grannens bryggjävel".. osv. Sen fortsatte det i samma stil.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag kanske har hört ”konkat” utan att har reflekterat särskilt över det.Grönis skrev: ↑18 mars 2025, 23:26Just "konkat" är ett slangord jag och mina bekanta använder väldigt frekvent skulle jag säga. Lite intressant att du inte hört det eftersom vi båda är upplänningar..
Mackdöden har ju redan skett kan man säga.
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Ah. Konkat = konkurs. Jag tänkte först på det göteborgska konka = bära.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
En bensinpump stod kvar utanför den f d matbutiken i Räfsnäs i Roslagen och är sedan drygt 15-20 år borta därifrån. Enligt en obekräftad uppgift så skall den finnas på eller anslutande till en tomt i närheten. Pumpen är den tredje bilden uppifrån i nedanstående länk;
https://stephannium-mm.blogspot.com/200 ... r.html?m=0
Stefan
https://stephannium-mm.blogspot.com/200 ... r.html?m=0
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Återigen!!!
Om ni är i Rimbo, besök OK-macken på orten. Iallafall jag känner av att man färdas 30-40 år tillbaka i tiden, olika rum och lite doft av olja.
På Ör café norr om Växjö så kan man ta kort på äldre emblem och klistermärken från förr, bl a på Esso (försvunnen bensinstation i Sverige).
https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... r.html?m=0
Mittenbilden är från Ör.
Stefan
Om ni är i Rimbo, besök OK-macken på orten. Iallafall jag känner av att man färdas 30-40 år tillbaka i tiden, olika rum och lite doft av olja.
På Ör café norr om Växjö så kan man ta kort på äldre emblem och klistermärken från förr, bl a på Esso (försvunnen bensinstation i Sverige).
https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... r.html?m=0
Mittenbilden är från Ör.
Stefan
Läste lite om Svista värdshus. Minigolfbanan kom först 2001 (om jag minns rätt). Sedan lades värdshuset nere 2007 när nya E4 öppnade. Min känsla är dock att Svista värdshus förde en tynande tillvaro i många år före 2007. Var inte motelldelen något slags härbärge/missbrukarboende på slutet? Snabbmatsrestaurangerna hade väl dessutom redan på 1990-talet tagit en stor del av vägkrogarnas kunder?Stefan Lundgren skrev: ↑18 mars 2025, 19:01Det fanns en minigolfbana, någon rest fanns kvar även efter nedläggningen har jag för mig.
[SLUT PÅ TILLÄGGET]
Stefan
Macken fanns nog kvar lite längre? Försvann kanske på 2010-talet.
Jag minns att det fanns en helikopterplatta vid Svista värdshus. Är det någon som vet varför? Få kunder kommer väl med helikopter?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Helikopterplattan kom till för att personalen skulle få något till livs och har ett svagt minne att det var en helikopter där en gång. Vid Svista var också en plats där polisen är hade kontroll när det var E4:an.
En arbetskamrat (f 1966) berättade en gång för mig när han var 18-20 år så gick det en karavan med bilar på helgkvällarna ut till Svista från Uppsala.
Det var mindre folk som åt där på slutet och inte ens bussarna stannade (bara några stycken per månad).
Svista har som sagt vad en egen historia , möbelhandeln vid Ärentunaavfarten brändes ner i början på 1980-talet.
Stefan
En arbetskamrat (f 1966) berättade en gång för mig när han var 18-20 år så gick det en karavan med bilar på helgkvällarna ut till Svista från Uppsala.
Det var mindre folk som åt där på slutet och inte ens bussarna stannade (bara några stycken per månad).
Svista har som sagt vad en egen historia , möbelhandeln vid Ärentunaavfarten brändes ner i början på 1980-talet.
Stefan
Man får också tänka på att pizzerior i varje bostadsområde är ett ganska nytt fenomen. Jag tänker fr.o.m. slutet av 1980-talet ungefär. Svista värdshus (och liknande ställen) fungerade väl lite som en nödlösning om man inte orkade laga mat. Före ungefär 1985 fanns väl bara vägkrogarna som sådant alternativ om man bodde utanför stan. En relativt stor del av Svista värdshus kunder var nog närboende i norra delen av Uppsala och i Uppsalas norra kransorter.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag minns de gånger efter ett bad på Fyrisbadet så blev det alltid Svista efteråt.Före ungefär 1985 fanns väl bara vägkrogarna som sådant alternativ om man bodde utanför stan. En relativt stor del av Svista värdshus kunder var nog närboende i norra delen av Uppsala och i Uppsalas norra kransorter.
Samma sak var det med Röde Orm i Björklinge samt macken där, nu är allting nedlagt och byggnaderna finns kvar. I Läby norr om Björklinge blev den förra Shell-macken en godisbutik, nu vet inte hur det är. Macken i Gottröra försvann men pumparna finns kvar (men butiken har blivit en närlivs som är dyrare än vanlig mataffär). OK-macken i Heby köpte jag en ta-med-kaffe inte för många år sedan och nästa tur dit så var allting borta (det var bara en grusplätt).
Stefan